- 5541
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 26
ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنزَلَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَذَ لِکَ جَزَآءُ الْکَفِرِینَ
ترجمه
سپس خداوند، آرامش خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان فرو فرستاد و سپاهیانى فرستاد که شما آنان را ندیدید و کافران را عذاب کرد، و این کیفر کافران است.
در قرآن، شش مرتبه کلمه «سَکینة» بهکار رفته که پنج بار آن در مورد جنگ است.
در جنگ حنین، خداوند چهار نوع لطف به مؤمنان داشت: سکینه، جنود نامرئى، قهر بر کفّار و پذیرش توبه فراریان (که در آیه بعد مطرح است).
بعضى از اسیرانِ کفّار، از مسلمانان مى پرسیدند: کجایند آن سفید پوشانى که ما را مى کشتند؟ اشاره به فرشتگانى که با لباسهاى سفید، به چشم کفّار مى آمدند.
پیام ها
1- لغزش رزمندگان در جبهه، سبب محروم شدن از امدادهاى غیبى الهى نمى شود. «ثمّ ولّیتم مدبرین ثمّ انزل اللّه سکینته»
2- امدادهاى غیبى، رمز پیروزى مسلمانان است. «انزل اللَّه سکینته»
3- داشتن روحیّهى خوب و اطمینانِ برخاسته از ایمان، از عوامل اصلى پیروزى در نبرد است. «سکینته»
4- آرامش و اطمینان، هم براى رهبر لازم است، هم پیروان او. «سکینته على رسوله و على المؤمنین» نگرانى پیامبر از فرار افراد بود و ناآرامى مردم، از ترس.
5 - آرامش روحى مؤمنان، از سوى خدا بود، «سکینتهُ» در آیه اى دیگر مى فرماید: «سکینتهٌ من ربّکم»
6- باور به حضور فرشتگان و مأموران الهى در جنگ براى امداد مؤمنان، یک عقیده قرآنى است. «انزل جنوداً لم تروها»
7- کشته شدن، براى کسى که به مبدأ و معاد ایمان دارد افتخار است، ولى براى کافران، مایهى عذاب. «عذّب»
8 - عاقبت همه کفّار، شکست و ذلّت است. «عذّب... ذلک جزاء الکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَ أَنزَلَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَذَ لِکَ جَزَآءُ الْکَفِرِینَ
ترجمه
سپس خداوند، آرامش خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان فرو فرستاد و سپاهیانى فرستاد که شما آنان را ندیدید و کافران را عذاب کرد، و این کیفر کافران است.
در قرآن، شش مرتبه کلمه «سَکینة» بهکار رفته که پنج بار آن در مورد جنگ است.
در جنگ حنین، خداوند چهار نوع لطف به مؤمنان داشت: سکینه، جنود نامرئى، قهر بر کفّار و پذیرش توبه فراریان (که در آیه بعد مطرح است).
بعضى از اسیرانِ کفّار، از مسلمانان مى پرسیدند: کجایند آن سفید پوشانى که ما را مى کشتند؟ اشاره به فرشتگانى که با لباسهاى سفید، به چشم کفّار مى آمدند.
پیام ها
1- لغزش رزمندگان در جبهه، سبب محروم شدن از امدادهاى غیبى الهى نمى شود. «ثمّ ولّیتم مدبرین ثمّ انزل اللّه سکینته»
2- امدادهاى غیبى، رمز پیروزى مسلمانان است. «انزل اللَّه سکینته»
3- داشتن روحیّهى خوب و اطمینانِ برخاسته از ایمان، از عوامل اصلى پیروزى در نبرد است. «سکینته»
4- آرامش و اطمینان، هم براى رهبر لازم است، هم پیروان او. «سکینته على رسوله و على المؤمنین» نگرانى پیامبر از فرار افراد بود و ناآرامى مردم، از ترس.
5 - آرامش روحى مؤمنان، از سوى خدا بود، «سکینتهُ» در آیه اى دیگر مى فرماید: «سکینتهٌ من ربّکم»
6- باور به حضور فرشتگان و مأموران الهى در جنگ براى امداد مؤمنان، یک عقیده قرآنى است. «انزل جنوداً لم تروها»
7- کشته شدن، براى کسى که به مبدأ و معاد ایمان دارد افتخار است، ولى براى کافران، مایهى عذاب. «عذّب»
8 - عاقبت همه کفّار، شکست و ذلّت است. «عذّب... ذلک جزاء الکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است