- 3206
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه 93 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 93
لَیْسَ عَلَى الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جُنَاحٌ فِیمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
بر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، در آنچه (قبل از تحریم شراب) خورده اند باکى نیست، هر گاه که اهل پروا و ایمان و کارهاى شایسته باشند. سپس (از محرّمات) پرهیز نمایند (و به تحریم آن) ایمان آورند و آنگاه (نیز از حرام) بپرهیزند و کار نیک کنند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
پس از نزول آیهى تحریم شراب، بعضى از مسلمانان نسبت به کیفر شرابخوارى کسانى که پیش از آن از دنیا رفته بودند پرسیدند، آیه فوق نازل شد.
در این آیه، دوبار ایمان و عمل صالح، دو بار تقوا و ایمان و یک بار تقوا و احسان مطرح شده است. به گفتهى بعضى مفسّران، چون موارد و مراحل و درجات ایمان و تقوا و عمل صالح متفاوت است، تکرار شده است. بعضى مى گویند: تکرار، براى استمرار ایمان و تقوا مى باشد. و بعضى تکرار را براى تأکید دانسته اند، نظیرِ «کلاّ سیعلمون. ثمّ کلاّسیعلمون»
تقوا، در امور مختلف زندگى انسان نقش دارد:
در مصرف و رفتار. «طعموا اذا ما اتّقوا»
در مکتب و اعتقاد. «ثمّ اتّقوا و آمنوا»
در خدمت و اخلاق. «ثمّ اتّقوا و أحسنوا»
پیام ها
1- خلاف هاى پیشین مؤمنان به شرط عدم تکرار و رعایت تقوا در آینده، قابل عفو و بخشش است. «لیس... جناحٌ... اذا ما اتّقوا»
2- اگر بعد از شنیدن حکم الهى باز هم گناه کنند خداوند بر گناهان قبلى هم مؤاخذه مى کند. «لیس... جناح فیما طعموا اذا مااتّقوا»
3- احسان ونیکوکارى، بالاترین مرحله کمال و سبب محبوبیّت نزد خداوند است. کلمه «احسنوا» بعد از «آمنوا و عملوا... ثمّ اتّقوا...» و به دنبال آن محبوبیّت نزد خداوند مطرح شده است. «و اللَّه یحبّ المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
لَیْسَ عَلَى الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جُنَاحٌ فِیمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
بر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، در آنچه (قبل از تحریم شراب) خورده اند باکى نیست، هر گاه که اهل پروا و ایمان و کارهاى شایسته باشند. سپس (از محرّمات) پرهیز نمایند (و به تحریم آن) ایمان آورند و آنگاه (نیز از حرام) بپرهیزند و کار نیک کنند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
پس از نزول آیهى تحریم شراب، بعضى از مسلمانان نسبت به کیفر شرابخوارى کسانى که پیش از آن از دنیا رفته بودند پرسیدند، آیه فوق نازل شد.
در این آیه، دوبار ایمان و عمل صالح، دو بار تقوا و ایمان و یک بار تقوا و احسان مطرح شده است. به گفتهى بعضى مفسّران، چون موارد و مراحل و درجات ایمان و تقوا و عمل صالح متفاوت است، تکرار شده است. بعضى مى گویند: تکرار، براى استمرار ایمان و تقوا مى باشد. و بعضى تکرار را براى تأکید دانسته اند، نظیرِ «کلاّ سیعلمون. ثمّ کلاّسیعلمون»
تقوا، در امور مختلف زندگى انسان نقش دارد:
در مصرف و رفتار. «طعموا اذا ما اتّقوا»
در مکتب و اعتقاد. «ثمّ اتّقوا و آمنوا»
در خدمت و اخلاق. «ثمّ اتّقوا و أحسنوا»
پیام ها
1- خلاف هاى پیشین مؤمنان به شرط عدم تکرار و رعایت تقوا در آینده، قابل عفو و بخشش است. «لیس... جناحٌ... اذا ما اتّقوا»
2- اگر بعد از شنیدن حکم الهى باز هم گناه کنند خداوند بر گناهان قبلى هم مؤاخذه مى کند. «لیس... جناح فیما طعموا اذا مااتّقوا»
3- احسان ونیکوکارى، بالاترین مرحله کمال و سبب محبوبیّت نزد خداوند است. کلمه «احسنوا» بعد از «آمنوا و عملوا... ثمّ اتّقوا...» و به دنبال آن محبوبیّت نزد خداوند مطرح شده است. «و اللَّه یحبّ المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است