display result search
منو
تفسیر آیه 28 سوره کهف

تفسیر آیه 28 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 595 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 28

وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَ وَةِ وَالْعَشِىِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیَو ةِ الدُّنْیَا وَ لَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَیَهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً

ترجمه
وبا کسانى که پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه مى‏ خوانند و خشنودى او را مى‏ جویند، خود را شکیبا ساز و دیدگانت را از آنان برمگیر که زیور دنیا را بطلبى و از کسانى که دلشان را از یاد خود غافل کرده ‏ایم و در پى هوس خویشند و کارشان بر گزافه و زیاده روى است، پیروى مکن.


در طول تاریخ، اغنیا و ثروتمندان کافر، پیوسته شرط ایمان آوردن خود را طرد فقرا و بینوایان مى‏دانستند، چنانچه از نوح چنین درخواستى کردند و حضرت در جواب آنان فرمود: «ما أنا بِطارد الّذین آمنوا» من مؤمنان را به خاطر تهیدستى طرد نمى‏ کنم. در زمان پیامبر اسلام نیز از آن حضرت مى‏ خواستند تهیدستانى چون سلمان و ابوذر و عمار و خباب را از خویش براند تا آنان ایمان آورده و همراه او شوند. این آیه از چنین تفکّر و عملى نکوهش مى‏ کند.
امام صادق و امام باقر فرمودند: مراد از خواندن خداوند در صبحگاه و شامگاه، اقامه‏ نماز است.


پیام ها
1- ثروتمندان براى منصرف کردن پیامبر از معاشرت با تهى‏دستان مؤمن تلاش مى‏کردند و پیامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «واصبر نفسک»
2- همدلى با تهى‏دستان سخت است، ولى باید تحمّل کرد. «واصبر نفسک»
3- پایبندى به دعا و نیایش، شرط شایستگى افراد براى مصاحبت و همنشینى است. «واصبر نفسک مع الّذین یدعون ربّهم...»
4- رهبر باید نسبت به محرومان همدل و همدم باشد، نه بى‏ اعتنا. «واصبر نفسک مع الذّین... ولا تَعدُ عیناک عنهم»
5 - دعاى دائمى و خالصانه، ارزشمند است. «بالغَداوَةوالعشىّ‏یریدون وجهه»
6- در آغاز و پایان هر روز باید به یاد خدا بود. «بالغداوَة والعشى»
7- براى به دست آوردن دنیا و رضایت سرمایه‏ داران، از تهى‏دستان فاصله نگیریم. «تُرید زینة الحیاة الدنیا»
8 - زشت‏ترین کار آن است که مردم به خدا توجّه کنند، ولى رهبر، به دنیا. «یریدون وجهه... و لا تعد عیناک عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا»
9- خطر دنیاطلبى تا حدّى است که خداوند، به پیامبران هم هشدار مى ‏دهد. «ولاتعد عیناک عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا»
10- کسى که بدنبال دنیا مى رود، از مسیر رهروان الهى خارج مى‏ شود. «یریدون وجهه... ترید زینة الحیاة الدنیا» دنیاگرایى در مقابل خداگرایى است.
11- کیفر دنیاگرایى، غفلت از یاد خداوند است. «ترید زینة الحیاة الدنیا ولا تطع من اغفلنا قلبه»
12- ارزش یاد خدا، به ریشه‏ دار بودن آن در قلب وروح است. «اغفلنا قلبه عن ذکرنا»
13- انسان گام به گام سقوط مى‏ کند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانى و سپس مسیر انحرافى. «اغفلنا، اتّبع هواه، کان امره فُرطا»
14- رهبرى افراد غافل، هواپرست و افراطى ممنوع است. «اغفلنا، اتبع هواه، کان امره فرطاً»
15- اعتدال، ارزش و زیاده‏ روى ضد ارزش است. «وکان امره فرطا»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:26

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام خیلی عالی خدا خیر هد ایشان را ان شاء الله

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی