- 4303
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 16 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 16
یَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیِهمْ إِلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِیمٍ
ترجمه
خداوند به وسیله آن (کتاب) کسانى را که بدنبال رضاى الهى اند، به راه هاى امن و عافیت هدایت مى کند، و آنان را با خواست خود از تاریکى ها به روشنایى درمى آورد، و به راه راست هدایت مىکند.
هدایت داراى مراتبى است: یک مرحله، هدایت عمومى براى همه انسان هاست، خواه پیروى کنند یا نکنند و نوع دیگر مخصوص کسانى است که هدایت عمومى را پذیرفته باشند. این آیه نوع دوّم را بیان مى کند.
سلام، یکى از نام هاى خداست، «السّلام المؤمن المهیمن...» و یکى از نام هاى بهشت هم «دارالسّلام» است. پس راه هاى سلام، یعنى راه خدا و بهشت که رسیدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقیم مىگذرد.
«سُبل السّلام»، شامل راه هاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فکر، روح و ناموس و... مى شود.
مصداق روشن پیروان رضوان خدا در «مَن اتّبع رضوانه»، پویندگان خط «غدیر خم»اند، چون آیه «رضیت لکم الاسلام دیناً» بعد از نصب علىّ بن ابىطالب (ع) به مقام جانشینى پیامبر اکرم نازل شد.
پیام ها
1- کسانى قابل هدایتند که در پى تحصیل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «یهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه»
2- انسان، خود زمینه ساز هدایت خویش است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه»
3- هدایت به راه هاى سلامت و سعادت، در گرو کسب رضاى خداست و هر کس در پى راضى کردن غیر او باشد، در انحراف است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام»
4- راه حقّ یکى و راه هاى باطل (شرک، کفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (کلمه «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همه نیکىه ا و پاکى ها در پرتو نور توحید، یک حالت وحدت و یگانگى به خود مى گیرد، امّا ظلمت همیشه مایه تفرقه و پراکندگى صفوف است.)
5 - هدف، یکى است ولى راه هاى رسیدن به آن متعدّد است. «سبل السلام»
6- مکتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمین کرده است. «سبل السلام»
7- بشر در سایه قرآن، به هم زیستى و صفا در زندگى مى رسد. «سبل السلام»
8 - «سبل السلام» به «صراط مستقیم» منتهى مى شود، و همه کسانى که با انجام تکالیف گوناگون در شرایط مختلف، در پى کسب رضاى خداوند مى باشند، به صراط مستقیم مى رسند. «یهدى... سبل السّلام... یهدیهم الى صراط مستقیم»
9- براى رسیدن به صراط مستقیم، تنها پیامبر و کتاب کافى نیست، لطف و اراده خدا هم لازم است. «باذنه»
10- نه جبر، نه تفویض بلکه امر بین الامرین. انسان انتخابگر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسیدن به هدف بدون اراده خدا نمى شود. «باذنه»
11- قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاریکى هاى جهل، شرک، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنایات و اضطراب ها را به نور علم، توحید، وحدت، تمدن، یقین، حقّ، صفا و آرامش تبدیل م ىکند. «یخرجهم من الظلمات الى النور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیِهمْ إِلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِیمٍ
ترجمه
خداوند به وسیله آن (کتاب) کسانى را که بدنبال رضاى الهى اند، به راه هاى امن و عافیت هدایت مى کند، و آنان را با خواست خود از تاریکى ها به روشنایى درمى آورد، و به راه راست هدایت مىکند.
هدایت داراى مراتبى است: یک مرحله، هدایت عمومى براى همه انسان هاست، خواه پیروى کنند یا نکنند و نوع دیگر مخصوص کسانى است که هدایت عمومى را پذیرفته باشند. این آیه نوع دوّم را بیان مى کند.
سلام، یکى از نام هاى خداست، «السّلام المؤمن المهیمن...» و یکى از نام هاى بهشت هم «دارالسّلام» است. پس راه هاى سلام، یعنى راه خدا و بهشت که رسیدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقیم مىگذرد.
«سُبل السّلام»، شامل راه هاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فکر، روح و ناموس و... مى شود.
مصداق روشن پیروان رضوان خدا در «مَن اتّبع رضوانه»، پویندگان خط «غدیر خم»اند، چون آیه «رضیت لکم الاسلام دیناً» بعد از نصب علىّ بن ابىطالب (ع) به مقام جانشینى پیامبر اکرم نازل شد.
پیام ها
1- کسانى قابل هدایتند که در پى تحصیل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «یهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه»
2- انسان، خود زمینه ساز هدایت خویش است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه»
3- هدایت به راه هاى سلامت و سعادت، در گرو کسب رضاى خداست و هر کس در پى راضى کردن غیر او باشد، در انحراف است. «یهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام»
4- راه حقّ یکى و راه هاى باطل (شرک، کفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (کلمه «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همه نیکىه ا و پاکى ها در پرتو نور توحید، یک حالت وحدت و یگانگى به خود مى گیرد، امّا ظلمت همیشه مایه تفرقه و پراکندگى صفوف است.)
5 - هدف، یکى است ولى راه هاى رسیدن به آن متعدّد است. «سبل السلام»
6- مکتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمین کرده است. «سبل السلام»
7- بشر در سایه قرآن، به هم زیستى و صفا در زندگى مى رسد. «سبل السلام»
8 - «سبل السلام» به «صراط مستقیم» منتهى مى شود، و همه کسانى که با انجام تکالیف گوناگون در شرایط مختلف، در پى کسب رضاى خداوند مى باشند، به صراط مستقیم مى رسند. «یهدى... سبل السّلام... یهدیهم الى صراط مستقیم»
9- براى رسیدن به صراط مستقیم، تنها پیامبر و کتاب کافى نیست، لطف و اراده خدا هم لازم است. «باذنه»
10- نه جبر، نه تفویض بلکه امر بین الامرین. انسان انتخابگر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسیدن به هدف بدون اراده خدا نمى شود. «باذنه»
11- قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاریکى هاى جهل، شرک، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنایات و اضطراب ها را به نور علم، توحید، وحدت، تمدن، یقین، حقّ، صفا و آرامش تبدیل م ىکند. «یخرجهم من الظلمات الى النور»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است