- 4527
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 53سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 53
ذَ لِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتى را که به قومى عطا کرده، تغییر نمى دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.
در احادیث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت هاى الهى به حساب آمده اند، چنان که بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت هاى الهى است.
گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره ورى از لطف الهى دور مى کند. چنان که حضرت على (ع) در خطبه قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى کمیل مى خوانیم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتک العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النّعم...»
در نامه حضرت على (ع) به مالک اشتر مى خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم و ستم، نعمت هاى الهى را تغییر نمى دهد، چون خداوند ناله مظلوم را مى شنود و در کمین ظالمان است.
امام صادق (ع) فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید.
پیام ها
1- انسان ذاتاً شایسته دریافت نعمت هاى الهى است. «انعمها على قوم»
2- زوال نعمت ها، از ناحیه خود ماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. «ذلک بانّ اللّه لم یک مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
3- دادن ها و گرفتن ها از سوى خدا، قانونمند و حکیمانه است. «لم یک مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا...»
4- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى یغیّروا»
5 - در اسلام علاوه بر کیفر فردى، کیفرهاى اجتماعى نیز قانون دارد. «على قوم»
6- فطرت انسان، بر ایمان و پاکى استوار است و این انسان است که خود را تغییر مى دهد. «یغیّروا ما بانفسهم»
7- انسان، تاریخ را مى سازد، نه آنکه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد. «حتّى یغیّروا...» البتّه محیط و اقتصاد بى اثر نیست، لکن نقش اصلى با اراده انسان است، و هیچ یک از آنها انسان را مجبور نمى کند.
8 - افراد، جامعه را مىسازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفى در جامعه، بر پایهى تحوّلِ فکرى و فرهنگى افراد است. «قوم... یغیّروا ما بانفسهم»
9- سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
10- در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّه مردم است، نه شانس، خرافات، نظام هاى حاکم، جبر تاریخ و... «یغیّروا ما بانفسهم»
11- همه ما تحت نظر خدا هستیم و کیفر کفّار متّکى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سمیع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَ لِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتى را که به قومى عطا کرده، تغییر نمى دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.
در احادیث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت هاى الهى به حساب آمده اند، چنان که بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت هاى الهى است.
گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره ورى از لطف الهى دور مى کند. چنان که حضرت على (ع) در خطبه قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى کمیل مى خوانیم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتک العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النّعم...»
در نامه حضرت على (ع) به مالک اشتر مى خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم و ستم، نعمت هاى الهى را تغییر نمى دهد، چون خداوند ناله مظلوم را مى شنود و در کمین ظالمان است.
امام صادق (ع) فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید.
پیام ها
1- انسان ذاتاً شایسته دریافت نعمت هاى الهى است. «انعمها على قوم»
2- زوال نعمت ها، از ناحیه خود ماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. «ذلک بانّ اللّه لم یک مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
3- دادن ها و گرفتن ها از سوى خدا، قانونمند و حکیمانه است. «لم یک مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا...»
4- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى یغیّروا»
5 - در اسلام علاوه بر کیفر فردى، کیفرهاى اجتماعى نیز قانون دارد. «على قوم»
6- فطرت انسان، بر ایمان و پاکى استوار است و این انسان است که خود را تغییر مى دهد. «یغیّروا ما بانفسهم»
7- انسان، تاریخ را مى سازد، نه آنکه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد. «حتّى یغیّروا...» البتّه محیط و اقتصاد بى اثر نیست، لکن نقش اصلى با اراده انسان است، و هیچ یک از آنها انسان را مجبور نمى کند.
8 - افراد، جامعه را مىسازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفى در جامعه، بر پایهى تحوّلِ فکرى و فرهنگى افراد است. «قوم... یغیّروا ما بانفسهم»
9- سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
10- در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّه مردم است، نه شانس، خرافات، نظام هاى حاکم، جبر تاریخ و... «یغیّروا ما بانفسهم»
11- همه ما تحت نظر خدا هستیم و کیفر کفّار متّکى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سمیع علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است