- 2157
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25 و 26 سوره فاطر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فاطر - آیه 25 و 26
وَإِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیَّنَاتِ وَبالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ
ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ
ترجمه
و اگر تو را تکذیب مى کنند (نگران مباش، زیرا) بدون شک کفّارى که پیش از آنان بودند نیز (انبیا را) تکذیب نمودند، پیامبرانشان همراه با معجزه ها و دلایل آشکار و نوشته ها و کتاب روشنگر به سراغشان آمدند (امّا آنان ایمان نیاوردند).
سپس کسانى را که کفر ورزیدند (به مؤاخذه و مجازات) گرفتم، پس کیفر من چگونه است؟
«زُبُر» جمع «زبور» به معناى کتابهایى است که از نوعى برجستگى برخوردار باشد.
پیام ها
1- آشنایى با مشکلات دیگران، مایه تسلّى انسان است. «ان یکذّبوک فقد کذّب»
2- انبیا، بهترین ابزار هدایت را با خود داشتند. «البیّنات - الزبر - الکتاب»
3- تکذیب انبیا از روى عمد و لجاجت و با علم و آگاهى از محتواى دعوت آنان بوده است. «کذّب الّذین... جائتهم رسلهم بالبینات و بالزبر و بالکتاب المنیر»
4- قهر خداوند، بعد از اتمام حجت است. «جائتهم رسلهم... ثم اخذتُ»
5 - بیان قهر و قدرت خداوند در کیفر کفّار، مایه تسلّى مؤمنان و پیروان حقّ است. «ثم اخذت»
6- قهر خداوند، گاهى در دنیاست. «ثمّ أخذتُ الّذین کفروا» (کفّار گمان نکنند رها و مورد غفلت هستند.)
7- کفر، عامل هلاکت است. «اخذت الّذین کفروا»
8 - مانور قدرت، لازم است. عذاب کافران، هراس انگیز و شگفت انگیز بوده است. «فکیف کان نکیر»
9- از سرنوشت جوامع کفرپیشه عبرت بگیرید. «فکیف کان نکیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِن یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَیَّنَاتِ وَبالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ
ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِینَ کَفَرُواْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ
ترجمه
و اگر تو را تکذیب مى کنند (نگران مباش، زیرا) بدون شک کفّارى که پیش از آنان بودند نیز (انبیا را) تکذیب نمودند، پیامبرانشان همراه با معجزه ها و دلایل آشکار و نوشته ها و کتاب روشنگر به سراغشان آمدند (امّا آنان ایمان نیاوردند).
سپس کسانى را که کفر ورزیدند (به مؤاخذه و مجازات) گرفتم، پس کیفر من چگونه است؟
«زُبُر» جمع «زبور» به معناى کتابهایى است که از نوعى برجستگى برخوردار باشد.
پیام ها
1- آشنایى با مشکلات دیگران، مایه تسلّى انسان است. «ان یکذّبوک فقد کذّب»
2- انبیا، بهترین ابزار هدایت را با خود داشتند. «البیّنات - الزبر - الکتاب»
3- تکذیب انبیا از روى عمد و لجاجت و با علم و آگاهى از محتواى دعوت آنان بوده است. «کذّب الّذین... جائتهم رسلهم بالبینات و بالزبر و بالکتاب المنیر»
4- قهر خداوند، بعد از اتمام حجت است. «جائتهم رسلهم... ثم اخذتُ»
5 - بیان قهر و قدرت خداوند در کیفر کفّار، مایه تسلّى مؤمنان و پیروان حقّ است. «ثم اخذت»
6- قهر خداوند، گاهى در دنیاست. «ثمّ أخذتُ الّذین کفروا» (کفّار گمان نکنند رها و مورد غفلت هستند.)
7- کفر، عامل هلاکت است. «اخذت الّذین کفروا»
8 - مانور قدرت، لازم است. عذاب کافران، هراس انگیز و شگفت انگیز بوده است. «فکیف کان نکیر»
9- از سرنوشت جوامع کفرپیشه عبرت بگیرید. «فکیف کان نکیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است