- 2244
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 103 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 103
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُوسَى بَِایَتِنَآ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَظَلَمُواْ بِهَا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه:
سپس موسى را پس از آن پیامبران پیشین، همراه با آیات و معجزات خود به سوى فرعون و سران (قوم) او مبعوث کردیم، امّا آنان به آیات ما ستم کردند (و کفر ورزیدند)، پس بنگر که پایان کار مفسدان چگونه است؟!
این سوره، اوّلین سوره مکّى است که داستان موسى را مطرح کرده است. نام حضرت موسى 136 بار در قرآن آمده و نام هیچ کس دیگر به این تعداد ذکر نشده است. به گفته تفسیرالمیزان، قرآن براى هیچ پیامبرى به اندازه حضرت موسى معجزه نقل نکرده است.
داستان حضرت موسى (ع) در قرآن را مى توان به پنج مرحله تقسیم کرد:
1- دوران تولّد و کودکى.
2- فرار از مصر به مَدیَن و ماندن نزد حضرت شعیب (ع).
3- بعثت و برخوردهایش با فرعون.
4- نجات او و قومش از سلطه فرعون و بازگشت به صحراى سینا.
5 - برخوردهاى او با قوم بنى اسرائیل.
پیام ها:
1- حضرت موسى پس از حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب (ع) آن هم با فاصله و مدّت زمان طولانى مبعوث شد. «ثمّ بعثنا من بعدهم»
2- یکى از فلسفه اى بعثت پیامبران، مبارزه با طاغوت است. «الى فرعون وملأه»
3- براى اصلاح جامعه، باید به سراغ مهره هاى اصلى رفت و آب را از سرچشمه صاف کرد. «الى فرعون و ملائه»
4- تکذیب پیامبران و آیات الهى، از مصادیق ظلم است. «فظلموا بها»
5 - تاریخ را تحلیل کنیم و از آن عبرت بگیریم. «فانظر»
6- مهم، فرجام و عاقبت کار است، نه جلوه هاى زودگذر. «عاقبة المفسدین»
7- ایمان، جامعه را اصلاح مىکند و کفر و الحاد، آن را به فساد مىکشد. «المفسدین»
8 - وقتى به جاى دین خدا، طاغوت در جامعه حاکم شود، براى حفظ و تقویت خود به هر فسادى دست مى زند. «المفسدین»
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُوسَى بَِایَتِنَآ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَإِیْهِ فَظَلَمُواْ بِهَا فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه:
سپس موسى را پس از آن پیامبران پیشین، همراه با آیات و معجزات خود به سوى فرعون و سران (قوم) او مبعوث کردیم، امّا آنان به آیات ما ستم کردند (و کفر ورزیدند)، پس بنگر که پایان کار مفسدان چگونه است؟!
این سوره، اوّلین سوره مکّى است که داستان موسى را مطرح کرده است. نام حضرت موسى 136 بار در قرآن آمده و نام هیچ کس دیگر به این تعداد ذکر نشده است. به گفته تفسیرالمیزان، قرآن براى هیچ پیامبرى به اندازه حضرت موسى معجزه نقل نکرده است.
داستان حضرت موسى (ع) در قرآن را مى توان به پنج مرحله تقسیم کرد:
1- دوران تولّد و کودکى.
2- فرار از مصر به مَدیَن و ماندن نزد حضرت شعیب (ع).
3- بعثت و برخوردهایش با فرعون.
4- نجات او و قومش از سلطه فرعون و بازگشت به صحراى سینا.
5 - برخوردهاى او با قوم بنى اسرائیل.
پیام ها:
1- حضرت موسى پس از حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب (ع) آن هم با فاصله و مدّت زمان طولانى مبعوث شد. «ثمّ بعثنا من بعدهم»
2- یکى از فلسفه اى بعثت پیامبران، مبارزه با طاغوت است. «الى فرعون وملأه»
3- براى اصلاح جامعه، باید به سراغ مهره هاى اصلى رفت و آب را از سرچشمه صاف کرد. «الى فرعون و ملائه»
4- تکذیب پیامبران و آیات الهى، از مصادیق ظلم است. «فظلموا بها»
5 - تاریخ را تحلیل کنیم و از آن عبرت بگیریم. «فانظر»
6- مهم، فرجام و عاقبت کار است، نه جلوه هاى زودگذر. «عاقبة المفسدین»
7- ایمان، جامعه را اصلاح مىکند و کفر و الحاد، آن را به فساد مىکشد. «المفسدین»
8 - وقتى به جاى دین خدا، طاغوت در جامعه حاکم شود، براى حفظ و تقویت خود به هر فسادى دست مى زند. «المفسدین»
تاکنون نظری ثبت نشده است