- 3369
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 128 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 128
وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً یَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِیاؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَیکُمْ خَلِدِینَ فِیهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و (به یاد آورید) روزى که خداوند، همه آنان را گرد مى آورد (سپس به جِنّیان خطاب مى فرماید:) اى گروه جنّ! از انسانها (پیروان) بسیارى یافتید. و دوستان ایشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسانها و شیاطین از یکدیگر بهره گرفتیم و اینک به سرانجامى که برایمان قرار داده بودى رسیدیم. خداوند مى فرماید: آتش جایگاه تان است که همیشه در آن خواهید بود، مگر آنکه خداوند بخواهد (که گروهى از شمارا ببخشاید). همانا پروردگار تو حکیم و داناست.
در آیات قبل، به کارهاى شیاطین و وسوسه هایشان اشاره شد، در اینجا سرنوشت وسوسه پذیرى از شیاطین را که دوزخ است، بیان مى کند. ضمناً به گفته قرآن، شیطان از جنّ است و جنّى که مردم را گمراه کرده همان شیطان است.
پیام ها
1- به عاقبت کار خود بیندیشیم. «ویوم» (هر کجا کلمه «یوم» در آغاز آیه به کار رفته، مراد یادآورى چنین روزى است.)
2- جنّ، مکلّف و مختار است و مورد خطاب و توبیخ و کیفر و پاداش قرار مى گیرد. «یا معشر الجنّ»
3- شیطان، به گمراه کردن گروه کم راضى نیست و گروه زیادى از انسان ها را منحرف کرده است. «قد استکثرتم من الانس» در آیهاى دیگر مى فرماید: «ولقد اضلّ منکم جبلاًّ کثیراً أفلم تکونوا تعقلون»
4- دادگاه قیامت، علنى است. «یحشرهم، یا معشر الجنّ»
5 - در قیامت، جنِّ اغواگر پاسخى در برابر توبیخ ندارد و تنها پیروان انسانى او سخن مى گویند. «یا معشر الجنّ... قال اولیاؤهم من الانس»
6- بهرهگیرى انسان و جنّ از یکدیگر طرفینى است. «استمتع بعضنا ببعض»
7- در قیامت، انسان و جنّ، یک جا جمع و محشور مى شوند. «جمعیاً»
8 - پیروى از وسوسه هاى شیطانى، به تدریج انسان را به ولایت پذیرى از او وامى دارد. «اولیاؤهم»
9- همه منحرفان، کیفر یکسان ندارند و باقىماندن در آتش، وابسته به اراده خداوند است. «الاّ ماشاء اللَّه»
10- احکام دادگاه الهى، بر مبناى علم و حکمت است. «حکیم علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً یَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِیاؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَیکُمْ خَلِدِینَ فِیهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ
ترجمه
و (به یاد آورید) روزى که خداوند، همه آنان را گرد مى آورد (سپس به جِنّیان خطاب مى فرماید:) اى گروه جنّ! از انسانها (پیروان) بسیارى یافتید. و دوستان ایشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسانها و شیاطین از یکدیگر بهره گرفتیم و اینک به سرانجامى که برایمان قرار داده بودى رسیدیم. خداوند مى فرماید: آتش جایگاه تان است که همیشه در آن خواهید بود، مگر آنکه خداوند بخواهد (که گروهى از شمارا ببخشاید). همانا پروردگار تو حکیم و داناست.
در آیات قبل، به کارهاى شیاطین و وسوسه هایشان اشاره شد، در اینجا سرنوشت وسوسه پذیرى از شیاطین را که دوزخ است، بیان مى کند. ضمناً به گفته قرآن، شیطان از جنّ است و جنّى که مردم را گمراه کرده همان شیطان است.
پیام ها
1- به عاقبت کار خود بیندیشیم. «ویوم» (هر کجا کلمه «یوم» در آغاز آیه به کار رفته، مراد یادآورى چنین روزى است.)
2- جنّ، مکلّف و مختار است و مورد خطاب و توبیخ و کیفر و پاداش قرار مى گیرد. «یا معشر الجنّ»
3- شیطان، به گمراه کردن گروه کم راضى نیست و گروه زیادى از انسان ها را منحرف کرده است. «قد استکثرتم من الانس» در آیهاى دیگر مى فرماید: «ولقد اضلّ منکم جبلاًّ کثیراً أفلم تکونوا تعقلون»
4- دادگاه قیامت، علنى است. «یحشرهم، یا معشر الجنّ»
5 - در قیامت، جنِّ اغواگر پاسخى در برابر توبیخ ندارد و تنها پیروان انسانى او سخن مى گویند. «یا معشر الجنّ... قال اولیاؤهم من الانس»
6- بهرهگیرى انسان و جنّ از یکدیگر طرفینى است. «استمتع بعضنا ببعض»
7- در قیامت، انسان و جنّ، یک جا جمع و محشور مى شوند. «جمعیاً»
8 - پیروى از وسوسه هاى شیطانى، به تدریج انسان را به ولایت پذیرى از او وامى دارد. «اولیاؤهم»
9- همه منحرفان، کیفر یکسان ندارند و باقىماندن در آتش، وابسته به اراده خداوند است. «الاّ ماشاء اللَّه»
10- احکام دادگاه الهى، بر مبناى علم و حکمت است. «حکیم علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است