display result search
منو
تفسیر آیه 1 و 2 سوره کهف

تفسیر آیه 1 و 2 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 361 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 1 و 2

الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلَى‏ عَبْدِهِ الْکِتَبَ وَلَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجاً

قَیِّماً لِّیُنذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِّن لَّدُنْهُ وَیُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً

ترجمه
ستایش مخصوص خدایى است که کتاب (آسمانى قرآن را) بر بنده‏ خود نازل کرد و براى آن هیچ گونه انحرافى قرار نداد.
(کتابى که) استوار و نگهبانِ (کتاب‏هاى آسمانى دیگر) است، تا از عذاب شدیدى که از سوى اوست بترساند و به مؤمنانى که کارهاى شایسته انجام مى ‏دهند، بشارت دهد که براى آنان پاداشى نیکوست.


از میان سوره‏ هاى قرآن، حمد، انعام، سبأ، فاطر و کهف، باجمله‏ «الحمدللّه» شروع شده است و در سه سوره از آنها سخن از آفرینش هستى است. در سوره‏ى حمد از تربیت و در اینجا از کتاب آسمانى سخن به میان آمده است. گویا هستى و آفرینش، همراه با کتاب و قانون، دو بال براى تربیت انسان‏ها هستند.
«اِعوجاج» یعنى انحراف و کجى. «عَوَج» در مورد محسوسات و «عِوَج» در غیر محسوسات به کار مى‏رود و «قیّم» به معناى برپادارنده و سامان‏بخش است.
سوره‏ى قبل با «سبحان الّذى» شروع شده بود و این سوره با «الحمدللّه»، تسبیح و تحمید معمولاً در کنار هم‏اند.
کلمه‏ى «عبده» در قرآن هرجا به طور مطلق آمده، مراد پیامبر اکرم‏ است، مثل «انزل الفُرقان على عبده»، «فاَوحى‏ الى عبده»، «ینزّل على عبده»(6)، «ألیس اللّه بکاف عبده»
عَوَج» براى انسان‏ها و «عِوَج» براى غیر انسان‏هاست.



پیام ها
1- نعمت کتاب وقانون، به قدرى مهم است که خداوند، خود را به خاطر آن ستوده است. «الحمدلِلّه الّذى انزل...»
2- بندگى خدا، زمینه ‏ساز دریافت کمالات معنوى است. «انزل على عبده»
3- نه در کتاب خدا اعوجاج است، نه در رسول او، نه از حقّ به باطل مى‏گراید، نه از مفید به غیر مفید و نه از صحیح به فاسد. «لم یجعل له عوجاً»
4- قرآن تا قیامت، استوار و غیرقابل نسخ است. «قیّماً»
5 - قرآن، نگهبان کتب آسمانى ودر بردارنده تمام مصالح بندگان است. تناقض، اختلاف، افراط و تفریط در آن نیست، هم دعوت به قیام مى‏کند، هم قیام به دعوت دارد. «قیّماً»
6- شرط قیام به مصالح دیگران، اعوجاج نداشتن مصلح است. «لم یجعل له عوجاً، قیّماً»
7- دفع ضرر، مهم‏تر از جلب منفعت است. لذا انذار قبل از بشارت آمده است. «لینذر، یبشّر»
8 - ایمان همراه با عمل صالح کارساز است. «المؤمنین، یعملون الصالحات»
9- عمل صالح باید استمرار داشته باشد. «یعملون»

توضیحات
سیماى سوره‏ کهف‏
این سوره، یکصد وده آیه دارد، و جز آیه‏ 28، همه‏ آن در مکّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب کهف و داستان موسى و خضر و داستان ذوالقرنین و مسائل مبدأ و معاد بحث شده است.
مشرکان قریش افرادى را از مکّه به مدینه فرستادند تا ماجراى بعثت حضرت محمّدصلى الله علیه وآله و نشانه‏ى صداقت او را از علماى یهود بپرسند. علماى یهود به فرستادگان مشرکان گفتند: از او سه چیز سؤال کنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یکى را بى‏پاسخ گذاشت، او صادق است. درباره‏ اصحاب کهف، ذوالقرنین و روح بپرسید. اگر از اصحاب کهف و ذوالقرنین جواب داد، ولى از روح جواب نداد، او پیامبر است.
در فضیلت این سوره و آثار تلاوت آن، احادیث بسیارى است که به چند نمونه آن اشاره مى‏شود: هرکه این سوره را بخواند از فتنه‏ دجّال بیمه است. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعه‏ دیگر و سه روز بعد از آن مى‏شود. تلاوت آیه‏ آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتى از شب که بخواهید مى‏ گردد. تلاوت این سوره مانع از عذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانه ‏اى است که در آن شب، این سوره خوانده شده است.
به هر حال خواندن و تلاوت همراه با فهمیدن و عمل کردن، رمز رسیدن به برکات قرآن است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی