- ۶۶۲۲
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۸۵ سوره اعراف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه ۸۵
وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُم مِّن إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَآءَتْکُم بَیِّنَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ وَ لَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا ذَ لِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
ترجمه
و به سوى (مردم) مَدیَن، برادرشان شعیب را (فرستادیم. آن حضرت) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستید، جز او خدایى براى شما نیست. همانا از طرف پروردگارتان (معجزه و) دلیلىروشن براى شما آمده است. پس پیمانه و ترازو را (در داد و ستدها) تمام ادا کنید و کالاهاى مردم را کم نگذارید و در زمین پس از آنکه اصلاح گشته فساد نکنید. این (رهنمودها) برایتان بهتر ا... ست، اگر مؤمن باشید.
این پنجمین داستان پیامبران در این سوره است. داستان شعیب علیه السلام در سورههاى متعدّدى از جمله در سوره هود، شعراء نیز بیان شده است.
مَدیَن یکى از شهرهاى شام بود که در جغرافیاى امروز، نزدیک اردن و نامش معان است، منطقهاى سرسبز، داراى مردمى بتپرست ومرفّه که در معامله و تجارت کمفروش بودند. حضرت شعیب (ع) بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاک شدند. سپس آن حضرت بر مردم «اَیکه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت، امّا آنها نیز دستورهاى الهى را نپذیرفتند و سرانجام هلاک شدند. «کذّب اصحاب الایکة المرسلین اذ قال لهم شعیب...»
البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْکه» باشد، چون اَیکه به منطقه پر درخت و بیشه زار و نخلستان مى گویند. یعنى شهر شعیب دو نام داشته است: مَدیَن و اَیکه.
انسان بىایمان همواره گرفتار انحراف و فساد است، امّا در هر زمانى به گونهاى. مثلاً در زمان حضرت لوط، لواط و فساد اخلاقى و در زمان حضرت شعیب، کم فروشى و فساد اقتصادى رواج داشته است.
پیام ها
۱- رفتار حضرت شعیب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود و شاید نسبتى با اهل مدین داشت. «اخاهم شعیباً»
۲- تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبّت باشد. «قال یا قومِ»
۳- توحید و یکتاپرستى، محور دعوت انبیاست. «اعبدوا اللّه...»
۴- معجزه و دلیلهاى انبیا، در مسیر رشد و تربیت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّکم»
۵ - پس از شرک و انحراف عقیدتى، انحرافهاى اقتصادى مهمترین مسأله قوم حضرت شعیب بوده است. «اعبدوا اللّه... أوفوا الکیل»
۶- کمفروشى، تقلّب در معامله، کم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است. «لا تبخسوا النّاس اشیائهم و لاتفسدوا»
۷- پیامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نیز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم» دین و برنامه هاى آن، از زندگى دنیا جدا نیست.
۸ - کم کارى هم مثل کم فروشى است، به جاى «أموالهم» فرمود: «أشیائهم» تا شامل همه چیز بشود.
۹- ایمان کامل و اقتصاد سالم، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت است. «ذلکم خیر»
۱۰- هشدار و دستورهاى انبیا، سراسر خیر است و موجب سعادت انسان مى شود. «ذلکم خیر»
۱۱- ایمان، ضامن کسب و کار صحیح و عدالت اجتماعى است. «لا تبخسوا النّاس... ان کنتم مؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْباً قَالَ یَقَوْمِ اعبُدُواْ اللَّهَ مَا لَکُم مِّن إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَآءَتْکُم بَیِّنَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ وَ لَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَآءَهُمْ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا ذَ لِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
ترجمه
و به سوى (مردم) مَدیَن، برادرشان شعیب را (فرستادیم. آن حضرت) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستید، جز او خدایى براى شما نیست. همانا از طرف پروردگارتان (معجزه و) دلیلىروشن براى شما آمده است. پس پیمانه و ترازو را (در داد و ستدها) تمام ادا کنید و کالاهاى مردم را کم نگذارید و در زمین پس از آنکه اصلاح گشته فساد نکنید. این (رهنمودها) برایتان بهتر ا... ست، اگر مؤمن باشید.
این پنجمین داستان پیامبران در این سوره است. داستان شعیب علیه السلام در سورههاى متعدّدى از جمله در سوره هود، شعراء نیز بیان شده است.
مَدیَن یکى از شهرهاى شام بود که در جغرافیاى امروز، نزدیک اردن و نامش معان است، منطقهاى سرسبز، داراى مردمى بتپرست ومرفّه که در معامله و تجارت کمفروش بودند. حضرت شعیب (ع) بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاک شدند. سپس آن حضرت بر مردم «اَیکه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت، امّا آنها نیز دستورهاى الهى را نپذیرفتند و سرانجام هلاک شدند. «کذّب اصحاب الایکة المرسلین اذ قال لهم شعیب...»
البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْکه» باشد، چون اَیکه به منطقه پر درخت و بیشه زار و نخلستان مى گویند. یعنى شهر شعیب دو نام داشته است: مَدیَن و اَیکه.
انسان بىایمان همواره گرفتار انحراف و فساد است، امّا در هر زمانى به گونهاى. مثلاً در زمان حضرت لوط، لواط و فساد اخلاقى و در زمان حضرت شعیب، کم فروشى و فساد اقتصادى رواج داشته است.
پیام ها
۱- رفتار حضرت شعیب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود و شاید نسبتى با اهل مدین داشت. «اخاهم شعیباً»
۲- تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبّت باشد. «قال یا قومِ»
۳- توحید و یکتاپرستى، محور دعوت انبیاست. «اعبدوا اللّه...»
۴- معجزه و دلیلهاى انبیا، در مسیر رشد و تربیت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّکم»
۵ - پس از شرک و انحراف عقیدتى، انحرافهاى اقتصادى مهمترین مسأله قوم حضرت شعیب بوده است. «اعبدوا اللّه... أوفوا الکیل»
۶- کمفروشى، تقلّب در معامله، کم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است. «لا تبخسوا النّاس اشیائهم و لاتفسدوا»
۷- پیامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نیز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم» دین و برنامه هاى آن، از زندگى دنیا جدا نیست.
۸ - کم کارى هم مثل کم فروشى است، به جاى «أموالهم» فرمود: «أشیائهم» تا شامل همه چیز بشود.
۹- ایمان کامل و اقتصاد سالم، تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت است. «ذلکم خیر»
۱۰- هشدار و دستورهاى انبیا، سراسر خیر است و موجب سعادت انسان مى شود. «ذلکم خیر»
۱۱- ایمان، ضامن کسب و کار صحیح و عدالت اجتماعى است. «لا تبخسوا النّاس... ان کنتم مؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است