- 2313
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 71سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 71
«فتنة» در آیه، یا به معناى آزمون و یا به معناى عذاب است.
بنى اسرائیل مى پنداشتند آزمایش ها یا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسى (ع) بوده و شامل آنان نمى شود. از این رو سرگرم زندگى مادّى، رفاه طلبى و بىت فاوتى نسبت به آیات الهى شدند.
امام صادق (ع) درباره «وحسبوا ان لا تکون فتنة» فرمود: مقصود زمانى است که پیامبر در بین آنان نبود، «فعموا و صمّوا» زمانى است که پیامبر از دنیا رفت، «ثمّ تاب اللّه» زمانى است که امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسید و «ثمّ عموا و صمّوا» تا روز قیامت است.
پیام ها
1- آزمایش الهى عمومى است، هرگز از فتنه ها غافل نشویم. «حسبوا ألاّتکون فتنة»
2- عقائد نباید بر اساس حدس و گمان باشد. «حَسبوا...»
3- براى مدّتى در خط مستقیم بودن مهم نیست، مهم حسن عاقبت است. «ثمّ تاب اللَّه علیهم ثمّ عموا وصمّوا» «ثُمّ عموا» نشان آناست که بنى اسرائیل بعد از بازگشت لطف خداوند، تا مدّتى در خط صحیح بودند، ولى دوباره منحرف شدند.
4- غرور و خودبرتربینى و گمان و وهم، انسان را کور و کر و از شناخت صحیح، محروم مى سازد. «و حسبوا... فعموا و صمّوا»
5 - کسى توقّع نداشته باشد که بى امتحان، به جایى برسد. «حسبوا ألا تکون فتنة»
6- لطف الهى تا حدّى است که حتّى بدون عذرخواهى انسان، به سوى او سرازیر مى شود. «فعموا و صمّوا ثمّ تاب اللّه»
7- خداوند مهربان است، ولى انسان ها لجوج اند. «تاب اللّه علیهم ثم عموا»
8 - کثرت رهرو نشانه حقّانیّت راه نیست. «ثم عموا و صمّوا کثیر منهم»
9- ایمان به نظارت خداوند در زندگى انسان نقش مهمى دارد. «واللَّه بصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«فتنة» در آیه، یا به معناى آزمون و یا به معناى عذاب است.
بنى اسرائیل مى پنداشتند آزمایش ها یا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسى (ع) بوده و شامل آنان نمى شود. از این رو سرگرم زندگى مادّى، رفاه طلبى و بىت فاوتى نسبت به آیات الهى شدند.
امام صادق (ع) درباره «وحسبوا ان لا تکون فتنة» فرمود: مقصود زمانى است که پیامبر در بین آنان نبود، «فعموا و صمّوا» زمانى است که پیامبر از دنیا رفت، «ثمّ تاب اللّه» زمانى است که امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسید و «ثمّ عموا و صمّوا» تا روز قیامت است.
پیام ها
1- آزمایش الهى عمومى است، هرگز از فتنه ها غافل نشویم. «حسبوا ألاّتکون فتنة»
2- عقائد نباید بر اساس حدس و گمان باشد. «حَسبوا...»
3- براى مدّتى در خط مستقیم بودن مهم نیست، مهم حسن عاقبت است. «ثمّ تاب اللَّه علیهم ثمّ عموا وصمّوا» «ثُمّ عموا» نشان آناست که بنى اسرائیل بعد از بازگشت لطف خداوند، تا مدّتى در خط صحیح بودند، ولى دوباره منحرف شدند.
4- غرور و خودبرتربینى و گمان و وهم، انسان را کور و کر و از شناخت صحیح، محروم مى سازد. «و حسبوا... فعموا و صمّوا»
5 - کسى توقّع نداشته باشد که بى امتحان، به جایى برسد. «حسبوا ألا تکون فتنة»
6- لطف الهى تا حدّى است که حتّى بدون عذرخواهى انسان، به سوى او سرازیر مى شود. «فعموا و صمّوا ثمّ تاب اللّه»
7- خداوند مهربان است، ولى انسان ها لجوج اند. «تاب اللّه علیهم ثم عموا»
8 - کثرت رهرو نشانه حقّانیّت راه نیست. «ثم عموا و صمّوا کثیر منهم»
9- ایمان به نظارت خداوند در زندگى انسان نقش مهمى دارد. «واللَّه بصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است