- 7560
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 26
یَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَ رِى سَوْءَ تِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه هاى خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند).
پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در این سوره چهار بار (در این آیه و آیات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فریب شیطان را نخوردن، در خوراکى ها و آشامیدنى ها و تجمّلات اسراف نکردن و پذیرفتن دعوت انبیا، سفارش نموده است.
«ریش»، به معناى پر پرندگان است که براى آنها، هم پوشش است و هم وسیله زیبایى، همچنین به لباسى که براى انسان نوعى زینت به حساب آید، ریش گفته مى شود.
همه نعمت ها به دست خداوند است و از خزینه غیب الهى سرازیر مىشود، چنانکه خداوند مى فرماید: «و اِنْ من شىء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیز نیست، جز آنکه گنجینه هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى فرستیم. و مى فرماید: «وانزلنا الحدید»، «وانزل لکم من الانعام...» ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرینش و قرار دادن آن در اختیار انسان است. «أنزلنا علیکم لباساً»
مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است که بر اساس تقوا، تواضع، پاکى و پاکدامنى باشد و به هر یک از خشیت، طاعت، عفّت، حیا و عمل صالح نیز تعبیر شده است.
پیام ها
1- توجّه به نعمتهاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا علیکم... لعلّهم یذّکّرون»
2- لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند. «یوارى سواتکم»
3- گرچه در تهیّه لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسان ها نیز تلاش مى کنند، ولى همه اینها به دست خداست. «انزلنا علیکم لباساً»
4- پوشش و پوشاندن کار خداست، «انزلنا علیکم لباساً یوارى»، ولى برهنگى و برهنه کردن کار شیطان است. «فوسوس... لیبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
5 - لباس، نعمت الهى است، «لباساً یوارى» و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما»
6- پوشش و آراستگى با پوشاک و لباسهاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا علیکم لباساً... و ریشاً» آراستن و زینت و بهره بردن از لباس هاى زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعى ندارد.
7- معنویّت در کنار مادّیت، تقوا در کنار زینت لازم است. «ریشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مىتواند وسیلهى اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوت رانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
8 - آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایهى زیبایى معنوى انسان مى باشد. «لباس التّقوى»
9- از خاک، پنبه مىروید، از علف که خوراک حیوان است پشم تولید مىشود و از آب دهان کرم، ابریشم، اینها همه از آیات الهى است که مى تواند مایه تذکّر و بیدارى انسان باشد. «ذلک من آیات اللّه لعلّهم یذّکّرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَ رِى سَوْءَ تِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ترجمه
اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه هاى خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند).
پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در این سوره چهار بار (در این آیه و آیات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فریب شیطان را نخوردن، در خوراکى ها و آشامیدنى ها و تجمّلات اسراف نکردن و پذیرفتن دعوت انبیا، سفارش نموده است.
«ریش»، به معناى پر پرندگان است که براى آنها، هم پوشش است و هم وسیله زیبایى، همچنین به لباسى که براى انسان نوعى زینت به حساب آید، ریش گفته مى شود.
همه نعمت ها به دست خداوند است و از خزینه غیب الهى سرازیر مىشود، چنانکه خداوند مى فرماید: «و اِنْ من شىء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» هیچ چیز نیست، جز آنکه گنجینه هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى فرستیم. و مى فرماید: «وانزلنا الحدید»، «وانزل لکم من الانعام...» ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرینش و قرار دادن آن در اختیار انسان است. «أنزلنا علیکم لباساً»
مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است که بر اساس تقوا، تواضع، پاکى و پاکدامنى باشد و به هر یک از خشیت، طاعت، عفّت، حیا و عمل صالح نیز تعبیر شده است.
پیام ها
1- توجّه به نعمتهاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا علیکم... لعلّهم یذّکّرون»
2- لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند. «یوارى سواتکم»
3- گرچه در تهیّه لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسان ها نیز تلاش مى کنند، ولى همه اینها به دست خداست. «انزلنا علیکم لباساً»
4- پوشش و پوشاندن کار خداست، «انزلنا علیکم لباساً یوارى»، ولى برهنگى و برهنه کردن کار شیطان است. «فوسوس... لیبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
5 - لباس، نعمت الهى است، «لباساً یوارى» و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما»
6- پوشش و آراستگى با پوشاک و لباسهاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا علیکم لباساً... و ریشاً» آراستن و زینت و بهره بردن از لباس هاى زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعى ندارد.
7- معنویّت در کنار مادّیت، تقوا در کنار زینت لازم است. «ریشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مىتواند وسیلهى اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوت رانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
8 - آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایهى زیبایى معنوى انسان مى باشد. «لباس التّقوى»
9- از خاک، پنبه مىروید، از علف که خوراک حیوان است پشم تولید مىشود و از آب دهان کرم، ابریشم، اینها همه از آیات الهى است که مى تواند مایه تذکّر و بیدارى انسان باشد. «ذلک من آیات اللّه لعلّهم یذّکّرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان