- 3265
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 86 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 86
وَلَا تَقْعُدُواْ بِکُلِّ صِرَطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجاً وَاذْکُرُواْ إِذْ کُنتُمْ قَلِیلاً فَکَثَّرَکُمْ وَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه
و بر سر هر راهى منشینید تا مؤمنان را تهدید کنید و (آنان را) از راه خدا، که کج جلوه مىدهید بازدارید و یاد کنید زمانى را که اندک بودید، پس خداوند شما را بسیار گرداند و بنگرید که عاقبت مفسدان چگونه بود!
مراد از نشستن بر سر هر راه، ممکن است نشستن کنار خیابان و کوچه ها براى فتنه گرى باشد، و شاید مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شیوه باشد، چنانکه شیطان سوگند خورد براى انحراف انسان در کمین راه حقّ نشسته است که مراد، نشستن ظاهرى نیست. «لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم»
پیام ها
1- دشمنان حقّ، براى جلوگیرى از راه خدا، همه جا در کمین بوده و از هر راه و شیوهاى استفاده مى کنند. «و لاتقعدوا بکلّ صراط»
2- ترساندن مردم و ایجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است. «توعدون»
3- اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بىدین کنند، مىکوشند تا سیماى دین را تحریف کنند و بدجلوه دهند. «تبغونها عِوَجاً»
4- گاهى افزونى جمعیّت (با نظم و برنامه)، مى تواند یک ارزش باشد. «فکثّرکم»
5 - یکى از عوامل تربیت و هدایت مردم، توجّه به نعمت ها و یادآورى سرگذشت پیشینیان است. «واذکروا... و انظروا»
6- مطالعه تاریخ و عبرتگرفتن از آن، سفارش الهى است. «وانظروا کیف ...»
7- در مطالعه زندگى مردم، به پایان و سرانجام کارشان بنگرید، نه کامیابى هاى مقطعى آنان. «عاقبة»
8 - بستن و یا منحرف نمودن راه خدا، نوعى فساد است. «تصدّون... تبغونها عوجا... المفسدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تَقْعُدُواْ بِکُلِّ صِرَطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجاً وَاذْکُرُواْ إِذْ کُنتُمْ قَلِیلاً فَکَثَّرَکُمْ وَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه
و بر سر هر راهى منشینید تا مؤمنان را تهدید کنید و (آنان را) از راه خدا، که کج جلوه مىدهید بازدارید و یاد کنید زمانى را که اندک بودید، پس خداوند شما را بسیار گرداند و بنگرید که عاقبت مفسدان چگونه بود!
مراد از نشستن بر سر هر راه، ممکن است نشستن کنار خیابان و کوچه ها براى فتنه گرى باشد، و شاید مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شیوه باشد، چنانکه شیطان سوگند خورد براى انحراف انسان در کمین راه حقّ نشسته است که مراد، نشستن ظاهرى نیست. «لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم»
پیام ها
1- دشمنان حقّ، براى جلوگیرى از راه خدا، همه جا در کمین بوده و از هر راه و شیوهاى استفاده مى کنند. «و لاتقعدوا بکلّ صراط»
2- ترساندن مردم و ایجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است. «توعدون»
3- اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بىدین کنند، مىکوشند تا سیماى دین را تحریف کنند و بدجلوه دهند. «تبغونها عِوَجاً»
4- گاهى افزونى جمعیّت (با نظم و برنامه)، مى تواند یک ارزش باشد. «فکثّرکم»
5 - یکى از عوامل تربیت و هدایت مردم، توجّه به نعمت ها و یادآورى سرگذشت پیشینیان است. «واذکروا... و انظروا»
6- مطالعه تاریخ و عبرتگرفتن از آن، سفارش الهى است. «وانظروا کیف ...»
7- در مطالعه زندگى مردم، به پایان و سرانجام کارشان بنگرید، نه کامیابى هاى مقطعى آنان. «عاقبة»
8 - بستن و یا منحرف نمودن راه خدا، نوعى فساد است. «تصدّون... تبغونها عوجا... المفسدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است