- 12543
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 60 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 60
این آیه دستور آماده باش همه جانبه مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوه هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى دهد که رعایت این دستورات، سبب هراس کفّار از نیروى رزمى مسلمانان مى شود.
پیامبر وقتى باخبر شد که در یمن اسلحه جدیدى ساخته شده، شخصى را براى تهیه آن به یمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه نفر به بهشت مى روند: سازنده آن، آماده کننده و تیرانداز.
در اسلام، مسابقات تیراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جایز شمرده شده تا آمادگى رزمى ایجاد شود.
ضمیر «لهم»، به کفّار و کسانى که در آیه قبل مطرح بودند و بیم خیانت شان مىرفت، برمى گردد. یعنى در برابر دشمن که همواره احتمال خیانت او حتّى در صورت عهد و پیمان مى رود، آماده باشید.
پیام ها
1- مسلمانان باید آمادگى رزمى کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و از پیش آماده مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم»
2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...»
3- دولت باید حدّاکثر توان خود را در تأمین بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد. «مااستطعتم»
4- تمام مسلمانان باید آماده رویارویى با توطئه هاى دشمن باشند و دوره هاى رزمى را دیده باشند. «مااستطعتم»
5 - همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافى نیست، گاهى هم باید توان و قدرت به میدان آید. «من قوّة»
6- در هر زمان، پیشرفته ترین امکانات رزمى را براى دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امکانات تبلیغى و تدارکاتى. «من قوّة»
7- ایجاد رعب در دل دشمن به هر وسیله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. «من قوّة» در حدیث آمده است: با خضاب کردن موى صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است.
8 - براى ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان کارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
9- به امکانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
10- وحدت و یکپارچگى هم نوعى قدرت است که باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمى توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
11- در اسلام، همه مسلمانان سربازند و بسیج مردمى ضرورى است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...»
12- اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، باید به حال آماده باش نگهدارى و تغذیه شود. «رباط الخیل»
13- هم آمادگى نیروها لازم است، هم تجهیزات. «من قوّة و من رباط الخیل»
14- اسلام، باید نظام و حکومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «ترهبون به»
15- باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینه هاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و... چنان قوى باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئه هایش خنثى شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بیان شده است)
16- هم ارزش هاى الهى باید حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عدوّاللّه و عدوّکم»
17- در اسلام، مکتب و کرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عدوّاللّه و عدوّکم»
18- همهى دشمنان، شناخته شده نیستند. «لاتعلمونهم» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر درباره آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم»
19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامه ریزى نکنید، بلکه پیش بینى لازم حتّى براى دشمنان ناشناخته آینده هم داشته باشید. «لاتعلمونهم»
20- تأمین قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافى نیست. «تنفقوا»
21- مردم باید در بودجه جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. «وما تنفقوا...» (آیه مطلق است و مى رساند که مسلمانان باید همواره براى آمادگى، پول خرج کنند.)
22- تنها اسلحه و نفرات کافى نیست، پشتیبانى هاى مالى هم لازم است. «وما تنفقوا»
23- کمک به جبهه، تنها کمک مالى نیست، کمک از هر راهى؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شىء»
24- هرگونه تلاش و انفاق و به کارگیرى امکانات براى تقویت بنیه نظامى حکومت اسلامى، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شىء فىسبیل اللّه»
25- به شرطى خیر و برکت انفاق به شما برمى گردد که در راه خدا باشد، نه از روى ریا، سُمعه، خودنمایى و روابط و ملاحظات. «فى سبیل اللّه»
26- کمک هاى مالى، سبب قدرت امّت مى شود و نتیجه آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمین برمى گردد. «یوفّ الیکم»
27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نکردن مزد و پاداش کارها به طور کامل، ظلم است. «یوفّ الیکم و انتم لا تظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
این آیه دستور آماده باش همه جانبه مسلمانان در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوه هاى تبلیغى حتّى شعار و سرود را مى دهد که رعایت این دستورات، سبب هراس کفّار از نیروى رزمى مسلمانان مى شود.
پیامبر وقتى باخبر شد که در یمن اسلحه جدیدى ساخته شده، شخصى را براى تهیه آن به یمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده که با یک تیر، سه نفر به بهشت مى روند: سازنده آن، آماده کننده و تیرانداز.
در اسلام، مسابقات تیراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جایز شمرده شده تا آمادگى رزمى ایجاد شود.
