- 5647
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 54 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 54
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَ لَایَأْتُونَ الصَّلَو ةَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَى وَلَایُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَرِهُونَ
ترجمه
و چیزى منافقان را از پذیرفته شدن انفاقشان منع نکرد، جز اینکه به خدا و پیامبرش کافر شدند و نماز را جز از روى کسالت و بى حالى به جا نمى آورند و جز از روى کراهت و بى میلى انفاق نمى کنند.
در آیه قبل، به صورت فرض بیان شد که منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى میلى اگر انفاق کنند، پذیرفته نیست. این جا صورت واقعى و وجود خارجى را بیان مى کند که انفاق شان از روى کراهت است، نه علاقه.
از امتیازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبیل خمس، زکات، صدقات و انفاقات بر دیگر درآمدهاى دولتى، موارد ذیل است:
1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دینى مى پردازند.
2- بدون ترس و با قصد قربت مى پردازند.
3- پرداخت هاى مالى را غنیمت و ذخیره قیامت مى دانند.
4- گیرنده مال را عالِم عادل انتخاب مى کنند.
5 - مورد مصرف را مى دانند و زیر نظر دارند.
6- ساده زیستى را شرط گیرنده مى دانند و خدا را شکر مى کنند.
پیام ها
1- با کفر، کسالت و کراهت، اعمال خیر پذیرفته نیست. «ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم...»
2- خداوند در قرآن، بارها منافق را کافر دانسته است. «انّهم کفروا»
3- متخلّفان از جنگ تبوک، به ظاهر مسلمان ولى در باطن کافرند. «انّهم کفروا»
4- ارزشدهنده به کارها، نیّت و نشاط و عشق است. آرى انگیزه مهّم است، نه حرکات فیزیکى! «کُسالى، کارهون»
5 - هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى و معنوى است، نه تنها سیر کردن شکم. زیرا با کمک منافقین شکم هایى سیر مى شود، امّا رشد معنوى براى کمک کننده حاصل نمى شود. «کفروا باللّه... و هم کارهون»
6- از نشانه هاى نفاق، نماز با کسالت، «کُسالى» وانفاق با کراهت است. «کارهون»
در داستان یوسف، زلیخا تمام درها را با دست خود بست و از یوسف کام خواست. اما یوسف (ع) به سوى در فرار کرد و زن هم به دنبال او مى دوید. در این صحنه یوسف و زلیخا از نظر ظاهر و حرکات فیزیکى، هردو مى دویدند، امّا انگیزه یکى فرار از گناه و انگیزه دیگرى گناه کردن بود. و این است معناى نقش نیّت و انگیزه در اعمال انسان.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَتُهُمْ إِلَّآ أَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَ لَایَأْتُونَ الصَّلَو ةَ إِلَّا وَهُمْ کُسَالَى وَلَایُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ کَرِهُونَ
ترجمه
و چیزى منافقان را از پذیرفته شدن انفاقشان منع نکرد، جز اینکه به خدا و پیامبرش کافر شدند و نماز را جز از روى کسالت و بى حالى به جا نمى آورند و جز از روى کراهت و بى میلى انفاق نمى کنند.
در آیه قبل، به صورت فرض بیان شد که منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى میلى اگر انفاق کنند، پذیرفته نیست. این جا صورت واقعى و وجود خارجى را بیان مى کند که انفاق شان از روى کراهت است، نه علاقه.
از امتیازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبیل خمس، زکات، صدقات و انفاقات بر دیگر درآمدهاى دولتى، موارد ذیل است:
1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دینى مى پردازند.
2- بدون ترس و با قصد قربت مى پردازند.
3- پرداخت هاى مالى را غنیمت و ذخیره قیامت مى دانند.
4- گیرنده مال را عالِم عادل انتخاب مى کنند.
5 - مورد مصرف را مى دانند و زیر نظر دارند.
6- ساده زیستى را شرط گیرنده مى دانند و خدا را شکر مى کنند.
پیام ها
1- با کفر، کسالت و کراهت، اعمال خیر پذیرفته نیست. «ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم...»
2- خداوند در قرآن، بارها منافق را کافر دانسته است. «انّهم کفروا»
3- متخلّفان از جنگ تبوک، به ظاهر مسلمان ولى در باطن کافرند. «انّهم کفروا»
4- ارزشدهنده به کارها، نیّت و نشاط و عشق است. آرى انگیزه مهّم است، نه حرکات فیزیکى! «کُسالى، کارهون»
5 - هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى و معنوى است، نه تنها سیر کردن شکم. زیرا با کمک منافقین شکم هایى سیر مى شود، امّا رشد معنوى براى کمک کننده حاصل نمى شود. «کفروا باللّه... و هم کارهون»
6- از نشانه هاى نفاق، نماز با کسالت، «کُسالى» وانفاق با کراهت است. «کارهون»
در داستان یوسف، زلیخا تمام درها را با دست خود بست و از یوسف کام خواست. اما یوسف (ع) به سوى در فرار کرد و زن هم به دنبال او مى دوید. در این صحنه یوسف و زلیخا از نظر ظاهر و حرکات فیزیکى، هردو مى دویدند، امّا انگیزه یکى فرار از گناه و انگیزه دیگرى گناه کردن بود. و این است معناى نقش نیّت و انگیزه در اعمال انسان.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است