- 3244
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 و 42 سوزه اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 41 و 42
لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَکَذَ لِکَ نَجْزِى الظَّلِمِینَ
وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَآ أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
براى مجرمان، از جهنّم بسترهایى است و از بالاى سرشان پوشش هایى (از آتش)، و اینگونه ستمگران را کیفر مى دهیم.
و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، (هر اندازه عمل کرده اند مى پذیریم، زیرا) هیچ کس را جز به مقدار توانش تکلیف نمى کنیم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.
«مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبیر به «مهاد» براى دوزخیان، نوعى تمسخر و استهزاى آنان است، یعنى آرامگاهشان دوزخ است. «غَواش» جمع «غاشیة»، به معناى پوشش است و به خیمه نیز گفته مى شود.
خداوند از گروه عنود و اعراض کننده، در آیه 37 این سوره به عنوان کافر، در آیه 40 به عنوان مجرم و در اینجا به عنوان ظالم یاد کرده است، زیرا آنکه آیات الهى را تکذیب کند، شایسته همه این القاب است. چنانکه در آیه 254 سوره بقره مى خوانیم: «والکافرون هم الظّالمون»
پیامبر پس از تلاوت این آیه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائین است که معلوم نیست طبقات بالا بیشتر است یا طبقات پائین و کافران در میان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى باشند. همچنین حضرت فرمودند: زیرانداز و روانداز کافران در قبر، آتش جهنّم است.
پیام ها
1- دوزخ، سراسر وجود کفّار را از همه جوانب فرا مى گیرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانکه در آیات دیگر نیز مىخوانیم: «و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین» ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» و «یوم یغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَکَذَ لِکَ نَجْزِى الظَّلِمِینَ
وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَآ أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
براى مجرمان، از جهنّم بسترهایى است و از بالاى سرشان پوشش هایى (از آتش)، و اینگونه ستمگران را کیفر مى دهیم.
و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، (هر اندازه عمل کرده اند مى پذیریم، زیرا) هیچ کس را جز به مقدار توانش تکلیف نمى کنیم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.
«مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبیر به «مهاد» براى دوزخیان، نوعى تمسخر و استهزاى آنان است، یعنى آرامگاهشان دوزخ است. «غَواش» جمع «غاشیة»، به معناى پوشش است و به خیمه نیز گفته مى شود.
خداوند از گروه عنود و اعراض کننده، در آیه 37 این سوره به عنوان کافر، در آیه 40 به عنوان مجرم و در اینجا به عنوان ظالم یاد کرده است، زیرا آنکه آیات الهى را تکذیب کند، شایسته همه این القاب است. چنانکه در آیه 254 سوره بقره مى خوانیم: «والکافرون هم الظّالمون»
پیامبر پس از تلاوت این آیه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائین است که معلوم نیست طبقات بالا بیشتر است یا طبقات پائین و کافران در میان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى باشند. همچنین حضرت فرمودند: زیرانداز و روانداز کافران در قبر، آتش جهنّم است.
پیام ها
1- دوزخ، سراسر وجود کفّار را از همه جوانب فرا مى گیرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانکه در آیات دیگر نیز مىخوانیم: «و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین» ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» و «یوم یغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان