- 2233
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 36
وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُواْ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ
ترجمه
و هرگاه به مردم رحمتى چشانیم، به آن شاد شوند و اگر به خاطر دستاورد گذشته (و اعمال بد) آنها، ناگوارى (و مصیبتى) به آنان رسد، ناگهان مأیوس مى شوند.
پیام ها
1- انسان، شخصیّتى تأثیرپذیر و انفعالى دارد. «فرحوا... یقنطون»
2- رحمت از خداست و ناگوارىها از عملکرد خود ما. «اذقنا النّاس رحمة - سیّئة بما قدّمت ایدیهم»
3- انسانِ دور از خدا، پوک و کم ظرفیّت است؛ با اندکى نعمت، مست مى شود و با کمى تلخى و غم، به بن بست مى رسد. «رحمة فرحوا - سیّئة ... یقنطون» در صورتى که خداوند از مردم تحمّل و ظرفیّتى را مى خواهد که از دست رفتن نعمتها آنان را نگران و به دست آوردن نعمتها آنان را سرعت نکند. «لکیلاتأسوا على ما فاتکم ولا تفرحوا بما آتاکم»
4- برخوردارى از رحمت، قطعى است، ولى مبتلا شدن به ناگوارى قطعى نیست. «اذا... اِن...» (براى برخوردارى از رحمت، کلمه «اذا» به کاررفته که به معناى انجام قطعى است، ولى براى گرفتار شدن، کلمه «اِن» به کار رفته که به معناى غیر قطعى بودن است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُواْ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ
ترجمه
و هرگاه به مردم رحمتى چشانیم، به آن شاد شوند و اگر به خاطر دستاورد گذشته (و اعمال بد) آنها، ناگوارى (و مصیبتى) به آنان رسد، ناگهان مأیوس مى شوند.
پیام ها
1- انسان، شخصیّتى تأثیرپذیر و انفعالى دارد. «فرحوا... یقنطون»
2- رحمت از خداست و ناگوارىها از عملکرد خود ما. «اذقنا النّاس رحمة - سیّئة بما قدّمت ایدیهم»
3- انسانِ دور از خدا، پوک و کم ظرفیّت است؛ با اندکى نعمت، مست مى شود و با کمى تلخى و غم، به بن بست مى رسد. «رحمة فرحوا - سیّئة ... یقنطون» در صورتى که خداوند از مردم تحمّل و ظرفیّتى را مى خواهد که از دست رفتن نعمتها آنان را نگران و به دست آوردن نعمتها آنان را سرعت نکند. «لکیلاتأسوا على ما فاتکم ولا تفرحوا بما آتاکم»
4- برخوردارى از رحمت، قطعى است، ولى مبتلا شدن به ناگوارى قطعى نیست. «اذا... اِن...» (براى برخوردارى از رحمت، کلمه «اذا» به کاررفته که به معناى انجام قطعى است، ولى براى گرفتار شدن، کلمه «اِن» به کار رفته که به معناى غیر قطعى بودن است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است