- 4741
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 80 و 81سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 81 و80
وَ لُوطاً إذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِینَ
إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
ترجمه
و (به خاطر آور) لوط را (که براى هدایت مردم فرستادیم) آنگاه که به قوم خود گفت: آیا آن کار زشت را انجام مى دهید که هیچ یک از جهانیان در آن بر شما پیشى نگرفته است؟
همانا شما به جاى زنان، براى شهوت سراغ مردان مىروید، بلکه شما قومى اسرافکارید.
حضرت لوط، فامیل حضرت ابراهیم و تنها مردى بود که به او ایمان آورد و با او هجرت کرد. «فآمن له لوط» حضرت ابراهیم او را به منطقه اى که در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. لذا بخش مهم کار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منکرات جنسى بود، که بیشترین مشکل جامعه بود.
قوم حضرت لوط، با مهمانان خود عمل زشت لواط انجام را مى دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند. به گفته قرآن، حضرت لوط (ع) ازدواج با دختران خود را به آنان پیشنهاد کرد، امّا آنان نپذیرفتند.
ازدواج، داراى خصوصیّات و آثارى است که در لواط و زنا وجود ندارد، از جمله:
1- مودّت و رحمت و اُنس. 2- تشکیل نظام خانواده. 3- فرزند و بقاى نسل. 4- همخوانى با فطرت و انسانیّت.
متأسفانه امروزه نیز دنیاى غرب، عمل زشت همجنس بازى را رسمى و در بعضى کشورها به آن جنبه قانونى داده است.
قوم لوط، علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزهگویى، توهین، مزاحمت براى عابرین و کشف عورت در انظار عمومى بودند.
امام صادق (ع) در فلسفه تحریم لواط فرمودند: لواط، علاقه خانوادگى میان زن و شوهر را کم، نسل و فرزند را منقطع و آمیزش جنسى طبیعى را از بین مىبرد و فسادهاى بسیار زیادى را بدنبال دارد. [
در اسلام، کیفر همجنس بازى و لواط (چه فاعل چه مفعول)، اعدام است.
پیامبر اکرم فرمودند: لعنت خدا بر مردانى که خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى دهند. امام صادق (ع) نیز فرمود: هنگام همجنس گرایى، عرش خدا به لرزه مى آید و عامل این کار در قیامت به صورت ناپاک محشور مى شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.
پیام ها
1- هم جنس بازى و لواط، از گناهان کبیره و عملى بسیار زشت است. «الفاحشة»
2- بت پرستان، اگر بهانه بت پرستى نیاکان را داشتند، پیروان فحشا، این بهانه را هم نداشته و ابتکار جنایت و گناه از خودشان بود. «ما سبقکم بها»
3- ابداعکنندگان اعمال زشت، مرتکب گناهى بزرگ تر و مستحقّ ملامتى بیشتر مى باشند. «ما سبقکم بها من احد من العالمین»
4- کسى که راه طبیعى و فطرى را کنار بگذارد، مُسرِف است. «مسرفون» ارضاى شهوت از غیر راه طبیعى، اسراف است.
5 - لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است. «دون النساء بلانتم قوم مسرفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ لُوطاً إذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِینَ
إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
ترجمه
و (به خاطر آور) لوط را (که براى هدایت مردم فرستادیم) آنگاه که به قوم خود گفت: آیا آن کار زشت را انجام مى دهید که هیچ یک از جهانیان در آن بر شما پیشى نگرفته است؟
همانا شما به جاى زنان، براى شهوت سراغ مردان مىروید، بلکه شما قومى اسرافکارید.
حضرت لوط، فامیل حضرت ابراهیم و تنها مردى بود که به او ایمان آورد و با او هجرت کرد. «فآمن له لوط» حضرت ابراهیم او را به منطقه اى که در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. لذا بخش مهم کار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منکرات جنسى بود، که بیشترین مشکل جامعه بود.
قوم حضرت لوط، با مهمانان خود عمل زشت لواط انجام را مى دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند. به گفته قرآن، حضرت لوط (ع) ازدواج با دختران خود را به آنان پیشنهاد کرد، امّا آنان نپذیرفتند.
ازدواج، داراى خصوصیّات و آثارى است که در لواط و زنا وجود ندارد، از جمله:
1- مودّت و رحمت و اُنس. 2- تشکیل نظام خانواده. 3- فرزند و بقاى نسل. 4- همخوانى با فطرت و انسانیّت.
متأسفانه امروزه نیز دنیاى غرب، عمل زشت همجنس بازى را رسمى و در بعضى کشورها به آن جنبه قانونى داده است.
قوم لوط، علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزهگویى، توهین، مزاحمت براى عابرین و کشف عورت در انظار عمومى بودند.
امام صادق (ع) در فلسفه تحریم لواط فرمودند: لواط، علاقه خانوادگى میان زن و شوهر را کم، نسل و فرزند را منقطع و آمیزش جنسى طبیعى را از بین مىبرد و فسادهاى بسیار زیادى را بدنبال دارد. [
در اسلام، کیفر همجنس بازى و لواط (چه فاعل چه مفعول)، اعدام است.
پیامبر اکرم فرمودند: لعنت خدا بر مردانى که خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى دهند. امام صادق (ع) نیز فرمود: هنگام همجنس گرایى، عرش خدا به لرزه مى آید و عامل این کار در قیامت به صورت ناپاک محشور مى شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جایگاهش دوزخ است.
پیام ها
1- هم جنس بازى و لواط، از گناهان کبیره و عملى بسیار زشت است. «الفاحشة»
2- بت پرستان، اگر بهانه بت پرستى نیاکان را داشتند، پیروان فحشا، این بهانه را هم نداشته و ابتکار جنایت و گناه از خودشان بود. «ما سبقکم بها»
3- ابداعکنندگان اعمال زشت، مرتکب گناهى بزرگ تر و مستحقّ ملامتى بیشتر مى باشند. «ما سبقکم بها من احد من العالمین»
4- کسى که راه طبیعى و فطرى را کنار بگذارد، مُسرِف است. «مسرفون» ارضاى شهوت از غیر راه طبیعى، اسراف است.
5 - لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است. «دون النساء بلانتم قوم مسرفون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان