- 3271
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 49 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 49
وَمِنْهُم مَّن یَقُولُ ائْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّى أَلَا فِى الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکَفِرِینَ
ترجمه
و برخى از آنان (بهانه جویانِ ترسو) مى گویند: به من اجازه بده (به جبهه نیایم) و مرا (به گناه و) فتنه مینداز. آگاه باشید که اینان در فتنه (و گناه) سقوط کرده اند و همانا جهنّم بر کافران احاطه دارد.
یکى از بزرگان قبیله بنى سلمه که از منافقان بود، از رسول خدا اجازه خواست تا به جنگ تبوک نیاید و بهانه اش این بود که اگر چشمم به زنان رومى بیفتد، فریفته شده، به گناه مى افتم. حضرت اجازه داد. این آیه نازل شد و او را به خاطر عدم شرکت در جبهه، گناهکار و در فتنه افتاده دانست. پیامبر او را از ریاست قبیله برکنار و بُشربن براء را که سخاوتمند و خوش اخلاق بود، به جاى او نصب کرد.
پیام ها
1- فرمانده کل قوا، از مسئولیّت هاى پیامبر و رهبر در جامعه اسلامى است. «منهم من یقول ائذن لى»
2- منافقان بىادب، رسول خدا را عامل فتنه مى پنداشتند. «ائذنلى و لاتفتنّى»
3- در بینش منافقان، جهاد در راه خدا، بلا و گرفتارى است. «و لا تفتنّى»
4- جنگ، بوته فتنه و آزمایش است.«و لا تفتنّى»
5 - بعضى منافقان براى فریب متدیّنین، از عنوانها و مسائل مذهبى استفاده مى کنند. «و لا تفتنّى» (به اسم نگاه نکردن به دخترانِ رومى، فرمان خدا و رسول را زیر پا مى گذارند!)
6- آنان که از فتنه جنگ نگران و گریزانند، در فتنه بالاترى خواهند افتاد. «اَلا فى الفتنة سقطوا»
7- فرار از آزمایش الهى، امکان ندارد. با آنکه گفتند:«لاتفتّنى»امّا به فتنه گرفتار شدند. «فى الفتنة سقطوا»
8 - بهانه گیرى منافقانه براى فرار از جهاد، مایه کفر است. «ائذنلى... کافرین»
9- احاطه جهنّم بر کافران، به خاطر احاطه گناه بر وجود آنان است. «محیطة»
حَسِبَ الناس ان یُترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لایُفتنون». عنکبوت، 2.
در جاى دیگر مى خوانیم: »مَن کَسب سیّئةً و احاطتبه خطیئتُه فاولئک اصحاب النّار«
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِنْهُم مَّن یَقُولُ ائْذَن لِّى وَلَا تَفْتِنِّى أَلَا فِى الْفِتْنَةِ سَقَطُواْ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکَفِرِینَ
ترجمه
و برخى از آنان (بهانه جویانِ ترسو) مى گویند: به من اجازه بده (به جبهه نیایم) و مرا (به گناه و) فتنه مینداز. آگاه باشید که اینان در فتنه (و گناه) سقوط کرده اند و همانا جهنّم بر کافران احاطه دارد.
یکى از بزرگان قبیله بنى سلمه که از منافقان بود، از رسول خدا اجازه خواست تا به جنگ تبوک نیاید و بهانه اش این بود که اگر چشمم به زنان رومى بیفتد، فریفته شده، به گناه مى افتم. حضرت اجازه داد. این آیه نازل شد و او را به خاطر عدم شرکت در جبهه، گناهکار و در فتنه افتاده دانست. پیامبر او را از ریاست قبیله برکنار و بُشربن براء را که سخاوتمند و خوش اخلاق بود، به جاى او نصب کرد.
پیام ها
1- فرمانده کل قوا، از مسئولیّت هاى پیامبر و رهبر در جامعه اسلامى است. «منهم من یقول ائذن لى»
2- منافقان بىادب، رسول خدا را عامل فتنه مى پنداشتند. «ائذنلى و لاتفتنّى»
3- در بینش منافقان، جهاد در راه خدا، بلا و گرفتارى است. «و لا تفتنّى»
4- جنگ، بوته فتنه و آزمایش است.«و لا تفتنّى»
5 - بعضى منافقان براى فریب متدیّنین، از عنوانها و مسائل مذهبى استفاده مى کنند. «و لا تفتنّى» (به اسم نگاه نکردن به دخترانِ رومى، فرمان خدا و رسول را زیر پا مى گذارند!)
6- آنان که از فتنه جنگ نگران و گریزانند، در فتنه بالاترى خواهند افتاد. «اَلا فى الفتنة سقطوا»
7- فرار از آزمایش الهى، امکان ندارد. با آنکه گفتند:«لاتفتّنى»امّا به فتنه گرفتار شدند. «فى الفتنة سقطوا»
8 - بهانه گیرى منافقانه براى فرار از جهاد، مایه کفر است. «ائذنلى... کافرین»
9- احاطه جهنّم بر کافران، به خاطر احاطه گناه بر وجود آنان است. «محیطة»
حَسِبَ الناس ان یُترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لایُفتنون». عنکبوت، 2.
در جاى دیگر مى خوانیم: »مَن کَسب سیّئةً و احاطتبه خطیئتُه فاولئک اصحاب النّار«
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است