- 2777
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 162 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 162
فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ قَوْلاً غَیْرَ الَّذِى قِیلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا کَانُواْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
پس ستمکاران آنان (بنى اسرائیل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى دیگر تغییر دادند، ما هم به خاطر ستم پیشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستادیم.
تحریف و تغییر، گاهى آشکار است، مثل تغییر لفظِ «حِطّة» به «حِنطة»، و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح یک موضوع را عوض مى کنند، نظیر حیله بنى اسرائیل براى گرفتن ماهى در روز شنبه که در آیهى بعد شده مطرح است.
پیامبر فرمودند: «لاترکبوا ما ارتکب الیهود فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحیل»، آنچه یهودیان مرتکب آن شدند که با کوچک ترین حیله و کلاه شرعى، حرام هاى خدا را حلال مى کردند، شما انجام ندهید.
قرآن، سه نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مى کند:
1- تغییر واژه ها، مثل بنى اسرائیل که به جاى گفتن کلمه «حطّة» یعنى طلب آمرزش و عفو، گفتند: «حِنطة» یعنى گندم.
2- تغییر زمان، مثل آنکه بنى اسرائیل حوضچه هایى را در ساحل دریا ساختند و شنبه ها که صید حرام بود، ماهى در آنها جمع مى شد و روز یکشنبه که صید اشکالى نداشت، آنها را صید مى کردند و مى گفتند: ما روز شنبه و تعطیل صیدى نکرده ایم. «و لقد علمنا الّذین اعتدوا منکم فى السَبت»
3- تغییر روشنفکرانه و دستکارى در تقویم طبیعى، مثل تأخیرانداختن ماه هاى حرام در جاهلیّت براى ادامه جنگ. چون مایل نبودند جنگ را به خاطر فرا رسیدن چهار ماه حرام قطع کنند، ماه ها را به تأخیر مى انداختند که آیه نازل شد. «انّما النسىء زیادة فىالکفر»
پیام ها
1- کیفر تحریف و تغییر دستورهاى خدا، قهر وعذاب است. «فبدّل... فارسلنا»
2- تغییرات لجوجانه و بر اساس استهزا، قابل بخشش نیست. «رجزاً من السماء»
3- همه کیفرها مربوط به قیامت نیست، بلکه گاهى در دنیا نیز کیفر داده مى شود. «رجزاً من السماء»
4- سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتیجه ستم خود اوست. «بما کانوا یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ قَوْلاً غَیْرَ الَّذِى قِیلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا کَانُواْ یَظْلِمُونَ
ترجمه
پس ستمکاران آنان (بنى اسرائیل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى دیگر تغییر دادند، ما هم به خاطر ستم پیشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستادیم.
تحریف و تغییر، گاهى آشکار است، مثل تغییر لفظِ «حِطّة» به «حِنطة»، و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح یک موضوع را عوض مى کنند، نظیر حیله بنى اسرائیل براى گرفتن ماهى در روز شنبه که در آیهى بعد شده مطرح است.
پیامبر فرمودند: «لاترکبوا ما ارتکب الیهود فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحیل»، آنچه یهودیان مرتکب آن شدند که با کوچک ترین حیله و کلاه شرعى، حرام هاى خدا را حلال مى کردند، شما انجام ندهید.
قرآن، سه نوع تحریف را در قانون الهى مطرح مى کند:
1- تغییر واژه ها، مثل بنى اسرائیل که به جاى گفتن کلمه «حطّة» یعنى طلب آمرزش و عفو، گفتند: «حِنطة» یعنى گندم.
2- تغییر زمان، مثل آنکه بنى اسرائیل حوضچه هایى را در ساحل دریا ساختند و شنبه ها که صید حرام بود، ماهى در آنها جمع مى شد و روز یکشنبه که صید اشکالى نداشت، آنها را صید مى کردند و مى گفتند: ما روز شنبه و تعطیل صیدى نکرده ایم. «و لقد علمنا الّذین اعتدوا منکم فى السَبت»
3- تغییر روشنفکرانه و دستکارى در تقویم طبیعى، مثل تأخیرانداختن ماه هاى حرام در جاهلیّت براى ادامه جنگ. چون مایل نبودند جنگ را به خاطر فرا رسیدن چهار ماه حرام قطع کنند، ماه ها را به تأخیر مى انداختند که آیه نازل شد. «انّما النسىء زیادة فىالکفر»
پیام ها
1- کیفر تحریف و تغییر دستورهاى خدا، قهر وعذاب است. «فبدّل... فارسلنا»
2- تغییرات لجوجانه و بر اساس استهزا، قابل بخشش نیست. «رجزاً من السماء»
3- همه کیفرها مربوط به قیامت نیست، بلکه گاهى در دنیا نیز کیفر داده مى شود. «رجزاً من السماء»
4- سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتیجه ستم خود اوست. «بما کانوا یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است