- 3091
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 43
إِذْ یُرِیکَهُمُ اللَّهُ فِى مَنَامِکَ قَلِیلاً وَلَوْ أَرَیکَهُمْ کَثِیراً لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنزَعْتُمْ فِى الْأَمْرِ وَلَکِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
(اى پیامبر! به یادآور) زمانى که خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندک نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در دید تو) زیاد نشان مى داد، حتماً سست شده و قطعاً در کار جنگ نزاع کرده بودید، ولى او (شما را از این سستى و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است.
این آیه در پى بیان الطاف و امدادهاى الهى نسبت به مسلمانان، از کم جلوه دادن کفّار در چشم آنان سخن مىگوید که در چند مرحله انجام گرفت: یکى آنکه پیامبر آنان را در خواب، اندک دید و نقل خواب براى مسلمانان، روحیّهى آنان را بالا برد. دیگر آنکه مسلمانان را در دید کفّار کم جلوه داد، تا آنان لشکر تازه نفس براى امداد، از مکّه درخواست نکنند (که در آیه بعد مطرح مىشود).
همچنین «عاتکه»، عمّهى پیامبر سه روز قبل از جنگ بدر، در مکّه خواب دید که کسى فریاد مىزند: اى مردم مکّه! به سوى قتلگاه خود بشتابید! سپس منادى بالاى کوه ابوقبیس، قطعه سنگى را تکان مىدهد، سنگ متلاشى شده، هر قستمى به یکى از خانه ها مى افتد و از مکّه، خون جارى مى شود. این خواب دهان به دهان نقل مى شود و کفّار را به وحشت مى افکند. اینها طرح خدا براى پیروزى مسلمین در جنگ بدر است.
پیامبر اکرم فرمودند: خواب بر سه قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان است ویا مشکلات روزمرّهى انسان مى باشد که در خواب آن را مى بیند. خواب انبیا و اولیاى الهى از قبیل قسم اوّل است، لذا حجّیت دارد. در حدیثى دیگر آن حضرت فرمودند: رؤیاى افراد صالح، بشارتى از جانب خداوند است و جزیى از اجزاى نبوّت است.
البتّه خواب اولیاى الهى، گاهى نیازمند تعبیر است، مانند خواب حضرت یوسف (ع) در مورد سجده کردن خورشید و ماه و ستارگان بر او، و گاهى بیان حکم و واقعه است و نیازى به تعبیر ندارد، مانند خواب حضرت ابراهیم در مورد ذبح فرزندش اسماعیل و یا رؤیاى پیامبر در این آیه.
گرچه خواب انبیا، پرتوى از وحى است و در قرآن، بارها از رؤیاهاى صادق حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر اکرم سخن به میان آمده است، امّا اینکه پیامبر، جمعیّت زیاد را در خواب اندک مىبیند، نشان دهنده دیدن باطن کفّار است که چیزى به جز ضعف و ناتوانى نیست. چنان که در جاى دیگر مى فرماید: «تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتّى» گمان مى کنى که آنها با هم متّحدند، امّا دل آنها از یکدیگر فاصله دارد و متفرّقند.
پیام ها
1- خواب، یکى از راههاى ارتباط، استمداد و روحیه گرفتن و امداد الهى است. «اذ یریکهم اللّه فى منامک»
2- دنیاى شگفتانگیز خواب و رؤیا، زبان و رمز خاصّى دارد. در فرهنگ تعبیر و تأویل خواب، ضعف و شکست دشمن، به صورت کمى نفرات جلوه مى کند، هر چند تعدادشان زیاد باشد. «فى منامک قلیلاً»
3- پخش اطلاعات و آمار و بیان نقاط قوّت دشمن و آنچه سبب اختلاف و ضعف روحیّه مسلمانانى شود، به خصوص هنگام جنگ و در جبهه، ممنوع است. «و لو أراکهم کثیراً لفشلتم...» (روحیّه رزمندگان، در پیروزى و شکست تأثیر به سزایى دارد.)
