- 2590
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 62 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 62
در آیه گذشته، سخن از روحیّه کفر و نفاق اهل کتاب بود، در اینجا بیان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است.
«سُحت» در اصل به معناى جدا کردن پوست و نیز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مال نامشروع مخصوصاً رشوه گفته شده است، زیرا این گونه اموال، صفا و طراوت و برکت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور که کندن پوستِ درخت باعث پژمردگى یا خشکیدن آن مى گردد. بنابراین «سُحت» معناى وسیعى دارد و اگر در بعضى روایات مصداق خاصّى از آن ذکر شده، دلیل اختصاص نیست.
پیام ها
1- در انتقاد از منحرفان، باید انصاف داشت. «کثیراً منهم» (نه تمام آنها)
2- سیماى جامعه اسلامى، سبقت در خیرات است، «یسارعون فى الخیرات» ولى سیماى جامعه کفر و نفاق، سبقت در فساد است. «یسارعون فى الاثم والعدوان»
3- بدتر از فساد اخلاقى «اثم» و فساد اجتماعى «عدوان» و فساد ادارى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است. «یسارعون فى الاثم...» («یسارعون»، دلالت بر استمرار دارد)
4- چه بسا مدّعیان ایمان که به گناه، تجاوز و حرامخوارى شتاب مى کنند. «ترى... یسارعون...»
5 - بدتر از آلودگى به گناه، غرق شدن در گناه است. «فى الاثم»
6- با اینکه تجاوز و عدوان و حرام خوارى از نمونه هاى اثم و گناه است، ولى نام این دو به خاطر اهمیّت و خطر و یا به خاطر شیوع در میان اهل کتاب، جداگانه آورده شده است. «یسارعون فى الاثم و العدوان و اکلهم السّحت»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در آیه گذشته، سخن از روحیّه کفر و نفاق اهل کتاب بود، در اینجا بیان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است.
«سُحت» در اصل به معناى جدا کردن پوست و نیز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مال نامشروع مخصوصاً رشوه گفته شده است، زیرا این گونه اموال، صفا و طراوت و برکت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور که کندن پوستِ درخت باعث پژمردگى یا خشکیدن آن مى گردد. بنابراین «سُحت» معناى وسیعى دارد و اگر در بعضى روایات مصداق خاصّى از آن ذکر شده، دلیل اختصاص نیست.
پیام ها
1- در انتقاد از منحرفان، باید انصاف داشت. «کثیراً منهم» (نه تمام آنها)
2- سیماى جامعه اسلامى، سبقت در خیرات است، «یسارعون فى الخیرات» ولى سیماى جامعه کفر و نفاق، سبقت در فساد است. «یسارعون فى الاثم والعدوان»
3- بدتر از فساد اخلاقى «اثم» و فساد اجتماعى «عدوان» و فساد ادارى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است. «یسارعون فى الاثم...» («یسارعون»، دلالت بر استمرار دارد)
4- چه بسا مدّعیان ایمان که به گناه، تجاوز و حرامخوارى شتاب مى کنند. «ترى... یسارعون...»
5 - بدتر از آلودگى به گناه، غرق شدن در گناه است. «فى الاثم»
6- با اینکه تجاوز و عدوان و حرام خوارى از نمونه هاى اثم و گناه است، ولى نام این دو به خاطر اهمیّت و خطر و یا به خاطر شیوع در میان اهل کتاب، جداگانه آورده شده است. «یسارعون فى الاثم و العدوان و اکلهم السّحت»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است