- 3579
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 66 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 66
مراد از «ضَعف» در آیه، ضعف در ایمان و روحیّه است، چون سپاه اسلام از نظر عِدّه و عُدّه، کم نشده بود.
در این آیه و آیه قبل، به سه مسأله روحى که عامل پیروزى است و نبود آن زمینه ساز شکست است، اشاره شده است: صبر، ایمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پیروزى، اذن و اراده خداست وگرنه در جنگ حُنین، با آن همه جمعیّت، مسلمانان شکست خورده و گریختند: «أعجبتکم کثرتکم ... ثم ولّیتم مدبرین»
احکام متفاوت این آیه و آیه قبل، در ارتباط با دو گروه مختلف و در شرایط متفاوت است، نه اینکه حکم اوّل نسخ و باطل شده باشد.
پیام ها
1- در مدیریّت، گاهى باید به دلیل تغییر شرایط و متناسب با مخاطب، آیین نامه ها تغییر کند و این منافات با قاطعیّت ندارد. «الآن خفّف»
2- تعیین تکلیف و تغییر قانون، تنها به دست خداوند است. «خفّف اللّه»
3- ایمان، قابل کاهش و افزایش است. «اَنّ فیکم ضَعفاً»
4- همه جا جمعیّتِ زیاد سبب قوى شدن روحیّه نیست، گاهى جمعیّت زیاد مى شود، ولى روحیّه تنزّل پیدا مى کند. «انّ فیکم ضَعفاً»
5 - در قانون گذارى باید به روحیّه و توان افراد نیز توجّه داشت. «خفّف اللّه عنکم و علم انّ فیکم ضَعفاً»
6- عامل اصلى شکست، از درون است نه بیرون. «فیکم ضعفاً»
7- فرماندهان باید به روحیه، نشاط، ایمان و تصمیم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «علم أن فیکم ضعفاً»
8 - ضعف اراده، گاهى توان رزمى و روحى ده برابر را به دو برابر کاهش مىدهد. (یعنى هشتاد درصد کاهش) «مائة یغلبوا مأتین» در حالى که در آیه قبل آمده بود: «مائة یغلبوا ألفاً»
9- مسلمانان حتّى در حال ضعف روحیّه نیز باید دو برابر کافران قدرت داشته باشند. «فیکم ضعفاً... ان یکن منکم ألف یغلبوا ألفَین»
10- به پیروزى خود مغرور نشویم که پیروزى با اراده اوست. «باذن اللّه»
11- انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهاى الهى است. «واللّه مع الصّابرین»
12- شعار «واللّه مع الصابرین» باید در جبهه هاى جنگ و هرجا که نیاز به مقاومت و صبر است، تلقین شود. «واللّه مع الصابرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مراد از «ضَعف» در آیه، ضعف در ایمان و روحیّه است، چون سپاه اسلام از نظر عِدّه و عُدّه، کم نشده بود.
در این آیه و آیه قبل، به سه مسأله روحى که عامل پیروزى است و نبود آن زمینه ساز شکست است، اشاره شده است: صبر، ایمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پیروزى، اذن و اراده خداست وگرنه در جنگ حُنین، با آن همه جمعیّت، مسلمانان شکست خورده و گریختند: «أعجبتکم کثرتکم ... ثم ولّیتم مدبرین»
احکام متفاوت این آیه و آیه قبل، در ارتباط با دو گروه مختلف و در شرایط متفاوت است، نه اینکه حکم اوّل نسخ و باطل شده باشد.
پیام ها
1- در مدیریّت، گاهى باید به دلیل تغییر شرایط و متناسب با مخاطب، آیین نامه ها تغییر کند و این منافات با قاطعیّت ندارد. «الآن خفّف»
2- تعیین تکلیف و تغییر قانون، تنها به دست خداوند است. «خفّف اللّه»
3- ایمان، قابل کاهش و افزایش است. «اَنّ فیکم ضَعفاً»
4- همه جا جمعیّتِ زیاد سبب قوى شدن روحیّه نیست، گاهى جمعیّت زیاد مى شود، ولى روحیّه تنزّل پیدا مى کند. «انّ فیکم ضَعفاً»
5 - در قانون گذارى باید به روحیّه و توان افراد نیز توجّه داشت. «خفّف اللّه عنکم و علم انّ فیکم ضَعفاً»
6- عامل اصلى شکست، از درون است نه بیرون. «فیکم ضعفاً»
7- فرماندهان باید به روحیه، نشاط، ایمان و تصمیم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «علم أن فیکم ضعفاً»
8 - ضعف اراده، گاهى توان رزمى و روحى ده برابر را به دو برابر کاهش مىدهد. (یعنى هشتاد درصد کاهش) «مائة یغلبوا مأتین» در حالى که در آیه قبل آمده بود: «مائة یغلبوا ألفاً»
9- مسلمانان حتّى در حال ضعف روحیّه نیز باید دو برابر کافران قدرت داشته باشند. «فیکم ضعفاً... ان یکن منکم ألف یغلبوا ألفَین»
10- به پیروزى خود مغرور نشویم که پیروزى با اراده اوست. «باذن اللّه»
11- انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهاى الهى است. «واللّه مع الصّابرین»
12- شعار «واللّه مع الصابرین» باید در جبهه هاى جنگ و هرجا که نیاز به مقاومت و صبر است، تلقین شود. «واللّه مع الصابرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است