4- خداوند، در بحرانى ترین شرایط، مؤمنان را حفظ مى کند. «ولکنّ اللّه سلّم»
گر نگهدار من آنست که من مى دانم شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِذْ یُرِیکَهُمُ اللَّهُ فِى مَنَامِکَ قَلِیلاً وَلَوْ أَرَیکَهُمْ کَثِیراً لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنزَعْتُمْ فِى الْأَمْرِ وَلَکِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
ترجمه
(اى پیامبر! به یادآور) زمانى که خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندک نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در دید تو) زیاد نشان مى داد، حتماً سست شده و قطعاً در کار جنگ نزاع کرده بودید، ولى او (شما را از این سستى و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است.
این آیه در پى بیان الطاف و امدادهاى الهى نسبت به مسلمانان، از کم جلوه دادن کفّار در چشم آنان سخن مىگوید که در چند مرحله انجام گرفت: یکى آنکه پیامبر آنان را در خواب، اندک دید و نقل خواب براى مسلمانان، روحیّهى آنان را بالا برد. دیگر آنکه مسلمانان را در دید کفّار کم جلوه داد، تا آنان لشکر تازه نفس براى امداد، از مکّه درخواست نکنند (که در آیه بعد مطرح مىشود).
همچنین «عاتکه»، عمّهى پیامبر سه روز قبل از جنگ بدر، در مکّه خواب دید که کسى فریاد مىزند: اى مردم مکّه! به سوى قتلگاه خود بشتابید! سپس منادى بالاى کوه ابوقبیس، قطعه سنگى را تکان مىدهد، سنگ متلاشى شده، هر قستمى به یکى از خانه ها مى افتد و از مکّه، خون جارى مى شود. این خواب دهان به دهان نقل مى شود و کفّار را به وحشت مى افکند. اینها طرح خدا براى پیروزى مسلمین در جنگ بدر است.
پیامبر اکرم فرمودند: خواب بر سه قسم است: یا بشارتى از سوى خداوند است، یا غم و اندوهى از طرف شیطان است ویا مشکلات روزمرّهى انسان مى باشد که در خواب آن را مى بیند. خواب انبیا و اولیاى الهى از قبیل قسم اوّل است، لذا حجّیت دارد. در حدیثى دیگر آن حضرت فرمودند: رؤیاى افراد صالح، بشارتى از جانب خداوند است و جزیى از اجزاى نبوّت است.
البتّه خواب اولیاى الهى، گاهى نیازمند تعبیر است، مانند خواب حضرت یوسف (ع) در مورد سجده کردن خورشید و ماه و ستارگان بر او، و گاهى بیان حکم و واقعه است و نیازى به تعبیر ندارد، مانند خواب حضرت ابراهیم در مورد ذبح فرزندش اسماعیل و یا رؤیاى پیامبر در این آیه.
گرچه خواب انبیا، پرتوى از وحى است و در قرآن، بارها از رؤیاهاى صادق حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر اکرم سخن به میان آمده است، امّا اینکه پیامبر، جمعیّت زیاد را در خواب اندک مىبیند، نشان دهنده دیدن باطن کفّار است که چیزى به جز ضعف و ناتوانى نیست. چنان که در جاى دیگر مى فرماید: «تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتّى» گمان مى کنى که آنها با هم متّحدند، امّا دل آنها از یکدیگر فاصله دارد و متفرّقند.
پیام ها
1- خواب، یکى از راههاى ارتباط، استمداد و روحیه گرفتن و امداد الهى است. «اذ یریکهم اللّه فى منامک»
2- دنیاى شگفتانگیز خواب و رؤیا، زبان و رمز خاصّى دارد. در فرهنگ تعبیر و تأویل خواب، ضعف و شکست دشمن، به صورت کمى نفرات جلوه مى کند، هر چند تعدادشان زیاد باشد. «فى منامک قلیلاً»
3- پخش اطلاعات و آمار و بیان نقاط قوّت دشمن و آنچه سبب اختلاف و ضعف روحیّه مسلمانانى شود، به خصوص هنگام جنگ و در جبهه، ممنوع است. «و لو أراکهم کثیراً لفشلتم...» (روحیّه رزمندگان، در پیروزى و شکست تأثیر به سزایى دارد.)
4- خداوند، در بحرانى ترین شرایط، مؤمنان را حفظ مى کند. «ولکنّ اللّه سلّم»
گر نگهدار من آنست که من مى دانم شیشه را در بغل سنگ نگه مى دارد
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است