- 3673
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 59 سوره اسراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اسراء - آیه 59
وَمَا مَنَعَنَآ أَن نُّرْسِلَ بِالْأَیَتِ إِلَّا أَن کَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَءَاتَیْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُواْ بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْأَیَتِ إِلَّا تَخْوِیفاً
ترجمه
و هیچ چیزى ما را از فرستادن آیات و معجزات (مورد درخواست مردم) بازنداشت، جز اینکه امّت هاى پیشین آنها را تکذیب کردند (و هلاک شدند). ما به قوم ثمود ماده شترى دادیم که روشنگر (اذهان مردم) بود، امّا به آن ستم کردند و ما معجزات (درخواستى) را نمى فرستیم مگر براى بیم دادن.
کفّارِ بهانه جوى مکّه، از پیامبر تقاضاى معجزات متعدّدى داشتند، از جمله مى خواستند بعضى از کوه هاى مکّه (کوه صفا) را به طلا تبدیل کند، یا کوه ها جا به جا شده و زمین براى کشاورزى به وجود آید. خداوند مى فرماید: به تجربه تاریخ، کفّار لجوج با دیدن این نشانه ها نیز ایمان نمى آورند و نظام آفرینش، دستخوش هوس هاى افراد لجوج نمى شود. و اگر معجزه به پیشنهاد مردم ارائه شود و به آن کفر ورزند، عقوبت دنیوى آنان حتمى است.
شتر یک حیوان است، ولى خداوند درباره شتر صالح مى فرماید: «ناقة اللّه»، چون هرچه به خدا منسوب شود قداست دارد، حتّى نام ابولهب چون در قرآن است، بى وضو به آن نمى توان دست زد.
پیام ها
1- پیامبران با داشتن معجزهه اى گوناگون، پیوسته گرفتار افراد لجوج بودند. «کذّب بها الأوّلون»
2- خداوند بر هر کارى تواناست، امّا کارش براساس حکمت است، نه ارضاى هوس هاى مردم. «ما منعنا...»
3- توهین به مقدّسات و تکذیب معجزات، قهر و عذاب الهى را به دنبال دارد. «آتینا... فظلموا بها»
4- آنچه از سوى خداست و رنگ خدایى دارد، حسابش از امور عادّى جداست. «آتینا... فظلموا بها»
5 - معجزات، وسیله شناخت و بینش و هشدار مردم است. «مبصرةً، تخویفاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا مَنَعَنَآ أَن نُّرْسِلَ بِالْأَیَتِ إِلَّا أَن کَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَءَاتَیْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُواْ بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْأَیَتِ إِلَّا تَخْوِیفاً
ترجمه
و هیچ چیزى ما را از فرستادن آیات و معجزات (مورد درخواست مردم) بازنداشت، جز اینکه امّت هاى پیشین آنها را تکذیب کردند (و هلاک شدند). ما به قوم ثمود ماده شترى دادیم که روشنگر (اذهان مردم) بود، امّا به آن ستم کردند و ما معجزات (درخواستى) را نمى فرستیم مگر براى بیم دادن.
کفّارِ بهانه جوى مکّه، از پیامبر تقاضاى معجزات متعدّدى داشتند، از جمله مى خواستند بعضى از کوه هاى مکّه (کوه صفا) را به طلا تبدیل کند، یا کوه ها جا به جا شده و زمین براى کشاورزى به وجود آید. خداوند مى فرماید: به تجربه تاریخ، کفّار لجوج با دیدن این نشانه ها نیز ایمان نمى آورند و نظام آفرینش، دستخوش هوس هاى افراد لجوج نمى شود. و اگر معجزه به پیشنهاد مردم ارائه شود و به آن کفر ورزند، عقوبت دنیوى آنان حتمى است.
شتر یک حیوان است، ولى خداوند درباره شتر صالح مى فرماید: «ناقة اللّه»، چون هرچه به خدا منسوب شود قداست دارد، حتّى نام ابولهب چون در قرآن است، بى وضو به آن نمى توان دست زد.
پیام ها
1- پیامبران با داشتن معجزهه اى گوناگون، پیوسته گرفتار افراد لجوج بودند. «کذّب بها الأوّلون»
2- خداوند بر هر کارى تواناست، امّا کارش براساس حکمت است، نه ارضاى هوس هاى مردم. «ما منعنا...»
3- توهین به مقدّسات و تکذیب معجزات، قهر و عذاب الهى را به دنبال دارد. «آتینا... فظلموا بها»
4- آنچه از سوى خداست و رنگ خدایى دارد، حسابش از امور عادّى جداست. «آتینا... فظلموا بها»
5 - معجزات، وسیله شناخت و بینش و هشدار مردم است. «مبصرةً، تخویفاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است