- 2978
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 سوره انبیاء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 57
وَتَاللَّهِ لَأَکِیدَنَّ أَصْنَمَکُم بَعْدَ أَن تُوَلُّواْ مُدْبِرِینَ
ترجمه
و به خداوند سوگند که درغیاب شما، نقشه اى براى (نابودى) بت هایتان خواهم کشید.
در اینکه حضرت ابراهیم (ع) این جمله قاطعانه و تهدیدآمیز را چگونه بیان فرموده، بین مفسّران اختلاف است، بعضى همچون صاحبان تفاسیر صافى و المیزان برآنند که این جمله به طور علنى اظهار نشده و حضرت آن را به صورت سرّى بیان داشته است، زیرا معتقدند که ادّعاى صریح مبارزه بر علیه خدایانِ ریز و درشت یک ملّت، آن هم در روز اوّل و یک تنه برخلاف احتیاط است.
امّا به نظر مى رسد که چنین نیست و حساب مردان خدا از محاسبات عادّى ما انسانها جداست و هیچ چیز نمى تواند مانع راه روشن و رسالت الهى آنان گردد. مگر در آیات قبل نخواندیم که ابراهیم (ع) آشکارا به مردم فرمود: «انتم وآبائکم فى ضلال مبین» مگر حضرت زینب کبری در حال اسارت در شام به یزید نفرمود: «انّى اَستصغِرک» من تورا حقیر مى دانم و سپس رگبار انتقاد را نثار حکومت او کرد؟
مگر امام خمینى قدس سره در اوج سلطنت جائرانه و سراپا مسلح شاه که همه قدرتهاى داخلى و حمایت هاى خارجى را پشتیبان خود داشت نفرمود: «شاه باید برود» و مگر به جانشین شاه نفرمود: «من توى دهن این دولت مى زنم» مگر به استکبار مسلّط جهانى، آمریکا نفرمود که: «آمریکا هیچ غلطى نمى تواند بکند» به راستى این جملات با کدام ملاحظات سیاسى و احتیاطات معمولى سازگار است؟
بعضى معتقدند که براى برخورد با مظاهر و عوامل فساد باید با آنها مبارزه منفى کرد، همانطور که یکى از بزرگان نسبت به سینماهاى زمان طاغوت که وسیله اى جدّى در انحراف نسل جوان بود اظهار مى داشت که اگر مردم به سینما نروند خود به خود تعطیل مى شود، امّا آیه فوق این تفکّر را محکوم مى کند و اصرار دارد که باید مایه فساد برچیده شود. چنانچه حضرت موسى (ع) گوساله طلایى را آتش زد و پیامبر گرامى اسلام مسجد ضرار پایگاه منافقان را تخریب کرد.
پیام ها
1- ایمان به هدف و یقین بدرستى راه، انسان را قدرتمند مى سازد. «تاللّه لاکیدنّ»
2- کارهاى بزرگ به طراحى هاى مهم نیز نیاز دارد. «لاکیدنّ» کلمه «اکیدنّ» از «کید» به معناى تدبیر و طرّاحى است.
3- قاطعیّت، لازمهى یک رهبرى موفّق است. «تاللّه لاکیدنّ» قسم با کلمهى «تاللّه» از قسم با کلمهى «واللّه» شدیدتر است.(53)
4- پیامبران با اتصال به منبع وحى، به تنهایى قدرت برنامه ریزى دارند. «لاکیدنّ»
5 - مبارزه حضرت ابراهیم با بتها کاملاً جدّى بود و قصد ارعاب نداشت. «لاکیدنّ» (حرف «لام» و نون مشدّد، نشانه حتمى بودن است.)
6- کثرت و تعدّد بتها، مانع تدبیر و تصمیم ابراهیم نشد. «اصنامکم»
7- اگر حضور بتپرستان نباشد، همه بتها در برابر یک تبر نیز عاجزند. «بعد أن تولّوا مدبرین» در واقع، این بت پرستان هستند که محافظت بتها را به عهده دارند، نه بتها حفاظت آنها را!!
8 - براى اجراى اهداف بزرگ، گاه حضور مردم لازم است. «و أن یحشرالناس ضحى» و گاه عدم حضور آنان شرط است. «بعد أن تولّوا مدبرین»
9- تا بت باشد، گرایش به بتپرستى نیز خواهد بود، پس باید بتها را نابود کرد. «لاکیدنّ اصنامکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَتَاللَّهِ لَأَکِیدَنَّ أَصْنَمَکُم بَعْدَ أَن تُوَلُّواْ مُدْبِرِینَ
ترجمه
و به خداوند سوگند که درغیاب شما، نقشه اى براى (نابودى) بت هایتان خواهم کشید.
در اینکه حضرت ابراهیم (ع) این جمله قاطعانه و تهدیدآمیز را چگونه بیان فرموده، بین مفسّران اختلاف است، بعضى همچون صاحبان تفاسیر صافى و المیزان برآنند که این جمله به طور علنى اظهار نشده و حضرت آن را به صورت سرّى بیان داشته است، زیرا معتقدند که ادّعاى صریح مبارزه بر علیه خدایانِ ریز و درشت یک ملّت، آن هم در روز اوّل و یک تنه برخلاف احتیاط است.
امّا به نظر مى رسد که چنین نیست و حساب مردان خدا از محاسبات عادّى ما انسانها جداست و هیچ چیز نمى تواند مانع راه روشن و رسالت الهى آنان گردد. مگر در آیات قبل نخواندیم که ابراهیم (ع) آشکارا به مردم فرمود: «انتم وآبائکم فى ضلال مبین» مگر حضرت زینب کبری در حال اسارت در شام به یزید نفرمود: «انّى اَستصغِرک» من تورا حقیر مى دانم و سپس رگبار انتقاد را نثار حکومت او کرد؟
مگر امام خمینى قدس سره در اوج سلطنت جائرانه و سراپا مسلح شاه که همه قدرتهاى داخلى و حمایت هاى خارجى را پشتیبان خود داشت نفرمود: «شاه باید برود» و مگر به جانشین شاه نفرمود: «من توى دهن این دولت مى زنم» مگر به استکبار مسلّط جهانى، آمریکا نفرمود که: «آمریکا هیچ غلطى نمى تواند بکند» به راستى این جملات با کدام ملاحظات سیاسى و احتیاطات معمولى سازگار است؟
بعضى معتقدند که براى برخورد با مظاهر و عوامل فساد باید با آنها مبارزه منفى کرد، همانطور که یکى از بزرگان نسبت به سینماهاى زمان طاغوت که وسیله اى جدّى در انحراف نسل جوان بود اظهار مى داشت که اگر مردم به سینما نروند خود به خود تعطیل مى شود، امّا آیه فوق این تفکّر را محکوم مى کند و اصرار دارد که باید مایه فساد برچیده شود. چنانچه حضرت موسى (ع) گوساله طلایى را آتش زد و پیامبر گرامى اسلام مسجد ضرار پایگاه منافقان را تخریب کرد.
پیام ها
1- ایمان به هدف و یقین بدرستى راه، انسان را قدرتمند مى سازد. «تاللّه لاکیدنّ»
2- کارهاى بزرگ به طراحى هاى مهم نیز نیاز دارد. «لاکیدنّ» کلمه «اکیدنّ» از «کید» به معناى تدبیر و طرّاحى است.
3- قاطعیّت، لازمهى یک رهبرى موفّق است. «تاللّه لاکیدنّ» قسم با کلمهى «تاللّه» از قسم با کلمهى «واللّه» شدیدتر است.(53)
4- پیامبران با اتصال به منبع وحى، به تنهایى قدرت برنامه ریزى دارند. «لاکیدنّ»
5 - مبارزه حضرت ابراهیم با بتها کاملاً جدّى بود و قصد ارعاب نداشت. «لاکیدنّ» (حرف «لام» و نون مشدّد، نشانه حتمى بودن است.)
6- کثرت و تعدّد بتها، مانع تدبیر و تصمیم ابراهیم نشد. «اصنامکم»
7- اگر حضور بتپرستان نباشد، همه بتها در برابر یک تبر نیز عاجزند. «بعد أن تولّوا مدبرین» در واقع، این بت پرستان هستند که محافظت بتها را به عهده دارند، نه بتها حفاظت آنها را!!
8 - براى اجراى اهداف بزرگ، گاه حضور مردم لازم است. «و أن یحشرالناس ضحى» و گاه عدم حضور آنان شرط است. «بعد أن تولّوا مدبرین»
9- تا بت باشد، گرایش به بتپرستى نیز خواهد بود، پس باید بتها را نابود کرد. «لاکیدنّ اصنامکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است