- 7523
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1 - 3 سوره مریم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مریم- آیه 1-3
کهیعص
ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّآ
إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَآءً خَفِیّاً
ترجمه
کاف،ها، یا، عین، صاد.
(در این سوره) یادى از لطف پروردگارت نسبت به بنده اش زکریّا (به میان آمده است).
زمانى که پروردگارش را با ندایى پنهان خواند.
«کهیعص»، از حروف مقطّعه قرآن است که در آن اسرار و رموزى نهفته و در برخى دعاها خداوند را به این حروف سوگند مى دهیم و مى گوییم: «بحقّ کهیعص» چنانکه حضرت على (ع) در دعایى فرمودند: «الّلهم نسئلک یا کاف، ها، یا، عین، صاد»
«نداء» به معناى خواندن با صدا و فریاد است و «خَفیّاً» به معناى پنهانى است، نه آهسته، چون چنین ندایى آهسته نمى شود، ولى پنهانى مى شود.
شاید دعاى پنهانى زکریّا به خاطر استهزاى مردم باشد که نگویند چرا این پیرمرد از خداوند فرزند مى خواهد. «نداء خفیّا»
نام «زکریّا» هفت مرتبه در قرآن آمده است، او از انبیاى بنى اسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى است.
در حدیث آمده است: «خیر الدّعا الخفىّ» بهترین دعا، دعایى است که پنهانى باشد.
پیام ها
1- یادآورى نعمتهاى ویژه خداوند، عامل محبّت الهى است. «ذکر رحمت ربّک»
2- یاد اولیاى خدا یک ارزش است. «ذکر... زکریّا»
3- عبادت ودعا، زمینهى دریافت رحمت است. «رحمت ربّک... اذ نادى ربّه»
4- از نقش دعا در تحوّلات زندگى بشر غافل نشویم. «اذ نادى» پیامبران نیز براى حل مشکلات خویش به دعا روى مىآورند.
5 - مؤمن هرگز احساس تنهایى نمىکند. «اذ نادى ربّه»
6- اگر خداوند بخواهد نداى مخفى بندگان خالص را براى تاریخ علنى مىکند. «نداءً خَفیّا»
7- دعاى پنهانى با ارزشتر است، چون به اخلاص نزدیکتر است. «نداءً خفیّا»
توضیحات
سیماى سوره مریم سوره مریم نوزدهمین سوره قرآن، داراى نود و هشت آیه و در مکّه نازل شده است.
محتواى سوره را همچون سایر سوره هاى مکّى، مسائل مربوط به قیامت و سرنوشت مجرمان و پاداش نیکوکاران و قسمتى از سرگذشت زکریّا و مریم و عیسىبن مریم و یحیى و ابراهیم و اسماعیل و ادریس تشکیل داده است.
در تفسیر المیزان مى خوانیم: خداوند در دو آیهى آخر این سوره مى فرماید: هدف ما از نزول این سوره، بشارت و انذار است و این هدف در قالب زیباى داستان زندگى پیامبران آمده است.
نام مریم 34 بار در قرآن آمده است و خداوند نام هیچ زنى را با اسم خاص در قرآن ذکر نکرده، جز مریم و تنها سوره اى که به نام یک زن در قرآن نامیده شده، همین سوره مریم است.
در فضیلت تلاوت این سوره آمده است که هر کس مداومت به خواندن این سوره کند، از دنیا نمى رود مگر آنکه خداوند او را از نظر جان و مال و فرزند بىنیاز کند. البتّه شکى نیست با عمل به محتواى این سوره انسان خود را از دیگران بى نیاز خواهد دید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کهیعص
ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّآ
إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَآءً خَفِیّاً
ترجمه
کاف،ها، یا، عین، صاد.
(در این سوره) یادى از لطف پروردگارت نسبت به بنده اش زکریّا (به میان آمده است).
زمانى که پروردگارش را با ندایى پنهان خواند.
«کهیعص»، از حروف مقطّعه قرآن است که در آن اسرار و رموزى نهفته و در برخى دعاها خداوند را به این حروف سوگند مى دهیم و مى گوییم: «بحقّ کهیعص» چنانکه حضرت على (ع) در دعایى فرمودند: «الّلهم نسئلک یا کاف، ها، یا، عین، صاد»
«نداء» به معناى خواندن با صدا و فریاد است و «خَفیّاً» به معناى پنهانى است، نه آهسته، چون چنین ندایى آهسته نمى شود، ولى پنهانى مى شود.
شاید دعاى پنهانى زکریّا به خاطر استهزاى مردم باشد که نگویند چرا این پیرمرد از خداوند فرزند مى خواهد. «نداء خفیّا»
نام «زکریّا» هفت مرتبه در قرآن آمده است، او از انبیاى بنى اسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى است.
در حدیث آمده است: «خیر الدّعا الخفىّ» بهترین دعا، دعایى است که پنهانى باشد.
پیام ها
1- یادآورى نعمتهاى ویژه خداوند، عامل محبّت الهى است. «ذکر رحمت ربّک»
2- یاد اولیاى خدا یک ارزش است. «ذکر... زکریّا»
3- عبادت ودعا، زمینهى دریافت رحمت است. «رحمت ربّک... اذ نادى ربّه»
4- از نقش دعا در تحوّلات زندگى بشر غافل نشویم. «اذ نادى» پیامبران نیز براى حل مشکلات خویش به دعا روى مىآورند.
5 - مؤمن هرگز احساس تنهایى نمىکند. «اذ نادى ربّه»
6- اگر خداوند بخواهد نداى مخفى بندگان خالص را براى تاریخ علنى مىکند. «نداءً خَفیّا»
7- دعاى پنهانى با ارزشتر است، چون به اخلاص نزدیکتر است. «نداءً خفیّا»
توضیحات
سیماى سوره مریم سوره مریم نوزدهمین سوره قرآن، داراى نود و هشت آیه و در مکّه نازل شده است.
محتواى سوره را همچون سایر سوره هاى مکّى، مسائل مربوط به قیامت و سرنوشت مجرمان و پاداش نیکوکاران و قسمتى از سرگذشت زکریّا و مریم و عیسىبن مریم و یحیى و ابراهیم و اسماعیل و ادریس تشکیل داده است.
در تفسیر المیزان مى خوانیم: خداوند در دو آیهى آخر این سوره مى فرماید: هدف ما از نزول این سوره، بشارت و انذار است و این هدف در قالب زیباى داستان زندگى پیامبران آمده است.
نام مریم 34 بار در قرآن آمده است و خداوند نام هیچ زنى را با اسم خاص در قرآن ذکر نکرده، جز مریم و تنها سوره اى که به نام یک زن در قرآن نامیده شده، همین سوره مریم است.
در فضیلت تلاوت این سوره آمده است که هر کس مداومت به خواندن این سوره کند، از دنیا نمى رود مگر آنکه خداوند او را از نظر جان و مال و فرزند بىنیاز کند. البتّه شکى نیست با عمل به محتواى این سوره انسان خود را از دیگران بى نیاز خواهد دید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان