- 2181
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 130 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 130
وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشکسالى و کمبود محصولات گرفتار کردیم، باشد که متذکّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند)
«سنین» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با کلمه «أخذ» به کار مى رود، اغلب به معناى قحطى و خشکسالى است. لذا ذکر «نقص من الثمرات»، شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد.
گاهى بلاها و سختىها، در مسیر بیدارى و امتحان انسان و زمینه هلاکت اوست. «و لنبلونّکم بشىء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات»
حضرت على ع) مى فرماید: خداوند با کم شدن محصولات و بازداشتن برکات و بستن درِ خزانه هاى خیرات، گناهکاران را مى آزماید تا آنان متنبّه و متذکّر شده و توبه کنند و گناهان را ترک نمایند.
پیام ها
1- در تربیت، گاهى باید از اهرم سختى و تنگنا نیز استفاده کرد. «و لقد أخذنا»
2- اراده خداوند، بر عوامل طبیعى حاکم است. «أخذنا... بالسنین»
3- قحطى و خشکسالى، یا کیفر الهى است و یا هشدار و زنگ بیدارباش. «بالسنین و نقص من الثمرات لعلّهم یذّکّرون» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است.
4- زمینه هاى هدایت و سعادت، در خاندان مستکبرترین افراد نیز وجود دارد. «آل فرعون... لعلّهم یذّکّرون»
5 - ممکن است على رغم تلاش براى ارشاد مردم، هیچ وسیله و طرحى در بعضى کارساز نباشد، چون انسان در پذیرش آزاد است نه مجبور. «أخذنا... لعلّهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشکسالى و کمبود محصولات گرفتار کردیم، باشد که متذکّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند)
«سنین» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با کلمه «أخذ» به کار مى رود، اغلب به معناى قحطى و خشکسالى است. لذا ذکر «نقص من الثمرات»، شاید براى بیان مصداق بارز قحطى باشد.
گاهى بلاها و سختىها، در مسیر بیدارى و امتحان انسان و زمینه هلاکت اوست. «و لنبلونّکم بشىء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات»
حضرت على ع) مى فرماید: خداوند با کم شدن محصولات و بازداشتن برکات و بستن درِ خزانه هاى خیرات، گناهکاران را مى آزماید تا آنان متنبّه و متذکّر شده و توبه کنند و گناهان را ترک نمایند.
پیام ها
1- در تربیت، گاهى باید از اهرم سختى و تنگنا نیز استفاده کرد. «و لقد أخذنا»
2- اراده خداوند، بر عوامل طبیعى حاکم است. «أخذنا... بالسنین»
3- قحطى و خشکسالى، یا کیفر الهى است و یا هشدار و زنگ بیدارباش. «بالسنین و نقص من الثمرات لعلّهم یذّکّرون» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است.
4- زمینه هاى هدایت و سعادت، در خاندان مستکبرترین افراد نیز وجود دارد. «آل فرعون... لعلّهم یذّکّرون»
5 - ممکن است على رغم تلاش براى ارشاد مردم، هیچ وسیله و طرحى در بعضى کارساز نباشد، چون انسان در پذیرش آزاد است نه مجبور. «أخذنا... لعلّهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است