- 2197
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 23 و24 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 23 و 24
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «فتنه» در «لم تکن فتنتهم»، معذرتخواهى مشرکان مى باشد.
«ضلّ الشىء» به معناى ضایع شدن، هلاکت و نابودى چیزى است.
دروغگویان به مقتضاى خصلتى که در دنیا کسب کرده اند، در قیامت نیز دروغ مى گویند. «واللّه ما کنّا مشرکین»، چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «یوم یبعثهم اللَّه جمیعاً فیَحلفون له کما یَحلفون لکم و یحسبون انّهم على شىء الا انّهم هم الکاذبون»
حضرت على علیه السلام در ذیل آیه در حدیثى مى فرماید: بعد از این دروغ، بر لبشان مهر زده مى شود و سایر اعضاى آنان حقّ را بازگو مى کنند.
امام صادق (ع) فرمود: روز قیامت خداوند آن چنان عفو و بخشش مى کند که به ذهن هیچ کس حتّى خطور نمى کند، تا آن اندازه که مشرکان نیز مى گویند: ما مشرک نبودیم، (تا مشمول عفو الهى شوند).
پیام ها
1- قیامت، آن چنان حتمى است که گویا هم اکنون نیز حاضر است. «اُنظر» و نفرمود: «ستنظر». (پیامبر در دنیا نیز مى تواند باچشم ملکوتى، شاهد صحنه هاى قیامت باشد.)
2- تکیه گاه هاى غیر الهى نابود خواهد شد. «ضلّ عنهم»
3- در دادگاه الهى، نه دروغ انسان کارساز است، نه سوگند او. «ضلّ عنهم ما کانوا یفترون»
4- آن همه اصرار بر تکیه گاه هاى غیر الهى، خیالى بیش نیست. «و ضلّ عنهم ما کانوا یفترون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «فتنه» در «لم تکن فتنتهم»، معذرتخواهى مشرکان مى باشد.
«ضلّ الشىء» به معناى ضایع شدن، هلاکت و نابودى چیزى است.
دروغگویان به مقتضاى خصلتى که در دنیا کسب کرده اند، در قیامت نیز دروغ مى گویند. «واللّه ما کنّا مشرکین»، چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «یوم یبعثهم اللَّه جمیعاً فیَحلفون له کما یَحلفون لکم و یحسبون انّهم على شىء الا انّهم هم الکاذبون»
حضرت على علیه السلام در ذیل آیه در حدیثى مى فرماید: بعد از این دروغ، بر لبشان مهر زده مى شود و سایر اعضاى آنان حقّ را بازگو مى کنند.
امام صادق (ع) فرمود: روز قیامت خداوند آن چنان عفو و بخشش مى کند که به ذهن هیچ کس حتّى خطور نمى کند، تا آن اندازه که مشرکان نیز مى گویند: ما مشرک نبودیم، (تا مشمول عفو الهى شوند).
پیام ها
1- قیامت، آن چنان حتمى است که گویا هم اکنون نیز حاضر است. «اُنظر» و نفرمود: «ستنظر». (پیامبر در دنیا نیز مى تواند باچشم ملکوتى، شاهد صحنه هاى قیامت باشد.)
2- تکیه گاه هاى غیر الهى نابود خواهد شد. «ضلّ عنهم»
3- در دادگاه الهى، نه دروغ انسان کارساز است، نه سوگند او. «ضلّ عنهم ما کانوا یفترون»
4- آن همه اصرار بر تکیه گاه هاى غیر الهى، خیالى بیش نیست. «و ضلّ عنهم ما کانوا یفترون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است