- 4275
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 73 سوره هود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره هود - آیه 73
قَالُواْ أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَکَتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ
ترجمه
(فرشتگان به همسر ابراهیم) گفتند: آیا از کار خداوند تعجّب مىکنى؟ رحمت و برکات الهى بر شما اهل خانه (و خاندان رسالت) نازل باد، همانا او (پروردگارى) ستوده و بزرگوار است.
روزى امیرالمؤمنین على (ع) به گروهى سلام کردند، آنها در جواب گفتند:«علیک السلام و رحمة اللّه و برکاته علیکم اهل البیت و مغفرته و رضوانه»، حضرت فرمودند: در پاسخ سلام، بیش از آنچه ملائکه به ابراهیم (ع) گفتند اضافه نکنید، لذا جمله «و رحمة اللّه و برکاته» کافى است.
سؤال: با توجّه به اینکه در آیه فوق، فرشتگان به همسر حضرت ابراهیم (ع)، اهل بیت خطاب کردند و طبعاً همسر هر فردى اهلِ خانه او بشمار مى آید، چرا در آیه تطهیر؛ «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، همسران رسول خدا جزء اهل بیت او محسوب نمى شوند؟
پاسخ: اگر صرفاً به معناى لغوى کلمه تکیه کنیم، طبیعتاً کلمه «اهل بیت» به همسر انسان اطلاق مى گردد، امّا گاهى دلیل در دست داریم که فردى را از این معنا خارج مى کند، نظیر آیه «انّه لیس مِن اهلک» که فرزند نوح (ع) را از اهل او به حساب نمى آورد، یا گاهى دلیلى پیدا مى شود که فردى را در این امر داخل مى سازد، مثل آنچه که در مورد سلمان آمده که حضرت رسول فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت»
در آیه تطهیر نیز روایات بسیارى در دست است که پیامبر اکرم با بردن افراد خاصّى به زیر عبا، فقط آنها را اهل بیت خود نامیدند و اجازه نفرمودند که حتّى همسرشان امّ سلمه، وارد شود.
پیام ها
1- گاهى فرشتگان با غیر پیامبر نیز تکلّم و گفتگو مى کنند.«قالوا أتعجبین»
2- زن نیز مى تواند مخاطب ملکوتیان قرار گیرد. «قالوا أتعجبین» (فرشتگان همسر حضرت ابراهیم را از ناباورى نهى کردند)
3- هرگز از امدادهاى غیبى الهى، مأیوس نشویم. «أتعجبین من امر اللّه»
4- براى برطرف کردن استبعاد و تعجّب در امرى، نعمت هاى بیشمار الهى را یاد کنیم. «أتعجبین... رحمت اللَّه و برکاته علیکم» (همان خدایى که آتش را بر ابراهیم (ع)، سرد و او را بر بت پرستان پیروز نمود، مى تواند به پیرزنى عقیم و شوهرى سالخورده، فرزندانى عطا فرماید)
5 - فرزند صالح، رحمت و برکت از جانب خداست. «رحمت اللَّه و برکاته علیکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَکَتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ
ترجمه
(فرشتگان به همسر ابراهیم) گفتند: آیا از کار خداوند تعجّب مىکنى؟ رحمت و برکات الهى بر شما اهل خانه (و خاندان رسالت) نازل باد، همانا او (پروردگارى) ستوده و بزرگوار است.
روزى امیرالمؤمنین على (ع) به گروهى سلام کردند، آنها در جواب گفتند:«علیک السلام و رحمة اللّه و برکاته علیکم اهل البیت و مغفرته و رضوانه»، حضرت فرمودند: در پاسخ سلام، بیش از آنچه ملائکه به ابراهیم (ع) گفتند اضافه نکنید، لذا جمله «و رحمة اللّه و برکاته» کافى است.
سؤال: با توجّه به اینکه در آیه فوق، فرشتگان به همسر حضرت ابراهیم (ع)، اهل بیت خطاب کردند و طبعاً همسر هر فردى اهلِ خانه او بشمار مى آید، چرا در آیه تطهیر؛ «انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، همسران رسول خدا جزء اهل بیت او محسوب نمى شوند؟
پاسخ: اگر صرفاً به معناى لغوى کلمه تکیه کنیم، طبیعتاً کلمه «اهل بیت» به همسر انسان اطلاق مى گردد، امّا گاهى دلیل در دست داریم که فردى را از این معنا خارج مى کند، نظیر آیه «انّه لیس مِن اهلک» که فرزند نوح (ع) را از اهل او به حساب نمى آورد، یا گاهى دلیلى پیدا مى شود که فردى را در این امر داخل مى سازد، مثل آنچه که در مورد سلمان آمده که حضرت رسول فرمودند: «سلمان منّا اهل البیت»
در آیه تطهیر نیز روایات بسیارى در دست است که پیامبر اکرم با بردن افراد خاصّى به زیر عبا، فقط آنها را اهل بیت خود نامیدند و اجازه نفرمودند که حتّى همسرشان امّ سلمه، وارد شود.
پیام ها
1- گاهى فرشتگان با غیر پیامبر نیز تکلّم و گفتگو مى کنند.«قالوا أتعجبین»
2- زن نیز مى تواند مخاطب ملکوتیان قرار گیرد. «قالوا أتعجبین» (فرشتگان همسر حضرت ابراهیم را از ناباورى نهى کردند)
3- هرگز از امدادهاى غیبى الهى، مأیوس نشویم. «أتعجبین من امر اللّه»
4- براى برطرف کردن استبعاد و تعجّب در امرى، نعمت هاى بیشمار الهى را یاد کنیم. «أتعجبین... رحمت اللَّه و برکاته علیکم» (همان خدایى که آتش را بر ابراهیم (ع)، سرد و او را بر بت پرستان پیروز نمود، مى تواند به پیرزنى عقیم و شوهرى سالخورده، فرزندانى عطا فرماید)
5 - فرزند صالح، رحمت و برکت از جانب خداست. «رحمت اللَّه و برکاته علیکم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است