- 12037
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 114 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 114
قَالَ عِیسَى ابْن مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنآ أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَءَاخِرِنَا وَءَایَةً مِّنْکَ وَارْزُقْنَا وَ أَنتَ خَیْرُ الرَّ زِقِینَ
ترجمه
عیسىبن مریم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائدهاى از آسمان بر ما فرو فرست که براى نسل کنونى و آیندگان ما عید و نشانهاى از تو باشد و ما را روزى ده، که تو بهترین روزى دهندگانى.
معمولاً دعاهاى قرآن با اسم «ربّ» آغاز مى شود، ولى در این آیه با دو کلمه «الّلهم ربّنا» آمده است. شاید به خاطر اهمیّت این حادثه و پیامدهاى آن باشد.
پیام ها
1- توسّل به اولیاى خداوند براى قضاى حوائج، جایز است. «قال الحواریّون یا عیسى.... قال عیسى ابن مریم اللّهم....»
2- براى پیامبران، مردم تاریخ و نسل ها مطرح اند. «لاوّلنا و آخرنا»
3- از نشانه هاى الهى، باید براى همیشه درس گرفت. «و آیة منک»
4- عید و جشن مذهبى از نظر قرآن کار صحیحى است. «تکون لنا عیداً لاوّلنا و آخرنا» (میلاد اولیاى خدا و بعثت پیامبر، کمتر از نزول مائده آسمانى نیست)
5 - حضرت عیسى، در دعا به جاى مسأله خوردن، به الهى بودن مائده توجّه مىکند. «آیةً منک»
6- تعبیرات موهن دیگران را به صورت اصلاح شده نقل کنیم. (سؤال آنان چنین بود که «هل یستطیع ربّک»؟ ولى در دعا حضرت عیسى (ع) قاطعانه و براى هدفى والاتر مائده خواست و آنچه را نشانه شک و وهن بود، حذف کرد).
7- در دعا، خدا را با ادب کامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنیم. ابتداى آیه «الّلهم ربّنا» و آخر آیه «خیر الرّازقین»
8 - به درخواست هاى مادى جهت معنوى دهیم. (حواریّون اوّلین هدف خود را خوردن و سپس اطمینان داشتن «نأکل منها و تطمئن» بیان کردند، ولى حضرت عیسى ابتدا برجا گذاشتن نشانه سرور براى تاریخ «عیداً لاوّلنا و آخرنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وآیة منک»و در مرحله سوّم مسئله رزق را مطرح فرمود«وارزقنا و انت خیر الرّازقین» و بدین گونه به همه فهماند که مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است.
9- به خدا توجّه کنیم و به سراغ دیگران نرویم. «و انت خیر الرّازقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ عِیسَى ابْن مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنآ أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَءَاخِرِنَا وَءَایَةً مِّنْکَ وَارْزُقْنَا وَ أَنتَ خَیْرُ الرَّ زِقِینَ
ترجمه
عیسىبن مریم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائدهاى از آسمان بر ما فرو فرست که براى نسل کنونى و آیندگان ما عید و نشانهاى از تو باشد و ما را روزى ده، که تو بهترین روزى دهندگانى.
معمولاً دعاهاى قرآن با اسم «ربّ» آغاز مى شود، ولى در این آیه با دو کلمه «الّلهم ربّنا» آمده است. شاید به خاطر اهمیّت این حادثه و پیامدهاى آن باشد.
پیام ها
1- توسّل به اولیاى خداوند براى قضاى حوائج، جایز است. «قال الحواریّون یا عیسى.... قال عیسى ابن مریم اللّهم....»
2- براى پیامبران، مردم تاریخ و نسل ها مطرح اند. «لاوّلنا و آخرنا»
3- از نشانه هاى الهى، باید براى همیشه درس گرفت. «و آیة منک»
4- عید و جشن مذهبى از نظر قرآن کار صحیحى است. «تکون لنا عیداً لاوّلنا و آخرنا» (میلاد اولیاى خدا و بعثت پیامبر، کمتر از نزول مائده آسمانى نیست)
5 - حضرت عیسى، در دعا به جاى مسأله خوردن، به الهى بودن مائده توجّه مىکند. «آیةً منک»
6- تعبیرات موهن دیگران را به صورت اصلاح شده نقل کنیم. (سؤال آنان چنین بود که «هل یستطیع ربّک»؟ ولى در دعا حضرت عیسى (ع) قاطعانه و براى هدفى والاتر مائده خواست و آنچه را نشانه شک و وهن بود، حذف کرد).
7- در دعا، خدا را با ادب کامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنیم. ابتداى آیه «الّلهم ربّنا» و آخر آیه «خیر الرّازقین»
8 - به درخواست هاى مادى جهت معنوى دهیم. (حواریّون اوّلین هدف خود را خوردن و سپس اطمینان داشتن «نأکل منها و تطمئن» بیان کردند، ولى حضرت عیسى ابتدا برجا گذاشتن نشانه سرور براى تاریخ «عیداً لاوّلنا و آخرنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وآیة منک»و در مرحله سوّم مسئله رزق را مطرح فرمود«وارزقنا و انت خیر الرّازقین» و بدین گونه به همه فهماند که مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است.
9- به خدا توجّه کنیم و به سراغ دیگران نرویم. «و انت خیر الرّازقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان