- 5219
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 112 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 112
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و خداوند (براى شما) قریهاى را مثال مىزند که امن و آرام بود، روزیش از هر سو فراوان مىرسید، اما (مردم آن قریه) نعمت هاى خدا را ناسپاسى کردند، پس خداوند به (سزاى) آنچه انجام مىدادند، پوشش فراگیر گرسنگى و ترس را بر آنان چشانید.
تعبیر «لباس» در مورد گرسنگى و ترس، شاید بخاطر آن باشد که این دو همچون لباس، همه وجود و زندگى آنها را فراگرفته بود، چنانکه تعبیر «چشاندن» کنایه از نفوذِ آثار گرسنگى و ترس، در عمق وجود آنان است.
پیام ها
1- تاریخ بشر، داراى ضابطه، قانون و برپایه سنّت هاى الهى است. «ضرب اللَّه مثلاً»
2- از بیان مثال هاى قرآنى در مورد تاریخ و اقوام گذشته، عبرت بگیریم. «ضرب اللَّه مثلاً»
3- امنیّت و آرامش در رأس نعمت ها و زمینه توسعه در رزق و اقتصاد جامعه مى باشد. «آمنة مطمئنة یأتیها رزقها»
4- لازم نیست یک منطقه همه نیازش را خودش تأمین کند، بلکه مى تواند و اردات داشته باشد. «یأتیها رزقها غداً من کلّ مکان»
5 - عذاب هاى دنیوى نسبت به عذاب هاى اخروى، نوعى چشیدن است نه نوشیدن. «فاذاقها اللَّه»
6- کفران نعمت در همین دنیا، عقاب دارد. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه»
7- کفران نعمت باعث زوال آن است. «فکفرت بانعم اللَّه فاذاقها اللَّه لباس الجوع»
8 - فقر اقتصادى و ناامنى اجتماعى، از نشانه هاى بى اعتنایى جامعه به اصول دینى است. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع و الخوف»
9- کفران نعمت هم عذاب جسمى دارد. (فقر و گرسنگى)، هم عذاب روحى و روانى (ترس و نا امنى) «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع والخوف»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و خداوند (براى شما) قریهاى را مثال مىزند که امن و آرام بود، روزیش از هر سو فراوان مىرسید، اما (مردم آن قریه) نعمت هاى خدا را ناسپاسى کردند، پس خداوند به (سزاى) آنچه انجام مىدادند، پوشش فراگیر گرسنگى و ترس را بر آنان چشانید.
تعبیر «لباس» در مورد گرسنگى و ترس، شاید بخاطر آن باشد که این دو همچون لباس، همه وجود و زندگى آنها را فراگرفته بود، چنانکه تعبیر «چشاندن» کنایه از نفوذِ آثار گرسنگى و ترس، در عمق وجود آنان است.
پیام ها
1- تاریخ بشر، داراى ضابطه، قانون و برپایه سنّت هاى الهى است. «ضرب اللَّه مثلاً»
2- از بیان مثال هاى قرآنى در مورد تاریخ و اقوام گذشته، عبرت بگیریم. «ضرب اللَّه مثلاً»
3- امنیّت و آرامش در رأس نعمت ها و زمینه توسعه در رزق و اقتصاد جامعه مى باشد. «آمنة مطمئنة یأتیها رزقها»
4- لازم نیست یک منطقه همه نیازش را خودش تأمین کند، بلکه مى تواند و اردات داشته باشد. «یأتیها رزقها غداً من کلّ مکان»
5 - عذاب هاى دنیوى نسبت به عذاب هاى اخروى، نوعى چشیدن است نه نوشیدن. «فاذاقها اللَّه»
6- کفران نعمت در همین دنیا، عقاب دارد. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه»
7- کفران نعمت باعث زوال آن است. «فکفرت بانعم اللَّه فاذاقها اللَّه لباس الجوع»
8 - فقر اقتصادى و ناامنى اجتماعى، از نشانه هاى بى اعتنایى جامعه به اصول دینى است. «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع و الخوف»
9- کفران نعمت هم عذاب جسمى دارد. (فقر و گرسنگى)، هم عذاب روحى و روانى (ترس و نا امنى) «فکفرت ... فاذاقها اللَّه لباس الجوع والخوف»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است