- 1374
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 105 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 105
بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى گویند: وظیفه هر کس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد که همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منکر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها کردن این دو وظیفه نیست، بلکه مراد آن است که اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نکرد شما دیگر وظیفه اى جز حفظ خود ندارید. علاوه بر آنکه حفظ جامعه از گناه به وسیله امر به معروف و نهى از منکر، یکى از مصادیق «حفظ خویشتن» است.
این مضمون را در حدیثى از پیامبرنیز مى خوانیم.
پیام ها
1- در راه حقّ، از تنهایى نترسیم. «علیکم أنفسکم لایضرکم»
2- اگر حریف دیگران نمى شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیکم أنفسکم...»
3- انحراف جامعه، مجوز گناه کردن افراد نیست. «علیکم انفسکم لایضرّکم...»
4- در قیامت، هر کس مسئول کار خویش است. «علیکم أنفسکم»
5 - در پى کشف و افشاى عیوب دیگران نباشیم. «علیکم انفسکم»
6- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «علیکم انفسکم»
7- اهل ایمان بر رفتار و کردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیکم انفسکم»
8 - در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیکم أنفسکم لایضرّکم»
9- چنان باید تربیت شویم که فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّکم»
10- از خارج، کسى به شما آسیب نمى زند. اگر شکست بخورید، از خودتان است. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ»
11- روحیّه خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ»
12- راه اسلام چنان منطقى و استوار است که شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمى رساند. «لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»
13- گرچه منحرفان در کمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیرى است. «لا یضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»
14- ایمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعکم»
15- پیروى از نیاکان و تقلید کورکورانه از دیگران، در قیامت نجاتبخش انسان نیست، بلکه هر کس باید پاسخگوى راه و عمل خویش باشد. «علیکم انفسکم... فینبّئکم»
16- رفتار و کردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى کند. «فینبّئکم بما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى گویند: وظیفه هر کس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد که همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منکر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها کردن این دو وظیفه نیست، بلکه مراد آن است که اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نکرد شما دیگر وظیفه اى جز حفظ خود ندارید. علاوه بر آنکه حفظ جامعه از گناه به وسیله امر به معروف و نهى از منکر، یکى از مصادیق «حفظ خویشتن» است.
این مضمون را در حدیثى از پیامبرنیز مى خوانیم.
پیام ها
1- در راه حقّ، از تنهایى نترسیم. «علیکم أنفسکم لایضرکم»
2- اگر حریف دیگران نمى شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیکم أنفسکم...»
3- انحراف جامعه، مجوز گناه کردن افراد نیست. «علیکم انفسکم لایضرّکم...»
4- در قیامت، هر کس مسئول کار خویش است. «علیکم أنفسکم»
5 - در پى کشف و افشاى عیوب دیگران نباشیم. «علیکم انفسکم»
6- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «علیکم انفسکم»
7- اهل ایمان بر رفتار و کردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیکم انفسکم»
8 - در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیکم أنفسکم لایضرّکم»
9- چنان باید تربیت شویم که فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّکم»
10- از خارج، کسى به شما آسیب نمى زند. اگر شکست بخورید، از خودتان است. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ»
11- روحیّه خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ»
12- راه اسلام چنان منطقى و استوار است که شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمى رساند. «لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»
13- گرچه منحرفان در کمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیرى است. «لا یضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»
14- ایمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعکم»
15- پیروى از نیاکان و تقلید کورکورانه از دیگران، در قیامت نجاتبخش انسان نیست، بلکه هر کس باید پاسخگوى راه و عمل خویش باشد. «علیکم انفسکم... فینبّئکم»
16- رفتار و کردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى کند. «فینبّئکم بما کنتم تعملون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است