- 2005
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 118 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 118
وَعَلَى الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَیْکَ مِنْ قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَهُمْ وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
و بر کسانى که یهودى بودند آنچه را که پیش از این بر تو نقل کردیم حرام کردیم، (در سوره انعام که قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چیزهاى دیگرى به خاطر گوشمالى یهودیان، حرام شده است.) و(لى ما با تحریم) ظلمى بر آنان نکردیم، ولکن (تحریم ما کیفر) ستمى بود که آنان بر خویش روا داشته بودند.
در چند آیه قبل خواندیم: «انّما حرّم»، یعنى تنها چهار چیز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوک، حیوانى که به نام و براى غیر خدا ذبح شده باشد. در اینجا سؤالى به ذهن مى رسد که اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چیز است پس چرا در سوره انعام آیه 146 که قبل از نحل نازل شده، حیوانات ناخندار و پیه گاو و گوسفند بر یهودیان حرام شد؟!
گویا این آیه در پاسخ مى فرماید: آنچه بر یهودیان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبیه و گوشمالى آنها بوده نه آنکه واقعاً حرام بوده است.
در اسلام دو نوع تحریم و ممنوعیّت وجود دارد؛ یکى تحریم دایمى و براى عموم مردم. و دیگرى تحریم موقت و براى گروه خاص. «حرّمنا ... کانوا انفسهم یظلمون»
پیام ها
1- محاصره اقتصادى از راه تحریم برخى خوردنى ها، یکى از کیفرها و عقوبت هاى الهى براى امّتهاى پیشین بوده است. «حرّمنا... کانوا انفسهم یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَعَلَى الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا مَا قَصَصْنَا عَلَیْکَ مِنْ قَبْلُ وَمَا ظَلَمْنَهُمْ وَلَکِن کَانُواْ أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
و بر کسانى که یهودى بودند آنچه را که پیش از این بر تو نقل کردیم حرام کردیم، (در سوره انعام که قبل از نحل نازل شده، علاوه بر مردار و خون، چیزهاى دیگرى به خاطر گوشمالى یهودیان، حرام شده است.) و(لى ما با تحریم) ظلمى بر آنان نکردیم، ولکن (تحریم ما کیفر) ستمى بود که آنان بر خویش روا داشته بودند.
در چند آیه قبل خواندیم: «انّما حرّم»، یعنى تنها چهار چیز بر شما حرام است؛ مردار، خون، گوشت خوک، حیوانى که به نام و براى غیر خدا ذبح شده باشد. در اینجا سؤالى به ذهن مى رسد که اگر غذاهاى حرام منحصر در چهار چیز است پس چرا در سوره انعام آیه 146 که قبل از نحل نازل شده، حیوانات ناخندار و پیه گاو و گوسفند بر یهودیان حرام شد؟!
گویا این آیه در پاسخ مى فرماید: آنچه بر یهودیان حرام شد به عنوان محاصره اقتصادى و براى تنبیه و گوشمالى آنها بوده نه آنکه واقعاً حرام بوده است.
در اسلام دو نوع تحریم و ممنوعیّت وجود دارد؛ یکى تحریم دایمى و براى عموم مردم. و دیگرى تحریم موقت و براى گروه خاص. «حرّمنا ... کانوا انفسهم یظلمون»
پیام ها
1- محاصره اقتصادى از راه تحریم برخى خوردنى ها، یکى از کیفرها و عقوبت هاى الهى براى امّتهاى پیشین بوده است. «حرّمنا... کانوا انفسهم یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است