- 3115
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 99 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 99
أَفَأَمِنُواْ مَکْرَ اللَّهِ فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ
ترجمه
پس آیا از مکر خدا (و عذاب ناگهانى او) ایمن شدند؟ با آنکه جز افراد زیانکار، کسى احساس ایمنى از مکر خدا نمى کند.
«مکر»، گرچه در فارسى به معناى نیرنگ و حیله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبیر و چاره اندیشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل. مکر خدا، تدبیر الهى است که نقشه کفّار را بر هم مى زند.
حتّى پیامبر و امامان معصوم نیز خود را در امان نمى دانستند و همواره مراقب اعمال خود بوده اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پیامبر فرمود: «انّى اخاف اِن عصیتُ ربّى عذاب یوم عظیم»
راوى مى گوید پشت سر امام صادق (ع) نماز مى خواندم که حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَکرک»، خداوندا! مرا از مکر خودت غافل و ایمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلایأمن مکر اللّه الاّ القوم الخاسرون»
حضرت على (ع) مى فرماید: حتّى بر نیکوکاران این امّت از کیفر الهى ایمن مباش، زیرا خداوند مى فرماید: «فلایأمن مکر اللّه الاّ القوم الخاسرون».
در حقیقت ایمن نبودن از مکر الهى، به معنى توجّه به از مسئولیّت ها و تکالیف و ترس از کوتاهى در انجام وظایف است.
پیام ها
1- براى احساس مسئولیّت، احتمال خطر کافى است. «أفَأمِن...»
2- به نظام آرام موجود مغرور نشویم و هرگز خود را مصون ندانیم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذابها مخصوص اقوام پیشین نیست، قانون الهى شامل همه اقوام در هر زمانى مى شود.
3- اگر خداوند اراده کند، مى تواند قهر خویش را در زمانى نازل کند که هیچ راه چاره اى نباشد و شبانه همه را نابود کند. «بیاتاً و هم نائمون»
4- انسان با همه تدبیر و ابتکار و پیشرفت، نباید از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...»
5 - از اسباب توجّه و غفلت زدایى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن»
6- خواب غفلت و سرگرمى هاى نابجا، زمینه قهر الهى است. «نائمون... یلعبون»
7- زندگى بدون ایمان و تقوا، بازیچه اى بیش نیست. «و هم یلعبون»
8 - هرگز از قهر الهى احساس ایمنى نکنیم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مکر اللّه» آرى، زیستن همراه با بیم و امید مطلوب است.
9- کسانى که نسبت به مکر و قهر خدا بى خیالند، زیانکارند.«فلایأمن... الخاسرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَفَأَمِنُواْ مَکْرَ اللَّهِ فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ
ترجمه
پس آیا از مکر خدا (و عذاب ناگهانى او) ایمن شدند؟ با آنکه جز افراد زیانکار، کسى احساس ایمنى از مکر خدا نمى کند.
«مکر»، گرچه در فارسى به معناى نیرنگ و حیله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبیر و چاره اندیشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل. مکر خدا، تدبیر الهى است که نقشه کفّار را بر هم مى زند.
حتّى پیامبر و امامان معصوم نیز خود را در امان نمى دانستند و همواره مراقب اعمال خود بوده اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پیامبر فرمود: «انّى اخاف اِن عصیتُ ربّى عذاب یوم عظیم»
راوى مى گوید پشت سر امام صادق (ع) نماز مى خواندم که حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَکرک»، خداوندا! مرا از مکر خودت غافل و ایمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلایأمن مکر اللّه الاّ القوم الخاسرون»
حضرت على (ع) مى فرماید: حتّى بر نیکوکاران این امّت از کیفر الهى ایمن مباش، زیرا خداوند مى فرماید: «فلایأمن مکر اللّه الاّ القوم الخاسرون».
در حقیقت ایمن نبودن از مکر الهى، به معنى توجّه به از مسئولیّت ها و تکالیف و ترس از کوتاهى در انجام وظایف است.
پیام ها
1- براى احساس مسئولیّت، احتمال خطر کافى است. «أفَأمِن...»
2- به نظام آرام موجود مغرور نشویم و هرگز خود را مصون ندانیم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذابها مخصوص اقوام پیشین نیست، قانون الهى شامل همه اقوام در هر زمانى مى شود.
3- اگر خداوند اراده کند، مى تواند قهر خویش را در زمانى نازل کند که هیچ راه چاره اى نباشد و شبانه همه را نابود کند. «بیاتاً و هم نائمون»
4- انسان با همه تدبیر و ابتکار و پیشرفت، نباید از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...»
5 - از اسباب توجّه و غفلت زدایى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن»
6- خواب غفلت و سرگرمى هاى نابجا، زمینه قهر الهى است. «نائمون... یلعبون»
7- زندگى بدون ایمان و تقوا، بازیچه اى بیش نیست. «و هم یلعبون»
8 - هرگز از قهر الهى احساس ایمنى نکنیم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مکر اللّه» آرى، زیستن همراه با بیم و امید مطلوب است.
9- کسانى که نسبت به مکر و قهر خدا بى خیالند، زیانکارند.«فلایأمن... الخاسرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان