- 2370
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 74 - 72 سوره حجر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 74 - 72
لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِى سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ مُشْرِقِینَ
فَجَعَلْنَا عَالِیَهَا سَافِلَهَا وَ أَمْطَرْنَا عَلَیْهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ
ترجمه
(اى پیامبر) به جان تو سوگند که آنان در مستى خود سرگردان بودند.
پس به هنگام طلوع آفتاب صیحهاى مرگبار آنان را فراگرفت.
پس آن شهر را زیرورو کردیم و بر آنان سنگ هائى از گل سخت باراندیم.
«عُمر» و «عَمر» هر دو به یک معنا مى باشند ولى هنگام سوگند یاد کردن از لفظ «عَمر» استفاده مى شود.
در قرآن به غیر از پیامبراکرم به جان پیامبر دیگرى سوگند یاد نشده است. (البتّه مراغى مى گوید: مراد از «لعمرک» سوگند ملائکه است به جان حضرت لوط)
«یعمهون» از «عَمَه» به معناى تحیّر مى باشد و «مشرقین» به معنى داخل در اشراق و روشنایى صبح شدن مى باشد.
شاید سنگباران براى نابودى کسانى بوده که هنگام زیر و رو شدن شهر جان سالم به در برده بودند و یا براى محو و نابودى کامل شهر بوده است.
پیام ها
1- سوگند به نام پیامبر، جایز است. «لعمرک»
2- گناه و انحراف، عقل و هوش انسان را محو مىکند، «سکرتهم» و او را از شناخت باز مىدارد. «یعمهون»
3- مست دنیا را باید صیحه هاى آسمانى بیدار کند. «سکرتهم، الصّیحة»
4- صوت و صیحه مى تواند سبب زیر و رو شدن شهرى شود. «فاخذتهم الصیحة... فجعلنا»
5 - دست خداوند باز است، همان گونه که از آسمان باران رحمت نازل مى کند مى تواند بارانى از سنگ و عذاب نازل کند. «امطرنا علیهم حجارة»
6- سه نوع عذاب: صیحه، زیر و رو شدن شهر و سنگباران، کیفرى است که براى گناه لواط آمده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِى سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ مُشْرِقِینَ
فَجَعَلْنَا عَالِیَهَا سَافِلَهَا وَ أَمْطَرْنَا عَلَیْهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّیلٍ
ترجمه
(اى پیامبر) به جان تو سوگند که آنان در مستى خود سرگردان بودند.
پس به هنگام طلوع آفتاب صیحهاى مرگبار آنان را فراگرفت.
پس آن شهر را زیرورو کردیم و بر آنان سنگ هائى از گل سخت باراندیم.
«عُمر» و «عَمر» هر دو به یک معنا مى باشند ولى هنگام سوگند یاد کردن از لفظ «عَمر» استفاده مى شود.
در قرآن به غیر از پیامبراکرم به جان پیامبر دیگرى سوگند یاد نشده است. (البتّه مراغى مى گوید: مراد از «لعمرک» سوگند ملائکه است به جان حضرت لوط)
«یعمهون» از «عَمَه» به معناى تحیّر مى باشد و «مشرقین» به معنى داخل در اشراق و روشنایى صبح شدن مى باشد.
شاید سنگباران براى نابودى کسانى بوده که هنگام زیر و رو شدن شهر جان سالم به در برده بودند و یا براى محو و نابودى کامل شهر بوده است.
پیام ها
1- سوگند به نام پیامبر، جایز است. «لعمرک»
2- گناه و انحراف، عقل و هوش انسان را محو مىکند، «سکرتهم» و او را از شناخت باز مىدارد. «یعمهون»
3- مست دنیا را باید صیحه هاى آسمانى بیدار کند. «سکرتهم، الصّیحة»
4- صوت و صیحه مى تواند سبب زیر و رو شدن شهرى شود. «فاخذتهم الصیحة... فجعلنا»
5 - دست خداوند باز است، همان گونه که از آسمان باران رحمت نازل مى کند مى تواند بارانى از سنگ و عذاب نازل کند. «امطرنا علیهم حجارة»
6- سه نوع عذاب: صیحه، زیر و رو شدن شهر و سنگباران، کیفرى است که براى گناه لواط آمده است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان