- 2112
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 سوره انفال
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انفال - آیه 15
«زَحف»، به معناى غلتیدن و کشیدن روى زمین است، به لشکرکشى و حرکت یک لشکر انبوه هم از این جهت که از دور چنین به نظر مى رسد که روى زمین مىغلتند و پیش مى آیند، زحف گفته مى شود.
امام رضا (ع) فرمود: فرار از جهاد، موجب وهن دین، استخفاف رهبر حقّ، جرأت یافتن دشمن و محو مذهب است.
در شمار فضائل حضرت على علیه السلام آمده است که وى در تمام عمرش، حتّى یک بار هم از جبهه و جنگ فرار نکرد. و آن حضرت فرمودند: پسندیده ترین مرگ، شهادت است، سوگند به آن کسى که جان فرزند ابىطالب به دست اوست، براى من کشته شدن با هزار ضربه شمشیر، راحت تر و آسان تر از مرگ در بستر است.
پیام ها
1- خداوند از مؤمنان انتظار ویژه اى دارد. «یا ایّها الّذین آمنوا...»
2- تعداد زیاد دشمن، مجوّز فرار از جبهه نمى شود. «اذا لقیتم... زحفاً فلا تولّوهم»
3- در هنگام نبرد، فرار از جنگ جایز نیست. «اذا لقیتم... فلا تولّوهم»
(البتّه فرار، آنگاه ممنوع است که دو گروه، با آمادگى به مقابله هم آیند، ولى اگر دشمن مسلّح شبیخون زد و مسلمانان بدون آمادگى بودند، عقب نشینى براى افراد دستخالى مانعى ندارد. )
4- جنگ هاى اسلامى، مکتبى است، نه استعمارى و از روى هوا و هوس و امثال آن. «الّذین آمنوا... الّذین کفروا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«زَحف»، به معناى غلتیدن و کشیدن روى زمین است، به لشکرکشى و حرکت یک لشکر انبوه هم از این جهت که از دور چنین به نظر مى رسد که روى زمین مىغلتند و پیش مى آیند، زحف گفته مى شود.
امام رضا (ع) فرمود: فرار از جهاد، موجب وهن دین، استخفاف رهبر حقّ، جرأت یافتن دشمن و محو مذهب است.
در شمار فضائل حضرت على علیه السلام آمده است که وى در تمام عمرش، حتّى یک بار هم از جبهه و جنگ فرار نکرد. و آن حضرت فرمودند: پسندیده ترین مرگ، شهادت است، سوگند به آن کسى که جان فرزند ابىطالب به دست اوست، براى من کشته شدن با هزار ضربه شمشیر، راحت تر و آسان تر از مرگ در بستر است.
پیام ها
1- خداوند از مؤمنان انتظار ویژه اى دارد. «یا ایّها الّذین آمنوا...»
2- تعداد زیاد دشمن، مجوّز فرار از جبهه نمى شود. «اذا لقیتم... زحفاً فلا تولّوهم»
3- در هنگام نبرد، فرار از جنگ جایز نیست. «اذا لقیتم... فلا تولّوهم»
(البتّه فرار، آنگاه ممنوع است که دو گروه، با آمادگى به مقابله هم آیند، ولى اگر دشمن مسلّح شبیخون زد و مسلمانان بدون آمادگى بودند، عقب نشینى براى افراد دستخالى مانعى ندارد. )
4- جنگ هاى اسلامى، مکتبى است، نه استعمارى و از روى هوا و هوس و امثال آن. «الّذین آمنوا... الّذین کفروا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است