- 3081
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 88 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 88
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ یَشُعَیْبُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَکَ مِن قَرْیَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ کُنَّا کَرِهِینَ
ترجمه
سران مستکبر قوم شعیب گفتند: اى شعیب! حتماً تو و کسانى را که با تو ایمان آورده اند، از آبادىمان بیرون خواهیم کرد، مگر آنکه به آئین ما برگردید. (شعیب) گفت: گرچه بى رغبت باشیم؟
زورگویى و تهدید به اخراج و تبعید، به نوعى در مورد همه انبیا بوده است، چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: کافران نسبت به پیامبران خود چنین تهدیدهایى داشته اند. «قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من أرضنا أو لتعودنّ فى ملّتنا»
هیچ یک از انبیا پیش از رسالت، مشرک و بتپرست نبوده اند، ولى برخورد آنان با مشرکان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و اراده اى قوى تر مردم را هدایت کرده و با مشرکان مقابله مىکردند، لذا خطاب «لتعودنّ»، به پیروان انبیا است، نه خود آنان.
پیام ها
1- اَشراف مستکبر، دشمن انبیا بوده اند. «قال الملأ الّذین استکبروا... لنخرجنّک»
2- استدلال و منطق، شیوه انبیاست، «جاءتکم بیّنة» ولى روش کفّار، تهدید و زورگویى است. «لنخرجنّک»
3- مبلّغان نباید از تهدیدهاى مخالفان بترسند، چون در این راه، تهدید به قتل و تبعید همیشه بوده است. «لنخرجنّک»
4- تحمیل عقائد، شیوه کفّار است و دین تحمیلى سودى ندارد. «لتعودنّ فى ملّتنا... کارهین»
5 - در برخورد با جهالت کافران، از ادب و گفتار نرم و حکمیانه استفاده کنیم. «أوَ لو کنّا کارهین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ یَشُعَیْبُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَعَکَ مِن قَرْیَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ کُنَّا کَرِهِینَ
ترجمه
سران مستکبر قوم شعیب گفتند: اى شعیب! حتماً تو و کسانى را که با تو ایمان آورده اند، از آبادىمان بیرون خواهیم کرد، مگر آنکه به آئین ما برگردید. (شعیب) گفت: گرچه بى رغبت باشیم؟
زورگویى و تهدید به اخراج و تبعید، به نوعى در مورد همه انبیا بوده است، چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: کافران نسبت به پیامبران خود چنین تهدیدهایى داشته اند. «قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من أرضنا أو لتعودنّ فى ملّتنا»
هیچ یک از انبیا پیش از رسالت، مشرک و بتپرست نبوده اند، ولى برخورد آنان با مشرکان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و اراده اى قوى تر مردم را هدایت کرده و با مشرکان مقابله مىکردند، لذا خطاب «لتعودنّ»، به پیروان انبیا است، نه خود آنان.
پیام ها
1- اَشراف مستکبر، دشمن انبیا بوده اند. «قال الملأ الّذین استکبروا... لنخرجنّک»
2- استدلال و منطق، شیوه انبیاست، «جاءتکم بیّنة» ولى روش کفّار، تهدید و زورگویى است. «لنخرجنّک»
3- مبلّغان نباید از تهدیدهاى مخالفان بترسند، چون در این راه، تهدید به قتل و تبعید همیشه بوده است. «لنخرجنّک»
4- تحمیل عقائد، شیوه کفّار است و دین تحمیلى سودى ندارد. «لتعودنّ فى ملّتنا... کارهین»
5 - در برخورد با جهالت کافران، از ادب و گفتار نرم و حکمیانه استفاده کنیم. «أوَ لو کنّا کارهین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان