- 1962
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 31 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 31
وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ ءَایَتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَآءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَذَآ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ
ترجمه
و هرگاه آیات ما بر آنان تلاوت شود، گویند: به خوبى شنیدیم (چیز مهمى نیست)، اگر بخواهیم قطعاً مانند این قرآن را بیان مى کنیم، این جز افسانه هاى پیشینیان نیست.
در آیه قبل، سخن از مکرهاى پى در پى کفّار و توطئه براى طرد و کشتن پیامبر بود، این آیه نمونه اى از مکرهاى فرهنگى آنان را که براى تحقیر مکتب و قرآن طرح شده است، بیان مى کند.
«اَساطیر» جمع «اسطوره»، به معناى افسانه هاى خرافى و خیالى است، که یا درباره انسانهاى اوّلیه است و یا ساخته و پرداخته آنان است.
نضربن حارث در سفرى به ایران، داستان رستم و اسفندیار را فرا گرفته و در بازگشت به حجاز براى مردم بازگو مى کرد و مدّعى بود که من هم مى توانم مثل محمّد (ص) حرف بزنم و قصه بگویم.
پیام ها
1- از حربه هاى دشمن، عوام فریبى، سبک شمردن و مسخره نمودن حقّ است. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا» امّا دشمنان طبل توخالى اند و تنها ادّعا دارند و در عمل، از آوردن نظیر قرآن عاجزند.
2- دشمنان نیز به برترى و فوق تصوّر بودن قرآن، اعتراف داشتند. «ان هذا الاّ أساطیر الاوّلین»
3- تهمت تحجّر، سنّتگرایى و کهنه پرستى، از قدیمى ترین تهمتها به مؤمنان است. «أساطیر الاوّلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ ءَایَتُنَا قَالُواْ قَدْ سَمِعْنَا لَوْ نَشَآءُ لَقُلْنَا مِثْلَ هَذَآ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ
ترجمه
و هرگاه آیات ما بر آنان تلاوت شود، گویند: به خوبى شنیدیم (چیز مهمى نیست)، اگر بخواهیم قطعاً مانند این قرآن را بیان مى کنیم، این جز افسانه هاى پیشینیان نیست.
در آیه قبل، سخن از مکرهاى پى در پى کفّار و توطئه براى طرد و کشتن پیامبر بود، این آیه نمونه اى از مکرهاى فرهنگى آنان را که براى تحقیر مکتب و قرآن طرح شده است، بیان مى کند.
«اَساطیر» جمع «اسطوره»، به معناى افسانه هاى خرافى و خیالى است، که یا درباره انسانهاى اوّلیه است و یا ساخته و پرداخته آنان است.
نضربن حارث در سفرى به ایران، داستان رستم و اسفندیار را فرا گرفته و در بازگشت به حجاز براى مردم بازگو مى کرد و مدّعى بود که من هم مى توانم مثل محمّد (ص) حرف بزنم و قصه بگویم.
پیام ها
1- از حربه هاى دشمن، عوام فریبى، سبک شمردن و مسخره نمودن حقّ است. «قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا» امّا دشمنان طبل توخالى اند و تنها ادّعا دارند و در عمل، از آوردن نظیر قرآن عاجزند.
2- دشمنان نیز به برترى و فوق تصوّر بودن قرآن، اعتراف داشتند. «ان هذا الاّ أساطیر الاوّلین»
3- تهمت تحجّر، سنّتگرایى و کهنه پرستى، از قدیمى ترین تهمتها به مؤمنان است. «أساطیر الاوّلین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است