- 3268
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 116 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 116
در آیه 109 همین سوره خواندیم که خداوند پیامبران را در قیامت جمع کرده و از آنان مى پرسد: از مردم چه پاسخى شنیدید؟ این آیه، گفتگوى خدا و حضرت عیسى را در آن روز بیان مى کند.
گرچه مسیحیان، امروز مریم را خدا نمى دانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقیده به خدا بودن مریم داشتند و یا به خاطر آنکه عبادت در برابر مجسّمه او به منزله معبود قرار دادن اوست، تعبیر به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهین»
«دون اللّه»، نشانه شرک است، نه نفى خدا، یعنى علاوه بر خدا، عیسى و مریم را معبود دانستن شرک است. البتّه تثلیث فعلى مسیحیان، اب و ابن و روح القدس است.
امام رضا (ع) فرمود: درباره من دو گروه هلاک مى شوند و من تقصیرى ندارم: یکى علاقمندان افراطى، دیگرى کینه توزان بى جهت.
تسبیح حضرت مسیح، خود نشانه دیگرى است که خداوند منزّه از هرگونه شریکى است. در آیات دیگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» ، «ویجعلون للّه البنات سبحانه» که خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد.
پیام ها
1- گاهى سؤال و توبیخ یک بىگناه، براى هشدار به دیگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مى گویند تا دیوار بشنود.
2- ادّعاى الوهیّت براى انسان، گرچه پیامبر باشد، ادّعایى باطل است. «ما یکون لى ان اقول ما لیس لى بحقّ»
3- انبیا معصومند. «مایکون لى أن أقول ما لیس لى بحقّ»
4- انبیا از غلوّ پیروان خود بیزارند. «ان کنت قلته فقد علمته»
5 - همه گفته هاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى»
6- تسبیح و تنزیه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانک»
7- علم انبیا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسک» و کسى که علمش محدود است، شایسته خدایى نیست.
8 - افکار و اسرار مردم از امور غیبى است که خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّک انت علاّم الغیوب»
9- آگاهى کامل و گسترده بر همه حقایق مخصوص خداست. «انّک انت علاّم الغیوب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در آیه 109 همین سوره خواندیم که خداوند پیامبران را در قیامت جمع کرده و از آنان مى پرسد: از مردم چه پاسخى شنیدید؟ این آیه، گفتگوى خدا و حضرت عیسى را در آن روز بیان مى کند.
گرچه مسیحیان، امروز مریم را خدا نمى دانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقیده به خدا بودن مریم داشتند و یا به خاطر آنکه عبادت در برابر مجسّمه او به منزله معبود قرار دادن اوست، تعبیر به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهین»
«دون اللّه»، نشانه شرک است، نه نفى خدا، یعنى علاوه بر خدا، عیسى و مریم را معبود دانستن شرک است. البتّه تثلیث فعلى مسیحیان، اب و ابن و روح القدس است.
امام رضا (ع) فرمود: درباره من دو گروه هلاک مى شوند و من تقصیرى ندارم: یکى علاقمندان افراطى، دیگرى کینه توزان بى جهت.
تسبیح حضرت مسیح، خود نشانه دیگرى است که خداوند منزّه از هرگونه شریکى است. در آیات دیگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» ، «ویجعلون للّه البنات سبحانه» که خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مىشمارد.
پیام ها
1- گاهى سؤال و توبیخ یک بىگناه، براى هشدار به دیگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مى گویند تا دیوار بشنود.
2- ادّعاى الوهیّت براى انسان، گرچه پیامبر باشد، ادّعایى باطل است. «ما یکون لى ان اقول ما لیس لى بحقّ»
3- انبیا معصومند. «مایکون لى أن أقول ما لیس لى بحقّ»
4- انبیا از غلوّ پیروان خود بیزارند. «ان کنت قلته فقد علمته»
5 - همه گفته هاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى»
6- تسبیح و تنزیه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانک»
7- علم انبیا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسک» و کسى که علمش محدود است، شایسته خدایى نیست.
8 - افکار و اسرار مردم از امور غیبى است که خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّک انت علاّم الغیوب»
9- آگاهى کامل و گسترده بر همه حقایق مخصوص خداست. «انّک انت علاّم الغیوب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است