- 1480
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره 111 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 111
قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِینَ
ترجمه
(اطرافیان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخیر انداز و مأموران را در شهرها براى جمع کردن (ساحران) بفرست.
کلمه «أرجِ»، فعل امر از ریشهى «رجاء»، هم به معناى حبس کردن و هم به معناى تأخیر انداختن است. امّا با توجّه به موج گسترده دعوت موسى و معجزاتش، زندانى کردن او براى فرعون مناسب نبوده است، لذا معناى تأخیر انداختن مناسب تر است.
در اینجا آمده است: «ساحر علیم» ولى در آیه 37 سورهى شعراء با تعبیر «سحّار علیم» آمده که نشان دهنده کمال تخصّص و کار آزمودگى جادوگران است.
پیام ها
1- در حکومتهاى طاغوتى فرعونى، روشنگرى مردم و هر صداى حقّى، مجازاتى در پىدارد. «قالوا أرجِه»
2- تخریب شخصیّت، مهمتر از قتل و مجازات است. «أرجِه» (بنا بر اینکه مراد از «أرجه»، پیشنهاد تأخیر مجازات موسى، براى رسوا کردن او در اجتماع باشد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِینَ
ترجمه
(اطرافیان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخیر انداز و مأموران را در شهرها براى جمع کردن (ساحران) بفرست.
کلمه «أرجِ»، فعل امر از ریشهى «رجاء»، هم به معناى حبس کردن و هم به معناى تأخیر انداختن است. امّا با توجّه به موج گسترده دعوت موسى و معجزاتش، زندانى کردن او براى فرعون مناسب نبوده است، لذا معناى تأخیر انداختن مناسب تر است.
در اینجا آمده است: «ساحر علیم» ولى در آیه 37 سورهى شعراء با تعبیر «سحّار علیم» آمده که نشان دهنده کمال تخصّص و کار آزمودگى جادوگران است.
پیام ها
1- در حکومتهاى طاغوتى فرعونى، روشنگرى مردم و هر صداى حقّى، مجازاتى در پىدارد. «قالوا أرجِه»
2- تخریب شخصیّت، مهمتر از قتل و مجازات است. «أرجِه» (بنا بر اینکه مراد از «أرجه»، پیشنهاد تأخیر مجازات موسى، براى رسوا کردن او در اجتماع باشد.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است