- 1610
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه54 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه54
تعبیر «کدأب آل فرعون» در دو آیه قبل نیز آمده بود، امّا این تکرار منافاتى با بلاغت ندارد، چون متفاوت است. آن جا سخن از کیفر الهى نسبت به ظالم بود، این جا تغییر نعمت براساس تغییر حالات مردم است. البتّه ممکن است در آیه قبل، عذاب اخروى منظور باشد و این جا عذاب دنیوى.
پیام ها
1- از گذشته و سرنوشت گذشتگان درس بگیریم. «کدأب آل فرعون»
2- تکذیب آیات الهى، زمینه هلاکت انسان است. «کذّبوا بآیات ربّهم فأهلکناهم»
3- انسان، داراى اختیار است و سرنوشت او در گرو عملکرد خودش مى باشد. «کذّبوا بآیات ربّهم فأهلکناهم بذنوبهم»
4- ظلم و گناه، عامل قهر الهى است، چه ظلم به خویش، چه به مردم و چه به انبیا و مکتب. «أهلکناهم بذنوبهم... کانوا ظالمین»
5 - سختى ها، حوادث و اتّفاقات دنیوى و زوال نعمت ها، پیامد گناهان انسان مى باشد. «فأهلکناهم بذنوبهم و اغرقنا آلفرعون»
6- تکذیب آیات الهى و گناه، ظلم است. «کذّبوا... کانوا ظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تعبیر «کدأب آل فرعون» در دو آیه قبل نیز آمده بود، امّا این تکرار منافاتى با بلاغت ندارد، چون متفاوت است. آن جا سخن از کیفر الهى نسبت به ظالم بود، این جا تغییر نعمت براساس تغییر حالات مردم است. البتّه ممکن است در آیه قبل، عذاب اخروى منظور باشد و این جا عذاب دنیوى.
پیام ها
1- از گذشته و سرنوشت گذشتگان درس بگیریم. «کدأب آل فرعون»
2- تکذیب آیات الهى، زمینه هلاکت انسان است. «کذّبوا بآیات ربّهم فأهلکناهم»
3- انسان، داراى اختیار است و سرنوشت او در گرو عملکرد خودش مى باشد. «کذّبوا بآیات ربّهم فأهلکناهم بذنوبهم»
4- ظلم و گناه، عامل قهر الهى است، چه ظلم به خویش، چه به مردم و چه به انبیا و مکتب. «أهلکناهم بذنوبهم... کانوا ظالمین»
5 - سختى ها، حوادث و اتّفاقات دنیوى و زوال نعمت ها، پیامد گناهان انسان مى باشد. «فأهلکناهم بذنوبهم و اغرقنا آلفرعون»
6- تکذیب آیات الهى و گناه، ظلم است. «کذّبوا... کانوا ظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است