- 3565
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 26 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 26
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنَْوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إلاَّ أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ
ترجمه
و آنان، مردم را از آن (پیامبر و قرآن) باز مى دارند و خود نیز از آن دور و محروم مى شوند، (ولى بدانند که) جز خودشان را هلاک نمى سازند، و(لى) نمى فهمند.
«یَنئَون» از ریشه «نأى»، به معناى دور کردن است.
برخى از اهل سنت، در تفسیر خود این آیه را درباره ابوطالب دانسته و گفته اند که وى مردم را از آزار پیامبر نهى مى کرد ولى خودش ایمان نمى آورد و از مسلمان شدن دورى مىجست و برخى آیات دیگر را هم در این باره مى دانند (مثل توبه 113، قصص 56)، ولى به نظر پیروان مکتب اهل بیت، ابوطالب از بهترین مسلمانان است و دلایل ایمان ابوطالب پدر عزیز حضرت على (ع) بسیار است که به بعضى از آنها اشاره مى کنم:
1- جملاتى که شخص پیامبر اکرم و اهل بیت درباره ایمان او فرموده اند، بهترین دلیل بر ایمان اوست.
2- حمایت هاى بى دریغ وى از پیامبر در شرائط بسیار سخت.
3- اقرارهاى ابوطالب که در اشعار خود نسبت به پیامبر و رابطه خود با خدا دارد.
4- سفارش هاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه که از اسلام و نماز و پیامبر حمایت کنند.
5 - حزن و اندوه فراوانى که براى پیامبر به خاطر فوت ابوطالب پیدا شد.
6- ابوبکر و عباس گواهى دادند که ابوطالب هنگام مرگ، کلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مى گفت.
7- رسول خدا بالاى منبر براى ابوطالب دعا کرد و جنازهى او را تشییع نمود و به حضرت على (ع) دستور کفن کردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زیرا تا آن روز نماز میّت واجب نشده بود، چنانکه بر خدیجه هم نماز گزارده نشد.
8 - حضرت على(ع) در نام هاى به معاویه نوشتند که بسیار فرق است میان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفیان.
9- رسول خدا فرمود: من در قیامت، شفیع پدر و مادر و عمویم ابوطالب هستم.
10- در حدیث مى خوانیم که خداوند به رسول خود وحى کرد که آتش بر پدر و مادر و کفیل تو حرام است.
11- در مسلمان بودن فاطمه بنت اسد که از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شکّى نیست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خدا اجازه نمى داد که شوهر این زن، مردى بىایمان باشد.
پیام ها
1- کفّار و مشرکان، همواره در تلاش براى کارشکنى و بازداشتن مردم از گوشدادن به قرآن بودند. «و هم ینهون عنه...»
2- دورى از پذیرفتن حق، سبب به هلاکت انداختن خود انسان مىشود. «و ما یهلکون الاّ انفسهم»
3- شعور واقعى، یافتن راه حقّ است و گم کردن راه حقّ و رهبر حقّ، از سوى هر که باشد، بى شعورى است. «و ما یشعرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنَْوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إلاَّ أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ
ترجمه
و آنان، مردم را از آن (پیامبر و قرآن) باز مى دارند و خود نیز از آن دور و محروم مى شوند، (ولى بدانند که) جز خودشان را هلاک نمى سازند، و(لى) نمى فهمند.
«یَنئَون» از ریشه «نأى»، به معناى دور کردن است.
برخى از اهل سنت، در تفسیر خود این آیه را درباره ابوطالب دانسته و گفته اند که وى مردم را از آزار پیامبر نهى مى کرد ولى خودش ایمان نمى آورد و از مسلمان شدن دورى مىجست و برخى آیات دیگر را هم در این باره مى دانند (مثل توبه 113، قصص 56)، ولى به نظر پیروان مکتب اهل بیت، ابوطالب از بهترین مسلمانان است و دلایل ایمان ابوطالب پدر عزیز حضرت على (ع) بسیار است که به بعضى از آنها اشاره مى کنم:
1- جملاتى که شخص پیامبر اکرم و اهل بیت درباره ایمان او فرموده اند، بهترین دلیل بر ایمان اوست.
2- حمایت هاى بى دریغ وى از پیامبر در شرائط بسیار سخت.
3- اقرارهاى ابوطالب که در اشعار خود نسبت به پیامبر و رابطه خود با خدا دارد.
4- سفارش هاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه که از اسلام و نماز و پیامبر حمایت کنند.
5 - حزن و اندوه فراوانى که براى پیامبر به خاطر فوت ابوطالب پیدا شد.
6- ابوبکر و عباس گواهى دادند که ابوطالب هنگام مرگ، کلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مى گفت.
7- رسول خدا بالاى منبر براى ابوطالب دعا کرد و جنازهى او را تشییع نمود و به حضرت على (ع) دستور کفن کردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زیرا تا آن روز نماز میّت واجب نشده بود، چنانکه بر خدیجه هم نماز گزارده نشد.
8 - حضرت على(ع) در نام هاى به معاویه نوشتند که بسیار فرق است میان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفیان.
9- رسول خدا فرمود: من در قیامت، شفیع پدر و مادر و عمویم ابوطالب هستم.
10- در حدیث مى خوانیم که خداوند به رسول خود وحى کرد که آتش بر پدر و مادر و کفیل تو حرام است.
11- در مسلمان بودن فاطمه بنت اسد که از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شکّى نیست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خدا اجازه نمى داد که شوهر این زن، مردى بىایمان باشد.
پیام ها
1- کفّار و مشرکان، همواره در تلاش براى کارشکنى و بازداشتن مردم از گوشدادن به قرآن بودند. «و هم ینهون عنه...»
2- دورى از پذیرفتن حق، سبب به هلاکت انداختن خود انسان مىشود. «و ما یهلکون الاّ انفسهم»
3- شعور واقعى، یافتن راه حقّ است و گم کردن راه حقّ و رهبر حقّ، از سوى هر که باشد، بى شعورى است. «و ما یشعرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است