- 2536
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 و 27 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 26 و 27
وَلَهُ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ
وَهُوَ الَّذِى یَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَى فِى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
ترجمه
و هر که در آسمانها و زمین است از آن اوست، همه براى او فرمانبردارند.
و او کسى است که آفرینش را آغاز مى کند، سپس آن را (باز مى گرداند و) تجدید مى کند و این کار براى او (از آفرینش نخستین) آسان تر است، و قدرت برتر در آسمانها و زمین مخصوص اوست؛ و او غلبه ناپذیر و دانا به حقایق امور است.
مراد از «من فى السّموات» یا فرشتگانى هستند که مطیع فرمان خدایند و یا موجوداتِ صاحب شعور دیگرى که هنوز براى بشر شناخته نیست.
پیام ها
1- در جهان بینى الهى، همه هستى آگاهانه و خاضعانه، تسلیم و سرسپرده خداى متعال هستند. «کلّ له قانتون»
2- خداوند در همه چیز یکتاست:
در مالکیّت: «له من فى السّموات»
در عبادت: «کل له قانتون»
در خالقیّت: «هوالّذى یبدء الخلق ثمّ یعیده»
در کمالات: «وله المثل الاعلى»
3- توجّه به آفرینش ابتدایى، کلید آشنایى با معاد است. «یبدء - ثمّ یعیده»
4- مطابق فهم مردم سخن بگویید. (با این که براى خداوند هیچ کارى سختتر و یا آسانتر از کار دیگر نیست ولى باز هم کلمه «اهون» به کار رفته است.)
5 - صفات خداوند از تصوّر و قلم و بیان انسان، برتر است. «و له المثل الاعلى»
6- هیچ کس و هیچ چیز را با خداوند مقایسه نکنید. «و له المثل الاعلى»
7- مقتضاى حکمت و قدرت الهى، پیدایش معاد است. «ثمّ یعیده... هوالعزیز الحکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَهُ مَن فِى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ
وَهُوَ الَّذِى یَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَى فِى السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
ترجمه
و هر که در آسمانها و زمین است از آن اوست، همه براى او فرمانبردارند.
و او کسى است که آفرینش را آغاز مى کند، سپس آن را (باز مى گرداند و) تجدید مى کند و این کار براى او (از آفرینش نخستین) آسان تر است، و قدرت برتر در آسمانها و زمین مخصوص اوست؛ و او غلبه ناپذیر و دانا به حقایق امور است.
مراد از «من فى السّموات» یا فرشتگانى هستند که مطیع فرمان خدایند و یا موجوداتِ صاحب شعور دیگرى که هنوز براى بشر شناخته نیست.
پیام ها
1- در جهان بینى الهى، همه هستى آگاهانه و خاضعانه، تسلیم و سرسپرده خداى متعال هستند. «کلّ له قانتون»
2- خداوند در همه چیز یکتاست:
در مالکیّت: «له من فى السّموات»
در عبادت: «کل له قانتون»
در خالقیّت: «هوالّذى یبدء الخلق ثمّ یعیده»
در کمالات: «وله المثل الاعلى»
3- توجّه به آفرینش ابتدایى، کلید آشنایى با معاد است. «یبدء - ثمّ یعیده»
4- مطابق فهم مردم سخن بگویید. (با این که براى خداوند هیچ کارى سختتر و یا آسانتر از کار دیگر نیست ولى باز هم کلمه «اهون» به کار رفته است.)
5 - صفات خداوند از تصوّر و قلم و بیان انسان، برتر است. «و له المثل الاعلى»
6- هیچ کس و هیچ چیز را با خداوند مقایسه نکنید. «و له المثل الاعلى»
7- مقتضاى حکمت و قدرت الهى، پیدایش معاد است. «ثمّ یعیده... هوالعزیز الحکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است