- 2348
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 106 و 107 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 106 و 107
قَالَ إِن کُنتَ جِئْتَ بَِایَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن کُنتَ مِنَ الصَّدِقِینَ
فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِینٌ
ترجمه
(فرعون) گفت: اگر از راستگویانى و (مىتوانى معجزهاى بیاورى یا) معجزهاى آوردهاى، آن را به میان بیاور.
پس (موسى) عصاى خود را افکند، که ناگهان به صورت اژدهایى نمایان شد.
از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد، از جمله اینکه پس از اژدها شدن، همهى بافته هاى ساحران را بلعید، «تلقف ما یأفکون» به آب دریا خورد و آن را شکافت، «أنِ اضرب بعصاک البحر فانفلق» ، به سنگ خورد و چشمه هاى آب از آن جوشید. «اِضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَینا»
عصا در حضور خود موسى علیه السلام، مار کوچک و پر تحرّک شد و موسى فرار کرد، «جانّ ولّى مدبرا» در حضور مردم مانند مار معمولى حرکت مىکرد، «حیّة تسعى» و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر کدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع کرد.
امام رضا (ع) فرمود: زمان حضرت موسى (ع)، سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه اى که آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود.
میان افکندن عصا و اژدها شدن آن فاصله اى نبود. «فاذا هى ثعبان»
پیام ها
1- معجزه، دلیل صدق نبوّت است. «فأت بها ان کنت من الصادقین» فرعون با ابراز این سخن حقّ، اراده باطلى داشت و کسى را بالاتر از خود نمى دانست.
2- معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شکّى باقى نگذارد. «مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ إِن کُنتَ جِئْتَ بَِایَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن کُنتَ مِنَ الصَّدِقِینَ
فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِینٌ
ترجمه
(فرعون) گفت: اگر از راستگویانى و (مىتوانى معجزهاى بیاورى یا) معجزهاى آوردهاى، آن را به میان بیاور.
پس (موسى) عصاى خود را افکند، که ناگهان به صورت اژدهایى نمایان شد.
از عصاى حضرت موسى معجزات دیگرى نیز نمایان شد، از جمله اینکه پس از اژدها شدن، همهى بافته هاى ساحران را بلعید، «تلقف ما یأفکون» به آب دریا خورد و آن را شکافت، «أنِ اضرب بعصاک البحر فانفلق» ، به سنگ خورد و چشمه هاى آب از آن جوشید. «اِضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَینا»
عصا در حضور خود موسى علیه السلام، مار کوچک و پر تحرّک شد و موسى فرار کرد، «جانّ ولّى مدبرا» در حضور مردم مانند مار معمولى حرکت مىکرد، «حیّة تسعى» و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراین در تبلیغ و تربیت باید نوع و گرایش مخاطب را در نظر گرفت و هر کدام را با توجّه به موقعیّت خودش قانع کرد.
امام رضا (ع) فرمود: زمان حضرت موسى (ع)، سحر و جادوگرى رواج بسیارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه اى که آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهایشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود.
میان افکندن عصا و اژدها شدن آن فاصله اى نبود. «فاذا هى ثعبان»
پیام ها
1- معجزه، دلیل صدق نبوّت است. «فأت بها ان کنت من الصادقین» فرعون با ابراز این سخن حقّ، اراده باطلى داشت و کسى را بالاتر از خود نمى دانست.
2- معجزه باید براى همه روشن باشد و جاى هیچ شکّى باقى نگذارد. «مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است