- 4336
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه 89 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 89
سوگندهاى لغو، آنهاست که بدون قصد و توجّه یا بى هدف و از روى عادت یا در حال هیجان و غضب، یا بر پایه مطالب نادرست، یا براى انجام کارهاى خلاف باشد. اینها کفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى کار مفید، الزامآور است و باید طبق آن عمل کرد، وگرنه کفاره دارد.
امام صادق (ع) در تفسیر واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنکه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است.
کلمه «اوسط» را برخى به بهترین نوع غذا تفسیر کرده اند. نظیر آیه سوره قلم که «قال أوسطهم» یعنى بهترین و برترینشان چنین گفت.
لباس پوشاندن به محرومان که در کفّارهى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مى شود.
یک آئین جهانى و همیشگى باید مقرّرات و مجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادکردن برده، یا اطعام فقیر، یا پوشاندن بینوا که هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است.
امام صادق (ع) فرمود: بعضى بیش از ده سیر غذا مى خورند و بعضى کمتر از ده سیر بنابراین حد وسط براى مقدار یک غذا را ده سیر (یک مُد) حساب کنید.
امام کاظم (ع) در توضیح آیه فوق فرمود: کسى که بیش از قوت عیال خود ندارد مصداق جمله «لم یجد» است.
پیام ها
1- برداشتن جریمه از سوگندهاى بى هدف، یک تفضّل و لطف الهى است. «لایؤاخذکم اللَّه بالّلغو...» (ما نیز براى جسارتهاى مردم که در حال عصبانیّت به ما مى کنند حسابى باز نکنیم)
2- اسلام، دین آسان است و براى سوگندهاى غیر جدّى کفّاره قرار نداده است. «لایؤاخذکم...» (ملاک در گفته ها و کردارها قصد و نیّت است)
3- در اسلام، جریمه مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو کسوتهم...»
4- قوانین اسلام در مسیر فقرزدایى است و احکام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام یا پوشاندن یا برده آزاد کردن) «فکفّارته اطعام عشرة مسکین...»
5 - میانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جریمه، یک ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترین)
6- جریمه باید با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهلیکم»
7- انجام تکلیف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم یجد...»
8 - در جریمه و کفاره، باید حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنایى. «من أوسط» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسّط باشد)
9- در پرداخت کفّاره، روحیّه و شخصیّت فقرا را نشکنیم و آنان را مانند خانواده خود حساب کنیم. «تطعمون أهلیکم»
10- جرأت سوگند شکنى خود را با سختى روزه یا پرداخت جریمه، جبران کنید. (پرداخت جریمه و کفاره در اسلام، یک برنامه خودسازى است.) «فکفّارته...»
11- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده کرده است. «تحریر رقبة» (حتّى براى جبران و کفّارهى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
12- براى نام مقدّس خداوند، حریم قائل شویم. یا سوگند نخوریم، یا حتماً عمل کنیم یا با پرداخت کفّاره جبران کنیم. «واحفظوا أیمانکم»
13- بعضى خیال نکنند که حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جریمه بپردازند. «واحفظوا أیمانکم» (ما در برابر سوگندهایمان مسئولیم)
14- کسى که توان مالى ندارد، باید از توانایى جسمى خود مایه بگذارد. «فصیام ثلاثة أیام»
15- باز بودن راه جبران کوتاهى ها، نعمتى الهى و شایسته سپاسگزارى است. «ذلک کفّارة ایمانکم... یبیّن اللَّه... لعلّکم تشکرون»
16- عمل به احکام بهترین شکر است. «لعلّکم تشکرون» (از اینکه به جاى «یبیّن اللَّه لکم آیاته لعلّکم تعملون» فرمود: «لعلّکم تشکرون»، استفاده مى شود که عمل بهترین شکر است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
سوگندهاى لغو، آنهاست که بدون قصد و توجّه یا بى هدف و از روى عادت یا در حال هیجان و غضب، یا بر پایه مطالب نادرست، یا براى انجام کارهاى خلاف باشد. اینها کفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى کار مفید، الزامآور است و باید طبق آن عمل کرد، وگرنه کفاره دارد.
امام صادق (ع) در تفسیر واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنکه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است.
کلمه «اوسط» را برخى به بهترین نوع غذا تفسیر کرده اند. نظیر آیه سوره قلم که «قال أوسطهم» یعنى بهترین و برترینشان چنین گفت.
لباس پوشاندن به محرومان که در کفّارهى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مى شود.
یک آئین جهانى و همیشگى باید مقرّرات و مجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادکردن برده، یا اطعام فقیر، یا پوشاندن بینوا که هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است.
امام صادق (ع) فرمود: بعضى بیش از ده سیر غذا مى خورند و بعضى کمتر از ده سیر بنابراین حد وسط براى مقدار یک غذا را ده سیر (یک مُد) حساب کنید.
امام کاظم (ع) در توضیح آیه فوق فرمود: کسى که بیش از قوت عیال خود ندارد مصداق جمله «لم یجد» است.
پیام ها
1- برداشتن جریمه از سوگندهاى بى هدف، یک تفضّل و لطف الهى است. «لایؤاخذکم اللَّه بالّلغو...» (ما نیز براى جسارتهاى مردم که در حال عصبانیّت به ما مى کنند حسابى باز نکنیم)
2- اسلام، دین آسان است و براى سوگندهاى غیر جدّى کفّاره قرار نداده است. «لایؤاخذکم...» (ملاک در گفته ها و کردارها قصد و نیّت است)
3- در اسلام، جریمه مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو کسوتهم...»
4- قوانین اسلام در مسیر فقرزدایى است و احکام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام یا پوشاندن یا برده آزاد کردن) «فکفّارته اطعام عشرة مسکین...»
5 - میانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جریمه، یک ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترین)
6- جریمه باید با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهلیکم»
7- انجام تکلیف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم یجد...»
8 - در جریمه و کفاره، باید حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنایى. «من أوسط» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسّط باشد)
9- در پرداخت کفّاره، روحیّه و شخصیّت فقرا را نشکنیم و آنان را مانند خانواده خود حساب کنیم. «تطعمون أهلیکم»
10- جرأت سوگند شکنى خود را با سختى روزه یا پرداخت جریمه، جبران کنید. (پرداخت جریمه و کفاره در اسلام، یک برنامه خودسازى است.) «فکفّارته...»
11- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده کرده است. «تحریر رقبة» (حتّى براى جبران و کفّارهى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
12- براى نام مقدّس خداوند، حریم قائل شویم. یا سوگند نخوریم، یا حتماً عمل کنیم یا با پرداخت کفّاره جبران کنیم. «واحفظوا أیمانکم»
13- بعضى خیال نکنند که حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جریمه بپردازند. «واحفظوا أیمانکم» (ما در برابر سوگندهایمان مسئولیم)
14- کسى که توان مالى ندارد، باید از توانایى جسمى خود مایه بگذارد. «فصیام ثلاثة أیام»
15- باز بودن راه جبران کوتاهى ها، نعمتى الهى و شایسته سپاسگزارى است. «ذلک کفّارة ایمانکم... یبیّن اللَّه... لعلّکم تشکرون»
16- عمل به احکام بهترین شکر است. «لعلّکم تشکرون» (از اینکه به جاى «یبیّن اللَّه لکم آیاته لعلّکم تعملون» فرمود: «لعلّکم تشکرون»، استفاده مى شود که عمل بهترین شکر است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان