- 3574
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 158 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 158
قُلْ یَأَیُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً الَّذِى لَهُ مُلْکُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ یُحْىِ وَیُمِیتُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ الَّذِى یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ کَلِمَتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ
ترجمه
بگو: اى مردم! همانا من فرستادهى خداوند به سوى شما، هستگى هستم، آن (خدایى) که حکومت آسمانها و زمین از آن اوست، هیچ معبودى جز او نیست، زنده مىکند و مىمیراند، پس به خداوند و پیامبر او (همان) پیامبر درس ناخواندهاى که به خداوند و گفتار او ایمان دارد، ایمان بیاورید و از او پیروى کنید، باشد که هدایت یابید.
بر خلاف ادّعاى بىاساس برخى که مىگویند: پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله ابتدا در فکر ارشاد مردم منطقهى خود بود و چون موفّق شد، به فکر ارشاد جهانیان افتاد! قرآن با جملاتى همچون: «کافّة للناس» ، «لانذرکم به و مَن بَلغ» ، «للعالمین نذیراً» و امثال آن، جهانى بودن رسالت پیامبر اکرم را از همان آغاز بیان مى کند. البتّه رسالت جهانى آن حضرت نیز مثل هر طرحى، مرحله به مرحله پیش م ىرود: ابتدا دعوت از اهل و عشیره، سپس مردم مکّه و آنگاه همهى مردم.
امام مجتبى (ع) فرمود: جمعى از یهود نزد پیامبر آمده، گفتند: آیا تو گمان مى کنى مثل موسى، پیامبر هستى؟ حضرت پس از اندکى سکوت فرمودند: آرى، منم خاتم پیامبران و پیشواى پرهیزکاران و فرستادهى پروردگار جهانیان. پرسیدند: بر چه کسانى مبعوث شده اى؟ عرب یا عجم یا ما؟ آیهى فوق نازل شد. یعنى من بر همه جهانیان رسولم.
تکرار کلمه «اُمّى» در این آیه و آیهى قبل، نشانهى اهمیّت آن در اثبات حقانیّت پیامبر و قرآن است.
با توجّه به آیه قبل که فرمود: آنان نام و نشان پیامبر اسلام را در تورات و انجیل به خوبى مى یابند، مخاطب این آیه همهى مردم حتّى یهود و نصارا مى باشند.
این آیه، ابتدا بر سه مطلب تأکید مى کند: 1- اثبات خالقیّت خداوند. «له ملک السموات و الارض» 2- توحید و یگانگى خداوند. «لا اله الاّ هو» 3- قیامت و حشر و نشر. «یحیى و یمیت» پایان، آیه مىفرماید: حال که مبدأ و معاد بدست خداست، پس به او ایمان آورید: «فآمنوا باللّه و رسوله»
پیام ها
1- رسالت حضرت محمّد جهانى است. «یا ایّها النّاس انّى رسول اللّه الیکم جمیعاً» و مکتب جهانى، رهبر جهانى لازم دارد.
2- کسى که حکومت کامل بر همه هستى دارد، قدرت بر زنده کردن و میراندن هم دارد. «له ملک السموات و الارض... هو یحیى و یمیت»
3- نبوّت، لازمهى توحید و معاد است. چون خداوند یکتا، مالک هستى است، «له ملک السموات والارض» حیات ومرگ نیز به دست اوست، «هو یحیى و یمیت» پس، رهبرى و هدایت انسان ها هم باید از طرف او باشد. «فآمنوا باللّه و رسوله النبىّ الامّى»
4- رهبر باید به راه خود ایمان کامل داشته باشد. «یؤمن باللّه و کلماته»
5 - ایمان به خدا و رسول و تبعیّت از پیامبر، در کنار هم رمز هدایت است. «آمنوا باللّه و رسوله... واتّبعوه لعلّکم تهتدون»
6- پیروى از قرآن و سنّت و سیره پیامبر، هر دو لازم است. «واتّبعوه» (در آیهى قبل سخن از تبعیّت از نور و قرآن بود و در اینجا تبعیّت از پیامبر)
7- حتّى اهل کتاب نیز باید به پیامبر اسلام ایمان داشته و از او پیروى نمایند. «یا ایّها النّاس... فآمنوا باللّه و رسوله... و اتّبعوه»
8 - تقلید و تبعیتى که انسان را به هدایت و کمال برساند، ارزشمند است. «و اتّبعوه لعلّکم تهتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ یَأَیُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً الَّذِى لَهُ مُلْکُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ یُحْىِ وَیُمِیتُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ الَّذِى یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ کَلِمَتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ
ترجمه
بگو: اى مردم! همانا من فرستادهى خداوند به سوى شما، هستگى هستم، آن (خدایى) که حکومت آسمانها و زمین از آن اوست، هیچ معبودى جز او نیست، زنده مىکند و مىمیراند، پس به خداوند و پیامبر او (همان) پیامبر درس ناخواندهاى که به خداوند و گفتار او ایمان دارد، ایمان بیاورید و از او پیروى کنید، باشد که هدایت یابید.
بر خلاف ادّعاى بىاساس برخى که مىگویند: پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله ابتدا در فکر ارشاد مردم منطقهى خود بود و چون موفّق شد، به فکر ارشاد جهانیان افتاد! قرآن با جملاتى همچون: «کافّة للناس» ، «لانذرکم به و مَن بَلغ» ، «للعالمین نذیراً» و امثال آن، جهانى بودن رسالت پیامبر اکرم را از همان آغاز بیان مى کند. البتّه رسالت جهانى آن حضرت نیز مثل هر طرحى، مرحله به مرحله پیش م ىرود: ابتدا دعوت از اهل و عشیره، سپس مردم مکّه و آنگاه همهى مردم.
امام مجتبى (ع) فرمود: جمعى از یهود نزد پیامبر آمده، گفتند: آیا تو گمان مى کنى مثل موسى، پیامبر هستى؟ حضرت پس از اندکى سکوت فرمودند: آرى، منم خاتم پیامبران و پیشواى پرهیزکاران و فرستادهى پروردگار جهانیان. پرسیدند: بر چه کسانى مبعوث شده اى؟ عرب یا عجم یا ما؟ آیهى فوق نازل شد. یعنى من بر همه جهانیان رسولم.
تکرار کلمه «اُمّى» در این آیه و آیهى قبل، نشانهى اهمیّت آن در اثبات حقانیّت پیامبر و قرآن است.
با توجّه به آیه قبل که فرمود: آنان نام و نشان پیامبر اسلام را در تورات و انجیل به خوبى مى یابند، مخاطب این آیه همهى مردم حتّى یهود و نصارا مى باشند.
این آیه، ابتدا بر سه مطلب تأکید مى کند: 1- اثبات خالقیّت خداوند. «له ملک السموات و الارض» 2- توحید و یگانگى خداوند. «لا اله الاّ هو» 3- قیامت و حشر و نشر. «یحیى و یمیت» پایان، آیه مىفرماید: حال که مبدأ و معاد بدست خداست، پس به او ایمان آورید: «فآمنوا باللّه و رسوله»
پیام ها
1- رسالت حضرت محمّد جهانى است. «یا ایّها النّاس انّى رسول اللّه الیکم جمیعاً» و مکتب جهانى، رهبر جهانى لازم دارد.
2- کسى که حکومت کامل بر همه هستى دارد، قدرت بر زنده کردن و میراندن هم دارد. «له ملک السموات و الارض... هو یحیى و یمیت»
3- نبوّت، لازمهى توحید و معاد است. چون خداوند یکتا، مالک هستى است، «له ملک السموات والارض» حیات ومرگ نیز به دست اوست، «هو یحیى و یمیت» پس، رهبرى و هدایت انسان ها هم باید از طرف او باشد. «فآمنوا باللّه و رسوله النبىّ الامّى»
4- رهبر باید به راه خود ایمان کامل داشته باشد. «یؤمن باللّه و کلماته»
5 - ایمان به خدا و رسول و تبعیّت از پیامبر، در کنار هم رمز هدایت است. «آمنوا باللّه و رسوله... واتّبعوه لعلّکم تهتدون»
6- پیروى از قرآن و سنّت و سیره پیامبر، هر دو لازم است. «واتّبعوه» (در آیهى قبل سخن از تبعیّت از نور و قرآن بود و در اینجا تبعیّت از پیامبر)
7- حتّى اهل کتاب نیز باید به پیامبر اسلام ایمان داشته و از او پیروى نمایند. «یا ایّها النّاس... فآمنوا باللّه و رسوله... و اتّبعوه»
8 - تقلید و تبعیتى که انسان را به هدایت و کمال برساند، ارزشمند است. «و اتّبعوه لعلّکم تهتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است