سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 65
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِى الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یُمْسِکُ السَّمَآءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
آیا ندیدى که خداوند آنچه را در زمین است و نیز کشتى هایى که به امر او در دریا مى روند براى شما رام کرده است و آسمان را نگاه داشته تا جز به فرمان او به زمین نیفتد؟ همانا خداوند نسبت به مردم رأفت و رحمت دارد.
مراد از تسخیر موجودات آن است که همه در مسیر کامگیرى و منافع بشر قرار داده شده، مثلا خورشید مسخر ماست یعنى از او بهرهمند مى شویم.
نام بردن از کشتى در کنار نعمت هاى زمینى به خاطر نقش مهم آن است، همین امروز نیز اگر یک روز کشتى ها متوقّف شوند، چرخ اقتصاد دنیا فلج مى شود.
پیام ها
1- مطالعه آفرینش، هم ایمان آفرین است و هم عشق آفرین. «ألم تَر»
2- تسخیر جهان هستى، به اراده خداست. «اِنّ اللّه سَخّر لکم»
3- انسان مى تواند بر زمین و پدیده هاى آن غالب شود و حقّ مشروع اوست. «سخّر لکم» (انسان شریفترین پدیده هاى زمین است).
4- سیر طبیعت، در مسیر اراده خداوند است. «تَجرى بامره»
5 - آسمان و اجرام آن ساقط شدنى است و خداوند آنها را نگاه داشته است. «یُمسِک»
6- برپائى نظام آفرینش و مصونیّت آن از فروپاشى به حفظ دائمى خداوند نیازمند است. «یُمسِک»
7- قوانین طبیعى، مانع اراده الهى نیست. «الاّ باذنه»
8 - دلیل الطاف الهى، رأفت و لطف اوست. «اِنّ اللّه بالنّاس لرؤف رحیم»
رام بودن طبیعت براى انسان، حرکت کشتى در دریا و امنیّت زمین از برخورد کرات آسمانى به آن جلوه هاى رأفت و رحمت گسترده الهى است. «سَخّر لکم... تَجرى فى البحر ... یُمسک السماء ... لرؤف رحیم»
9- همه مردم مورد لطف خداوند هستند. «بالنّاس لرؤف ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِى الْأَرْضِ وَالْفُلْکَ تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یُمْسِکُ السَّمَآءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
آیا ندیدى که خداوند آنچه را در زمین است و نیز کشتى هایى که به امر او در دریا مى روند براى شما رام کرده است و آسمان را نگاه داشته تا جز به فرمان او به زمین نیفتد؟ همانا خداوند نسبت به مردم رأفت و رحمت دارد.
مراد از تسخیر موجودات آن است که همه در مسیر کامگیرى و منافع بشر قرار داده شده، مثلا خورشید مسخر ماست یعنى از او بهرهمند مى شویم.
نام بردن از کشتى در کنار نعمت هاى زمینى به خاطر نقش مهم آن است، همین امروز نیز اگر یک روز کشتى ها متوقّف شوند، چرخ اقتصاد دنیا فلج مى شود.
پیام ها
1- مطالعه آفرینش، هم ایمان آفرین است و هم عشق آفرین. «ألم تَر»
2- تسخیر جهان هستى، به اراده خداست. «اِنّ اللّه سَخّر لکم»
3- انسان مى تواند بر زمین و پدیده هاى آن غالب شود و حقّ مشروع اوست. «سخّر لکم» (انسان شریفترین پدیده هاى زمین است).
4- سیر طبیعت، در مسیر اراده خداوند است. «تَجرى بامره»
5 - آسمان و اجرام آن ساقط شدنى است و خداوند آنها را نگاه داشته است. «یُمسِک»
6- برپائى نظام آفرینش و مصونیّت آن از فروپاشى به حفظ دائمى خداوند نیازمند است. «یُمسِک»
7- قوانین طبیعى، مانع اراده الهى نیست. «الاّ باذنه»
8 - دلیل الطاف الهى، رأفت و لطف اوست. «اِنّ اللّه بالنّاس لرؤف رحیم»
رام بودن طبیعت براى انسان، حرکت کشتى در دریا و امنیّت زمین از برخورد کرات آسمانى به آن جلوه هاى رأفت و رحمت گسترده الهى است. «سَخّر لکم... تَجرى فى البحر ... یُمسک السماء ... لرؤف رحیم»
9- همه مردم مورد لطف خداوند هستند. «بالنّاس لرؤف ...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است