ضمیر «لهم»، به کفّار و کسانى که در آیه قبل مطرح بودند و بیم خیانت شان مىرفت، برمى گردد. یعنى در برابر دشمن که همواره احتمال خیانت او حتّى در صورت عهد و پیمان مى رود، آماده باشید.
پیام ها
1- مسلمانان باید آمادگى رزمى کامل، از نظر تجهیزات، نفرات و... داشته باشند و از پیش آماده مقابله با خیانت و حمله دشمن باشند. «و أعدّوا لهم ما استطعتم»
2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مکتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و امثال آن. «واعدّوا لهم...»
3- دولت باید حدّاکثر توان خود را در تأمین بودجه براى دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا و خود تخصیص دهد. «مااستطعتم»
4- تمام مسلمانان باید آماده رویارویى با توطئه هاى دشمن باشند و دوره هاى رزمى را دیده باشند. «مااستطعتم»
5 - همه جا گفتگو و مذاکره کارساز و کافى نیست، گاهى هم باید توان و قدرت به میدان آید. «من قوّة»
6- در هر زمان، پیشرفته ترین امکانات رزمى را براى دفاع آماده کنید و از هیچ چیز فروگذار نکنید، چه قدرت سیاسى و نظامى، چه امکانات تبلیغى و تدارکاتى. «من قوّة»
7- ایجاد رعب در دل دشمن به هر وسیله حتّى با ظاهرسازى هم لازم است. «من قوّة» در حدیث آمده است: با خضاب کردن موى صورت، دشمن را بترسانید، تا نگویند ارتش اسلام پیر است.
8 - براى ترساندن دشمنان، حتّى آموزش نظامى براى زنان کارساز است. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
9- به امکانات امروز قانع نباشید و تجهیزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهدید دشمنان گسترش دهید. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
10- وحدت و یکپارچگى هم نوعى قدرت است که باید فراهم آورد، چون با وجود تفرقه، نمى توان دشمن را ترساند. «من قوّة... ترهبون به عدوّ اللّه»
11- در اسلام، همه مسلمانان سربازند و بسیج مردمى ضرورى است. «أعدّوا، ترهبون، تنفقوا و ...»
12- اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، باید به حال آماده باش نگهدارى و تغذیه شود. «رباط الخیل»
13- هم آمادگى نیروها لازم است، هم تجهیزات. «من قوّة و من رباط الخیل»
14- اسلام، باید نظام و حکومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «ترهبون به»
15- باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینه هاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و... چنان قوى باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئه هایش خنثى شود. («ترهبون به»، به طور مطلق بیان شده است)
16- هم ارزش هاى الهى باید حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عدوّاللّه و عدوّکم»
17- در اسلام، مکتب و کرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عدوّاللّه و عدوّکم»
18- همهى دشمنان، شناخته شده نیستند. «لاتعلمونهم» شاید مراد منافقان باشند، چون همین تعبیر درباره آنان هم آمده است. «لاتعلمهم نحن نعلمهم»
19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامه ریزى نکنید، بلکه پیش بینى لازم حتّى براى دشمنان ناشناخته آینده هم داشته باشید. «لاتعلمونهم»
20- تأمین قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار کافى نیست. «تنفقوا»
21- مردم باید در بودجه جنگ و تأمین جبهه، مشارکت کنند و این تنها مخصوص زمان جنگ نیست. «وما تنفقوا...» (آیه مطلق است و مى رساند که مسلمانان باید همواره براى آمادگى، پول خرج کنند.)
22- تنها اسلحه و نفرات کافى نیست، پشتیبانى هاى مالى هم لازم است. «وما تنفقوا»
23- کمک به جبهه، تنها کمک مالى نیست، کمک از هر راهى؛ مال، جان، آبرو، اطلاعات، قلم و... لازم است. «من شىء»
24- هرگونه تلاش و انفاق و به کارگیرى امکانات براى تقویت بنیه نظامى حکومت اسلامى، از مصادیق انفاق در راه خداست. «وما تنفقوا من شىء فىسبیل اللّه»
25- به شرطى خیر و برکت انفاق به شما برمى گردد که در راه خدا باشد، نه از روى ریا، سُمعه، خودنمایى و روابط و ملاحظات. «فى سبیل اللّه»
26- کمک هاى مالى، سبب قدرت امّت مى شود و نتیجه آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمین برمى گردد. «یوفّ الیکم»
27- تضییع حقوق دیگران و پرداخت نکردن مزد و پاداش کارها به طور کامل، ظلم است. «یوفّ الیکم و انتم لا تظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان