- 2622
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه59 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 59
أَلَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَسْئَلْ بِهِ خَبِیراً
ترجمه
خدایى که آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست در شش روزگار آفرید. سپس بر عرش (قدرت) استیلا یافت (وبهتدبیر جهان پرداخت). اوست خداى رحمان، پس از او بخواه که بر همه چیز آگاه است، (یا درباره او از خُبرهاى بپرس که مىداند).
درباره آفرینش جهان در شش روز، در قرآن شش مرتبه سخن به میان آمده است. مراد از شش روز، یا شش دوره ومرحله و یا مدّتى برابر شش روز طبیعى مىباشد. مولوى مى گوید:
با تأنّى گشت از عالم جدا تا به شش روز این زمین و چرخها
ورنه قادر بود کز کن فیکون صد زمین و چرخ آوردى برون
این تأنّى از پى تعظیم توست صبر کن در کار دیر آى و درست
کلمهى «عَرش» در فرهنگ اسلام، مرکز فرماندهى و تدبیر آفرینش است و مراد از «استوى على العرش» همان تسلّط و تدبیر الهى است، به دلیل آیهى 3 سوره یونس که مىفرماید: «ثمّ استوى على العرش یُدبّر الاَمر»
رحمت الهى بر همه چیز گسترده است:
1- نظام تکوین وآفرینش جهان، بر اساس رحمت است. «خلق السموات والارض... الرحمن»
2- نظام آفرینش انسان، بر اساس رحمت است. «الاّ مَن رحم ربّى و لذلک خلقهم»
3- نظام تشریع و قانونگذارى، بر اساس رحمت است. «الرّحمن علّم القرآن»
4- نظام قیامت و حسابرسى، بر اساس رحمت است. «کتب على نفسه الرحمة لیجمعنّکم»
پیام ها
1- آفرینش هستى، به تدریج صورت گرفته است. «خلق... فى ستّة ایّام»
2- خداوند هم جهان را آفرید و هم بر آن سلطهى کامل دارد. «خلق... ثم استوى»
3- تدبیر هستى بر اساس رحمت الهى است. «ثم استوى على العرش الرّحمن»
4- از کسى چیزى بخواهید که اهل رحمت باشد. «الرّحمن فاسئل به»
5 - سؤال کردن عیب نیست، ندانستن عیب است. «فاسئل به خبیرا»
6- مراجعه به کارشناس در معارف الهى لازم است. «فاسئل به خبیرا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ فَسْئَلْ بِهِ خَبِیراً
ترجمه
خدایى که آسمانها و زمین و آنچه را میان آنهاست در شش روزگار آفرید. سپس بر عرش (قدرت) استیلا یافت (وبهتدبیر جهان پرداخت). اوست خداى رحمان، پس از او بخواه که بر همه چیز آگاه است، (یا درباره او از خُبرهاى بپرس که مىداند).
درباره آفرینش جهان در شش روز، در قرآن شش مرتبه سخن به میان آمده است. مراد از شش روز، یا شش دوره ومرحله و یا مدّتى برابر شش روز طبیعى مىباشد. مولوى مى گوید:
با تأنّى گشت از عالم جدا تا به شش روز این زمین و چرخها
ورنه قادر بود کز کن فیکون صد زمین و چرخ آوردى برون
این تأنّى از پى تعظیم توست صبر کن در کار دیر آى و درست
کلمهى «عَرش» در فرهنگ اسلام، مرکز فرماندهى و تدبیر آفرینش است و مراد از «استوى على العرش» همان تسلّط و تدبیر الهى است، به دلیل آیهى 3 سوره یونس که مىفرماید: «ثمّ استوى على العرش یُدبّر الاَمر»
رحمت الهى بر همه چیز گسترده است:
1- نظام تکوین وآفرینش جهان، بر اساس رحمت است. «خلق السموات والارض... الرحمن»
2- نظام آفرینش انسان، بر اساس رحمت است. «الاّ مَن رحم ربّى و لذلک خلقهم»
3- نظام تشریع و قانونگذارى، بر اساس رحمت است. «الرّحمن علّم القرآن»
4- نظام قیامت و حسابرسى، بر اساس رحمت است. «کتب على نفسه الرحمة لیجمعنّکم»
پیام ها
1- آفرینش هستى، به تدریج صورت گرفته است. «خلق... فى ستّة ایّام»
2- خداوند هم جهان را آفرید و هم بر آن سلطهى کامل دارد. «خلق... ثم استوى»
3- تدبیر هستى بر اساس رحمت الهى است. «ثم استوى على العرش الرّحمن»
4- از کسى چیزى بخواهید که اهل رحمت باشد. «الرّحمن فاسئل به»
5 - سؤال کردن عیب نیست، ندانستن عیب است. «فاسئل به خبیرا»
6- مراجعه به کارشناس در معارف الهى لازم است. «فاسئل به خبیرا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است