- 6222
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 56 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 56
وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است.
آیه قبل، رابطه انسان با خدا را مطرح کرد، این آیه رابطه انسان با مردم را.
امام باقر (ع) فرمود: خداوند به واسطه پیامبر و قرآن، زمین را اصلاح کرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نکنید. آرى، آمدن هریک از انبیا، یک اصلاح بزرگ اجتماعى را به دنبال دارد و انحراف از آیین و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است.
بین دو فرمان «اُدعوا» در آیه قبل و این آیه، جمله «لا تفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره کند که دعاى زبانى باید همراه با تلاش اصلاح طلبانه اجتماعى باشد، نه با زبان دعا کردن و در عمل فساد نمودن.
این آیه و آیه قبل، شرایط کمال دعا و آداب آن و زمینه هاى استجابت را مطرح کرده است، که عبارتند از:
الف: دعا همراه با تضرّع. «تضرّعا»
ب: دعا پنهانى و دور از ریا. «تضرّعا و خفیة»
ج: دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لا یحبّ المعتدین»
د: دعا همراه بیم و امید. «خوفاً و طمعا»
ه: دعا بدون تبهکارى. «لا تفسدوا»
و: دعا همراه با نیکوکارى. «المحسنین»
لقمان حکیم به فرزندش فرمود: فرزندم! اگر دل مؤمن را بشکافند در آن دو نور خواهند یافت؛ یکى نور ترس الهى و دیگرى نور امید و رحمت که هر دو با هم یکسانند.
پیام ها
1- جامعه اصلاح شده نیز در معرض خطر است. «ولاتفسدوا... بعد اصلاحها»
2- انقلابیون اصلاحگر، بىنیاز از دعا و مناجات نیستند. «وادعوه خوفاً...»
3- آبادى هاى زمین را تخریب نکنید. «ولاتفسدوا فى الارض بعد اصلاحها»
4- انسان باید میان خوف و رجا باشد. این اعتدال را خداوند، «احسان» نامیده است. «قریب من المحسنین»
5 - سیره و روش نیکوکاران، دورى از فساد است. «لاتفسدوا... قریب من المحسنین»
6- احسان، زمینه دریافت رحمت الهى است و بدون آن، انتظار رحمت بىجاست. «قریب منالمحسنین» آرى، دعاى مستجاب همراه بانیکوکارى است.
7- دست نیاز به جانب حقّ دراز کردن و دورى از فساد، احسان است. «و لاتفسدوا... و ادعوه... قریب من المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است.
آیه قبل، رابطه انسان با خدا را مطرح کرد، این آیه رابطه انسان با مردم را.
امام باقر (ع) فرمود: خداوند به واسطه پیامبر و قرآن، زمین را اصلاح کرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نکنید. آرى، آمدن هریک از انبیا، یک اصلاح بزرگ اجتماعى را به دنبال دارد و انحراف از آیین و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است.
بین دو فرمان «اُدعوا» در آیه قبل و این آیه، جمله «لا تفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره کند که دعاى زبانى باید همراه با تلاش اصلاح طلبانه اجتماعى باشد، نه با زبان دعا کردن و در عمل فساد نمودن.
این آیه و آیه قبل، شرایط کمال دعا و آداب آن و زمینه هاى استجابت را مطرح کرده است، که عبارتند از:
الف: دعا همراه با تضرّع. «تضرّعا»
ب: دعا پنهانى و دور از ریا. «تضرّعا و خفیة»
ج: دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لا یحبّ المعتدین»
د: دعا همراه بیم و امید. «خوفاً و طمعا»
ه: دعا بدون تبهکارى. «لا تفسدوا»
و: دعا همراه با نیکوکارى. «المحسنین»
لقمان حکیم به فرزندش فرمود: فرزندم! اگر دل مؤمن را بشکافند در آن دو نور خواهند یافت؛ یکى نور ترس الهى و دیگرى نور امید و رحمت که هر دو با هم یکسانند.
پیام ها
1- جامعه اصلاح شده نیز در معرض خطر است. «ولاتفسدوا... بعد اصلاحها»
2- انقلابیون اصلاحگر، بىنیاز از دعا و مناجات نیستند. «وادعوه خوفاً...»
3- آبادى هاى زمین را تخریب نکنید. «ولاتفسدوا فى الارض بعد اصلاحها»
4- انسان باید میان خوف و رجا باشد. این اعتدال را خداوند، «احسان» نامیده است. «قریب من المحسنین»
5 - سیره و روش نیکوکاران، دورى از فساد است. «لاتفسدوا... قریب من المحسنین»
6- احسان، زمینه دریافت رحمت الهى است و بدون آن، انتظار رحمت بىجاست. «قریب منالمحسنین» آرى، دعاى مستجاب همراه بانیکوکارى است.
7- دست نیاز به جانب حقّ دراز کردن و دورى از فساد، احسان است. «و لاتفسدوا... و ادعوه... قریب من المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان