- 2066
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 140 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 140
قَالَ أَغَیْرَ اللَّهِ أَبْغِیکُمْ إِلَهاً وَهُوَ فَضَّلَکُمْ عَلَى الْعَلَمِینَ
ترجمه
گفت: آیا معبودى غیر خدا براى شما بجویم، در حالى که او شما را بر مردم این زمانه برترى داده است؟!
کلمه «مُتبّر» از «تبار»، به معناى هلاکت است.
آنان که یک عمر در سحر و جادو بودند، با دیدن یک معجزه چنان مؤمن شدند که تهدیدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با دیدن آن همه معجزات و پس از پیروزى بر فرعون، انحراف و بتپرستى قومى، آنان را به انحراف کشید و تازه از موسى علیه السلام نیز تقاضاى بت کردند.
روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید! حضرت على (ع) در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسى تقاضاى بت کردید.
پیام ها
1- پرستش (حقّ یا باطل)، در طول تاریخ بشر وجود داشته است. «یعکفون على اصنام لهم» (در زمان موسى (ع) نیز افرادى بت مى پرستیدند.)
2- محیط جبرآور نیست، ولى تأثیرگذار هست. «فأتوا على قوم ...» پس تا در اعتقاد و ایمان قوى نشدهایم، از محیط و فرهنگ فاسد دورى کنیم، زیرا گاهى مشاهده یک صحنه (از فیلم، عکس، ماهواره و یا اجتماع) چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتى رهبران را متزلزل و خراب مى کند.
3- گاهى انسان از مهم ترین نعمت ها غفلت ورزیده و نسبت به آنها ناسپاسى مى کند. «جاوزنا... اجعل لنا»
4- گاهى انسان به حدّى کج اندیش مى شود که از رهبران الهى نیز درخواست ناروا مى کند. «یا موسى اجعل لنا آلهة»
5 - افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالوا یا موسى...»
6- ایمان سطحى، زودگذر است. «وجاوزنا... قالوا... اجعل لنا آلهة»
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بیگانه، دوستان نادانِ داخلى اند. «جاوزنا... قالوا پیا موسى اجعل...»
8 - تقاضاى مردم، همیشه صحیح نیست و اکثریّت و خواست آنان همه جا یک ارزش نیست. «قالوا... اجعل لنا آلهة»
9- الگوپذیرى، تقلید و مدلبردارى، از خصلت هاى انسان است. «اجعل لنا آلهاً کما لهم آلهة»
10- جهل، ریشه بت پرستى و بت پرستى، عملى به دور از عقل است. «تجهلون» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، یعنى به کار غیر عاقلانه جهل مى گویند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پیامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانه جهل عمیق و ریشهدار است. «تجهلون»
12- هم انحراف هاى فکرى از بین رفتنى است، هم انحراف هاى عملى. «متّبر ما هم فیه و باطل ما کانوا یعملون» آرى، پایان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فریب ندهد.
13- عبادت باید بر اساس تعقّل و تشکّر باشد. «أغیراللّه ابغیکم الهاً و هو فضّلکم» خدا یافتنى است، نه بافتنى، «ابغیکم» و پرستش غیر خدا، با عقل و روحیّه سپاسگزارى ناسازگار است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ أَغَیْرَ اللَّهِ أَبْغِیکُمْ إِلَهاً وَهُوَ فَضَّلَکُمْ عَلَى الْعَلَمِینَ
ترجمه
گفت: آیا معبودى غیر خدا براى شما بجویم، در حالى که او شما را بر مردم این زمانه برترى داده است؟!
کلمه «مُتبّر» از «تبار»، به معناى هلاکت است.
آنان که یک عمر در سحر و جادو بودند، با دیدن یک معجزه چنان مؤمن شدند که تهدیدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با دیدن آن همه معجزات و پس از پیروزى بر فرعون، انحراف و بتپرستى قومى، آنان را به انحراف کشید و تازه از موسى علیه السلام نیز تقاضاى بت کردند.
روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید! حضرت على (ع) در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسى تقاضاى بت کردید.
پیام ها
1- پرستش (حقّ یا باطل)، در طول تاریخ بشر وجود داشته است. «یعکفون على اصنام لهم» (در زمان موسى (ع) نیز افرادى بت مى پرستیدند.)
2- محیط جبرآور نیست، ولى تأثیرگذار هست. «فأتوا على قوم ...» پس تا در اعتقاد و ایمان قوى نشدهایم، از محیط و فرهنگ فاسد دورى کنیم، زیرا گاهى مشاهده یک صحنه (از فیلم، عکس، ماهواره و یا اجتماع) چنان در انسان تأثیرگذار است که تمام زحمات تربیتى رهبران را متزلزل و خراب مى کند.
3- گاهى انسان از مهم ترین نعمت ها غفلت ورزیده و نسبت به آنها ناسپاسى مى کند. «جاوزنا... اجعل لنا»
4- گاهى انسان به حدّى کج اندیش مى شود که از رهبران الهى نیز درخواست ناروا مى کند. «یا موسى اجعل لنا آلهة»
5 - افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالوا یا موسى...»
6- ایمان سطحى، زودگذر است. «وجاوزنا... قالوا... اجعل لنا آلهة»
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بیگانه، دوستان نادانِ داخلى اند. «جاوزنا... قالوا پیا موسى اجعل...»
8 - تقاضاى مردم، همیشه صحیح نیست و اکثریّت و خواست آنان همه جا یک ارزش نیست. «قالوا... اجعل لنا آلهة»
9- الگوپذیرى، تقلید و مدلبردارى، از خصلت هاى انسان است. «اجعل لنا آلهاً کما لهم آلهة»
10- جهل، ریشه بت پرستى و بت پرستى، عملى به دور از عقل است. «تجهلون» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، یعنى به کار غیر عاقلانه جهل مى گویند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پیامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانه جهل عمیق و ریشهدار است. «تجهلون»
12- هم انحراف هاى فکرى از بین رفتنى است، هم انحراف هاى عملى. «متّبر ما هم فیه و باطل ما کانوا یعملون» آرى، پایان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فریب ندهد.
13- عبادت باید بر اساس تعقّل و تشکّر باشد. «أغیراللّه ابغیکم الهاً و هو فضّلکم» خدا یافتنى است، نه بافتنى، «ابغیکم» و پرستش غیر خدا، با عقل و روحیّه سپاسگزارى ناسازگار است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است